Skorsten - Muret bageovn

Spørgsmål 1:
Jeg bliver tvunget på fjernvarme, og må sige farvel til mit gode oliefyr. Naboerne har nedtaget deres skorstene, det synes jeg er spild.
Min skorsten har hætte, og jeg går derfor ud fra, at den kan tage regnvejr, selvom der ikke fyres i den konstant ?
Spørgsmål 2:
Skorstenen står mellem bryggers og stue. Jeg har foreløbig ikke planer om en brændeovn, men har tænkt på, om jeg ikke på fyrets plads kan lave en muret bageovn i bryggerset. Til brød og pizza. Får jeg problemer med soden fra oliefyret ?
Har nogen prøvet at lave sådan en ?

Hilsen Grif

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Er du blevet tvunget på fjernvarme, jeg troede vi boede i et frit land?

Hvis du bor på en gammel udstykning er jeg overbevist om, at i ikke kan tvinges på, hvis i selv vil/kan producerer mere en d 60% af jeres varmebehov.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 27-10-2002).]

PE

Hej.

Jeg mener godt at man kan tvinge folk til fjernvarme, kommuner kan beslutte at et område skal forsynes med fjernvarme, og dette kan ske med tvang - det skal dog noteres i tingbogens byrderubrik, så evt. senere købere af huset ved dette.
Se evt. http://www.ks.dk/publikationer/2000/kr2000/12_4.html

En skorsten er altid god at have.
Hvis ikke du vil have en brændeovn, som jeg synes du skal have smile, så har du ihvertfalt skorstenen, som koster det samme at lave som selve brændeovnen. Hvis du så senere beslutter at du vil fyre med brænde, som er meget billigere end fjernvarme, så er det bare at tilslutte den.

Angående en bageovn tilsluttet din skorsten, så synes jeg at det er en god ide. Italienerne har altid brugt stenbageovn, og mange har faktisk stadig sådan en. Det er derfor vores brød bliver kaldt franskbrød og ikke italienskbrød - man kan ikke lave så godt brød uden en stenbageovn. Derfor må vi nøjes med franskbrød.
Du får ikke problemer med sod, da røgen jo som bekendt stiger til vejrs. Skorstenen skal nok renses godt inden tilslutning.
Hvis ikke er er monteret et spjæld i skorstenen, skal du installere dette, da du ellers vi få et stort varme tab.

Hvis ikke du har tegninger til en bageovn, kan jeg nok finde et eller andet.

Mvh
ThomasB
Til ThomasB

det er nu ikke helt rigtigt det med fransk-brød og italiensk-brød, men det lød meget overbevisende. årsagen til at Italienerne bruger en stenpladeovn er at der er behov for meget høje temperaturer ved bla. bagning af Pizza, og dette kan kun opnås ved at forer ovnen med sten samt det at, en pizza skal være sprød i bunden, hvis det samme skulle opnås i en traditionel ovn ville fyldet på pizzaen brænde på inden bunden var sprød. forskellen i brødet ligger i melet og hævetiderne for dejen, og ikke i ovnen.

mvh

------------------
Peter Madsen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeMa (den 27-10-2002).]

<p>Peter Madsen</p>
Hej PeMa.

Det med Fransk og Italiensk brød, var nu bare ment for sjov. Franskmændende kan nu også lave godt brød.

Den med din pizza forklaring holder ikke, det er ihvertfald ikke derfor man lavede stenovnen smile
En RIGTIG original pizza, bliver ikke bagt med fyld på. Det er brød med tomat og mozzarella, der bages i ovnen. Når det er bagt, så kommer fyldet på. Man har bare senere fundet ud af at stenovnen er god til pizza. Mon ikke der har stået en Mama, og bagt brød og tænkt at det kunne være lækkert at lave brød med tomat og ost, og så har hun bagt den i sin stenovn - vupti en pizza. Se lige en rigtig Mama: http://www.fotoverden.dk/vistitelindex.asp?index=b

Men ovnene er oprindeligt ikke lavet til pizza, de er lavet til brød. Hvad kom først hønen eller ægget..var det pizza eller brødet der kom først? smile

Det er rigtigt at det durumhveden der gør en stor forskel, men ovnen gør altså også meget.

