Begroningsfri skrue/propel

Hej.

Vi er begyndere udi sejladsens mange dejlige oplevelser og søger råd her blandt alle jer, som sikkert har meget erfaring at øse ud af.

Vi har købt en "ældre" Albin 25 motorbåd, og den tidligere ejer havde inden søsætningen i foråret givet skruen noget "saltvandsbestandigt kontaktfedt", hvilket betød, at da vi efter købet fik den op af vandet i efteråret, var skruen ligeså fin og blank, som var den nypudset.
Og dette vil vi jo selvfølgelig gerne have, at den bliver ved at være.

Problemet er bare, at han ikke kan huske, hvor han har fået dette fedt fra - og det nøjagtige navn derpå.

Har forgæves forsøgt at søge på Google, men indtil nu forgæves.

Har nogle af jer nogensinde hørt om dette - eller har I et andet råd, som I selv bruger.

P.f.t. tak.
Hej. Vi er begyndere udi sejladsens mange... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er fremgangsmåden ved vandlsibning af fribord på en galsfiberbåd. ??

palles :?:

mvh.
palles
Jeg oplever samme problem og med en ny skrue, jeg har forsøgt med fedt og det var en rigtig dum ide da ruerne lever fint af næringen i fedtet. Men jeg har en effektiv, billig metode til at fjerne ruer og polere propellen så den ser helt ny ud. Hæl noget husholdnings eddike på en klud (skal være meget våd) og læg kluden som omslag på propellen, mens du venter i 5-10min drikkes der en øl. Vask så omhyggeligt de sidste ruer af (en smule knofedt 10-15min), drik endu en øl mens du instruere konen i at blankpolere propellen i voks. Er propellen meget slem kan behandlingen gentages.

Madam Blå
hej

Når motoren kører og skruen snurrer i vandet opstår der noget der hedder kaviation.
Det er når skruen laver undertryk og luftboblerne koger og laver huller i skruen, disse huller er ideelle for diverse begroninger.
Vil man undgå disse begroninger er eneste måde at lade være med og bruge motoren,skruen.
Diverse fedt og malinger slides væk lynhurtigt og kobberfedt er fyldt med tungmetaller så det er en dårlig ide,knofedt derimod er eneste vej mod en ren og blank skrue.

De lærde narre er de største
Når du køber dyrt, græder du kun en gang. Når du køber billigt, kommer du til at græde mange gange
I dit første spørgsmål bruger du ordet kontaktfedt, jeg bruger en spray siliconefedt til bl.a. 380V samlestik og andre ting, jeg ved ikke om det kan være det, men det sidder ret godt fast, såfremt du tror det kan være det, så sig til, og jeg vil finde navnet frem, jeg har det fra den lokale elektriker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg har givet min skrue en gang grundnings olie .. det virker endnu ca 1 år i vandet.. ingen begroning.. -- det er wolfs grundings olie men anti svamepe middel osv...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også