Skruer/ Rawplugs hvilke

Halløjsa.

Jeg må være den dummeste gør det (dårligt) selv fætter.
Det er mig umuligt at gennemskue hvilke rawplugs jeg skal bruge til mine skruehuller - af en eller anden årsag ender jeg som regel med for store huller eller for små plugs.
Jeg skal såmænd bare sætte helt almindelige hylder/billeder osv. op. Mine vægge er enten bærene vægge (Mursten) med puds eller gipsvægge med en træplade i midten.
Lidt hjælp ville ikke være dårligt :oops:
mvh. Dave A
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
............det er ofte et spørgsmål om temperament.............
til en murstensvæg bruger jeg helst en gammeldags rawlplug, dem der er lige tykke over det hele og sidder fast i et "gitter" eller en "ramme",
og til gipsvægge bruger jeg helst de "plugs" der ligner store skruer, med groft gevind til at skrue direkte i gipsen . der er så hul i midten til at skrue monteringsskruen fast i (kan selvfølgelig ikke huske hvad de hedder )

håber at du kan bruge mit råd

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
De rawplugs jeg har, er monteret i en plastic fyr, hvor der for enden er 2 huller markeret med bor og skruestørrelse. Så til den farve rawplugs finder man så et bor der passer i hullet og en skrue der passer til det andet hul.

Borer du i fugen eller i noget porøst materiale må du ikke bevæge boret til siderne eller op og ned når du borer, for så bliver hullet for stort.

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du har tendens til at lave for store huller i murstensvæggen bør du prøve at bore uden slag (hvis du altså borer med slagboremaskine). En slagboremaskine har tendens til at lave hullet lidt større end nødvendigt og med mindre du borer i beton kan en normal boremaskine let bore i væggen.

Er hullet alligevel blevet for stort kan det "repareres" med en gang "Kemisk Metal" som er en meget stærk 2-komponent spartelmasse fra plastic-padding. Rens hullet omhyggeligt, fyld så meget kemisk metal du kan i hullet og tryk rawlplugs'en ind bagefter - Det virker!

Ang brug af rawlplugs så pas på med de billige typer der består af 2 halvdele som skruen presser fra hinanden. Hvis skruen ikke går lige ind i plug'en kan du skrue udenom plug'en og direkte ind i væggen med meget dårligt resultat.

Du nævner at dine gibsvægge har en træplade i midten? I så fald vil jeg ikke bruge plugs overhovedet men derimod blot en træskrue der er lang nok til at nå træpladen. Det burde holde til alm. ophæng.

mvh
Raun
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også