Zink tagrender / aluzink

Hej

Vi skal til at have lagt nyt tegltag på vores hus og skal ifm. dette også have nye zink-tagrender. Jeg har set at både plasmo og icopal laver produkter i aluzink. Har det noget med gammeldaws zink-tagrender at gøre? Kan man se foreskel?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aluzink er en ståltagrende med forskellige coatninger. En zinktagrende er en galvaniseret ståltagrende. Hvis du har (adgang til ) byggekæden STARKS kataloger havde de sidste år en lille artikel om tagrender af forskellige materialer (holdbarhed/udseende/pris mm).
Det er vel med zink tagrender som med elefantøl?

Navnet behøver ikke altid fortælle hele sandheden om indholdet - og heldigvis for det når det drejer sig om osten Gamle Ole biggrin

Lars

-------------------------
Zink er tilsyneladende flere ting.... ifølge min bliktud er der dels den rene Zink-tagrende (som i gamle dage) og en zink-tagrende, der er en legering af kobber og zink. Sidstnævnte skulle kunne holde evigt....
- og så er der forzinkede ståltagrender, aluzink etc. - så vidt jeg kan se alle ståltagrende med flere lag coating (som nævnt ovenfor).

Har selv fornylig monteret en icopal aluzinktagrende (eller hvad den nu hed). Den holder farven (fordi zink-coatingen ikke iltes), hvor ren zink bliver gråligt med årene (som en varmgalvanisering).

Hvis du vil gøre det selv, kræver zink-tagrenden, at du kan lodde samlingerne. Det slipper du for ved ståltagrenderne. Desuden er prisen væsentlig lavere ved ståltagrender - og de er meget lette at montere!

Hvordan holdbarheden er - er jeg spændt på at se!.....

Mvh.

Jan R.
Tak for det - det var god information. Ligner Aluzink tagrenden "rigtig" zink? De billeder jeg kan finde af dem på internettet, ligner mere alm. ståltagrender.
Annonce
Ja Njord en zinktagrende er naturligvis lavet af zink, eller...
Har du prøvet at holde en magnet mod det der angives at være en zinktagrende?
Nej ikke teste med magnet...
Men jeg er SIKKER på at mine tagrender er lavet af rigtig ægte uforfalsket ZINK.
De er loddet sammen, ganske bløde at klippe i og er desuden blevet mørkere grå med tiden, som ZINK nu skal gøre.

Jeg har ikke noget mod de andre typer tagrende som sådan... Hvis man blot vil anvende en halvrund model kan de let bruges og man ser ikke specielt meget til samle beslagene...
Men for at passe til mit hus har jeg valgt den type der hedder 33,3 og den kaldes vist også en "Arkitekt tagrende" de findes i to størrelser, afhængig af om det er fabriksfremstillede ( hvlket mine er ) og om det er nogle bliktuden laver hjemme på værkstedet. Husk det når du bestiller rende jern. De første konsol jern jeg fik til garagen var af den gale type!

Og ja de koster lidt ekstra ! men på et hus som mit er der ca 34m tagrende på huset og 22m på garage og brændeskur... Så selv hvis prisen var 100kr ekstra / meter var jeg villig til at ofre det for det er nu en flot detalje.... Og det spiller ingen rolle om det kun er mig selv der lægger mæke til den :oops: :oops:

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis