Begroningsfri skrue/propel

Hej.

Vi er begyndere udi sejladsens mange dejlige oplevelser og søger råd her blandt alle jer, som sikkert har meget erfaring at øse ud af.

Vi har købt en "ældre" Albin 25 motorbåd, og den tidligere ejer havde inden søsætningen i foråret givet skruen noget "saltvandsbestandigt kontaktfedt", hvilket betød, at da vi efter købet fik den op af vandet i efteråret, var skruen ligeså fin og blank, som var den nypudset.
Og dette vil vi jo selvfølgelig gerne have, at den bliver ved at være.

Problemet er bare, at han ikke kan huske, hvor han har fået dette fedt fra - og det nøjagtige navn derpå.

Har forgæves forsøgt at søge på Google, men indtil nu forgæves.

Har nogle af jer nogensinde hørt om dette - eller har I et andet råd, som I selv bruger.

P.f.t. tak.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
biggrin HÆ HÆ !!
Fedt på Skruen / Propellen, så har jeg lige hørt den med !
Se det har nok været ganske almindelig stævnrørsfedt som er saltvandsbestandig, men som du selv skriver er i nybegyndere og jeg er sikker på at den båd i har købt, ikke har været brugt ret meget for så ville fedten forlængst være slidt af. Men det er et godt salgs fif så ser skruen så flot ud. :lol: :lol:

V.h Håndværkeren
Hej
Det kan da godt være at det lyder morsomt men helt seriøst:
Hvad kan der gøres ved problemet ?
Jeg har selv problemer med at holde skruen ren for ruer og lign. til trods for at båden har over 250 motortimer pr. sæson(sejler max. 6 knob)
En sejlbådsejer på havnen der har monteret en helt ny foldepropel ved sæsonstart 2004 har samme problem enda så voldsomt at den ikke kunne folde sig ordentlig ud ved slutningen af sæsonen.
Bundmaling duer ikke da det bliver slidt ret hurtigt af.
Så jeg efterlyser et godt råd/produkt der kan reducere ruerbegroningen på en bronceskrue.
(bådene ligger i området Samsø Bælt)
Hilsen
TON
Hej
Her er et råd der duer, når temp. i vandet når op omkring 16-18 grader, hopper du i en dragt, tager briller og snorkel på, en grydesvamp i hånden og dykker ned og bruger lidt (læses meget) knofedt, den type fedt ´duer,
og det gør du bare en tre fire gange på hele sommeren, så er den ren og pæn når båden kommer op, god sommer
Mvh. autoole
Tak for jeres svar, selvom det ikke rigtigt gav pote alligevel.
Men "Håndværkeren"... det er faktisk ikke en for tidlig aprilsnar - eller et godt salgstrick. Selvom vi er begyndere, så skal der trods alt mere end en blank og fin skrue til at imponere et par snart antikke mennesker på 50 år, som vi er.
Og det var ikke stævnrørsfedt, som han brugte. Joh, båden har skam fået lov at bruge sig hele sæsonen, både før og efter den kom til os, og vi efterårsklargjorde båden sammen med tidligere ejer. Han var meget spændt på, hvordan skruen så ud ved optagningen og om det havde haft nogen effekt, hvilket det jo tydeligvis havde.
Men ærgeligt der ikke var nogle som kendte til det.
Men vi kommer jævnligt sammen, og skulle han komme på navnet hen ad vejen, så skal jeg gerne vende tilbage :wink:
Vi har et par gamle gutter på havnen som har brugt saltsyre på deres skruer. Deres skruer er grønne af ir efter behandlingen med syren, MEN RENE hele sæsonen, ruerne sætte sig ikke på deres skruer. Jeg har hørt at sort tusch også skulle virke, men om der er hold i denne påstand, skal jeg lade være usagt. Husk at syren IKKE må bruges på aluminiumsskruer !!!

Carsten
Annonce
Hej,

prøvede sidste år med saltsyre - der kom ruer på skruerne, dog mindre end tidligere.
Før du evt. smører med syren skal skruen være helt blank - husk maske, briller og handsker.
Det er skrappe sager og al mulig grund til forsigtighed. :lol:

Med sejler hilsen SeaBear
Hej igen
Jeg og min sejlerkollega har læst jeres svar med interesse:
Autoole skrev om at komme en tur i vandet Det er det der er problemet:
Det er for koldt og vådt.
Den med saltsyren har jeg prøvet men jeg må indrømme at jeg måske har misforstået noget;jeg har renset de ruer af med saltsyren(med handsker og hvad der ellers skal til) der virker effektivt, men jeg har omhyggeligt skyllet syren af igen inden båden blev lagt i vandet: Det er måske forkert??
Den med at smøre tusch på , tjaae-- Det kan komme an på en prøve i denne sæson noget må der ske.
(jeg går ud fra at den skal være vandfast)
Hilsen
TON
Hej,

Svar til Ton. :arrow:

1. Først sliber du skruen helt blank til den skinner af messing.
2. Derefter påføres med pensel og beskyttelsesudstyr saltsyren.
3. Lad det virke et par uger før båden kommer i vandet.
4. Båden er klar til søsætning når skruen er helt grøn af ir.
5. Som nævnt tidligere er, det ikke noget mirakkel middel, men det hjælper. Det er iøvrigt et tip fra gamle fiskere som brugte det på deres joller og kuttere.
6. Jeg tror bare at bådene til vort formål, simpelthen benyttes for lidt og derfor har vi problemet.

God førnøjelse på vandet!
biggrin

Med sejler hilsen SeaBear
Hej

Måske er det kobberfedt der er tale om
det kunne jeg godt forstille mig kunne virke
det fåes på spray og i bøtte det er da noget satans noget at få på sig


hilsen Navicat
Nu har jeg solgt min sejlbåd men havde samme problem. En foreslog at bruge "body spray" det man bruger på det nederste af karosseriet på biler. Meningen var egentlig at jeg ville komme det bå et stykke messing og lade det hænge fra broen en sæson for at se effekten, men som sagt nåede jeg det aldrig
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også