En rigtig italiensk land-Mama kunne aldrig finde på at bage brød i en el-ovn, så en forskel må det gøre. Hvis du køber italiensk brød i Irma, står der på pakken at det er bagt i en stenovn.

En stenovn opvarmes med gløder, og når ovnen har den ønskede temperatur, fjernes gløderne, eller også skubbes disse ind i bunden hvor de bliver ved med at varme.
Stenpladerne er der for at holde på varmen, det samme er foringen.

Her er et par links der underbygger min påstand:
http://www.dagsavisen.no/lordag/vott/2001/03/557017.shtml
http://faarevejle.guldbageren.dk/rubrik-h.htm?vis=24&knr=192
http://www.brodsnedkeren.dk/okologi.htm
http://www.ilfornaio.dk/bagning.htm

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 27-10-2002).]
Hej alle.

Med henvisning til mit indlæg om tvang af tilslutning, så er jeg næsten helt sikke på, at de ikke kan tvinge en på fjernvarmenettet, hvis man selv ønsker at bibeholde sit eget anlæg, men måske er reglerne ændret, det ved jeg ikke.
Jeg kan oplyse, at vi i 1998 ønskede at ændre vores varmesystem fra olie til træpillefyr. Jeg gik derfor på teknisk forvaltning for at spørge om de havde nogle indvendinger herom. Den byggesagkyndige sagde, at hvis man ønskede at erstatte det gamle fyr og at fjernvarmen gik forbi i vejen, som det gjorde i vores tilfælde, så skulle vi tilkobles.
Efter den samtale undersøgte jeg på et energikontor i Dronninglund, hvor jeg fik en helt anden forklaring, som lød. Hvis man kan opfylde mere end 60% af husets varme-enregibehov kan kommunen "ikke" tvinge en til tilslutning, hvorefter jeg kontaktede jeg kommunen og forklarede hvad jeg havde fundet ud af, hvor de så sagde, at så måtte jeg selvfølgelig godt tilkoble stokerfyret, hvis bare brandkravene var i orden.
Konklusionen heraf siger mig, at man ikke bare skal tage deres forklaring for gode varer, så klø bare på, hvis der ikke ønskes ændret eller tilslutning af fjernvarme på sit eksisterende anlæg.

------------------
Poul Erik

PE

Tak for jeres svar.
Det er vel nok en god side, jeg har fundet her. Jeg har tit mangler svar på spørgsmål om hus.
Nej, pev, vi lever desværre ikke i et frit land.
Fjernvarme var ikke i mit område (gammel udstykning), da jeg købte hus for ca. 17 år siden. Jeg undgik de områder i byen, hvor der var fjernvarme.
På grund af dårlig økonomi på værket, udvidede byrådet området til også at gælde "min gamle" udstykning, og hoved- og stikledninger blev lagt i vejen.
Jeg har protesteret, men tabt.
Jeg har ikke aftagepligt, men tilslutningspligt.
Det indebærer, at jeg ikke må reparere på mit anlæg, hvilket jeg dog naturligvis har gjort.
Tilslutningspligten betyder, at jeg nu i 10 år har skullet betalte den faste afgift, 4800 kr. om året, uden at få en kalorie i varme.
Jeg kender godt 60% reglen, men mit lille parcelhus egner sig ikke til alternativ opvarmning.
Nu er mit museumsstykke af et fyr kørt træt. Dansk Stoker fyr, Salamander kedel og Vario pumpe med shunt. Det har kørt trofast i 42 år.
Samtidig giver "det sultne varmeværk" et super tilskud, så nu får de deres vilje.
Den sidste bastion af de 42 parceller giver efter.
Det er for dyrt at betale 4800 kr. og intet få for dem, hvis der nu også skal investeres i nyt oliefyr.
Derfor.
Tak for oplysningen om skorstenen. Den bliver stående.
Desværre egner min lille stue sig ikke til brændeovn, så derfor fik jeg ideen med bageovnen.
Jeg vil gerne have oplysninger om, hvordan den kan laves.

Hilsen Grif
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis