Teak træ til sæder i cockpit og lønningslisten

Hej,

Under renovering af min B31 er jeg ved at udskifte alt udvendig træ herunder sæder i cockpit og lønningslisten, men nu mangler jeg et sted i syd Jylland hvor det er muligt at købe noget teaktræ til en fornuftig pris, jeg kan selv skære det op i de dimensioner jeg har brug for og få det høvlet hos en tømmer.

Ligeledes er jeg lidt i tvivl omkring hvilken type krydsfiner plade der skal anvendes som underlag i cockpit sæderne?

Samt om hvilken lim der er mest optimal til at lime teaktræslisterne på krydsfiner pladen med?



M.V.H Palle

Steffen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ÆÆÆh Når du nu vil lave helt nye sæder til dine kistebænke, hvorfor så ikke lave dem i fuldtræ. at lime teak på krysfiner er jo en billig løsning, der som du selv har erfaret ikke holder i længden !
Kvalitet koster penge, men holder også derefter, så drop det der med billig teaktræ. Du skal have noget "Blåteak" jeg kan ikke lige huske det rigtige navn på det, men hendvender du dig på en ordentlig trælast ved de også hvad det er du vil have, samme sted kan du få et godt råd om hvilken lim du skal bruge.

V.h Håndværkeren smile
Kunne det evt. være burma teak det har jeg læst skulle være det bedste, når du skriver fuld træ mener du så af en planke i fuld brede, eller stykkrt limet sammen? for en limtræ plade er da ikke nær så stærk som en god finer plade vil jeg mene. Eller er der andre metoder til at limme stykkerne sammen? :?: :?:

Steffen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
biggrin Nej jeg mener ikke en fuld planke, det vil slet ikke kunne holde. Du skal skære Teaktræet op i liste på 3x3 cm. og så lime dem sammen, men husk at hver anden skal vendes !

((
))
((
((
))
(( - det skal forestille årene i endetræet. Nå ved du hvad, det ville være meget nemmere om du sendte mig en mail privat så jeg kan sende dig skitser til dig. min mail adr: [email protected]

V.h Håndværkeren smile
Ok "Håndværkeren", men vi andre får jo ikke ikke så stor glæde af nogle private mails og lærer intet af det, men ellers er det da pænt af dig :roll:

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Håndværker,

Jeg tror at jeg har forstået hvad du mener, du vil have at jeg skal fremstille en limtræsplade.
Jeg er bare af den overbevisning at det ikke går når det sider uden for altid, på alle de både jeg har set bruger de metoden med at lime 5 mm. tykke lister på en plade og så fuge med sikaflex i mellem listerne.




M.V.H Palle

Steffen
Ja, glem alt om at fremstille en limtræsplade, den vil komme til at ligne et stykke tørt rugbrød pga. skiftende fugtighed/sollys mm.
Du vil også få problemer med at få den til at slutte tæt, det er efter min mening en van-d-vittig ide og spild af gode materialer.

Emnet har været behandlet før her på siderne, søg på:
Ons 17. Nov, 2004 23:00 Emne:: Re: Nye cockpitsæder

Grunden til at man ofte ser at kistebænkelåg hurtigt går til er simpelthen dårligt håndværk fra starten - manglende imprægnering/beskyttelse af krydsfineren, samt forkert opskæring af teak'en og dårlig limning og fugning af samme.
Køb en RIGTIG bådekrydsfiner, ikke en eller anden "såkaldt" vandfast krydsfiner fra nærmeste trælast. Gå til et bådeværft eller en bådebygger, eller kontakt f.eks. BOWA krydsfiner i Nørre Alslev på Falster.
Skrællet Gaboon er god til formålet.

God fornøjelse
Henrik.A





Citat fra tati.palle

Hej Håndværker,

Jeg tror at jeg har forstået hvad du mener, du vil have at jeg skal fremstille en limtræsplade.
Jeg er bare af den overbevisning at det ikke går når det sider uden for altid, på alle de både jeg har set bruger de metoden med at lime 5 mm. tykke lister på en plade og så fuge med sikaflex i mellem listerne.




M.V.H Palle
Hej
Jeg har en elan 33 sejlbåd med teakfiner i hele cockpit dørk og siddeflader, og der er øverste lag finer efterhånden væk af sol og vand og vask, og hvad det ellers kommer ud for, så på længere sigt vil jeg ikke anbefale finer, men derimod det masive.
Eller måske noget kunstigt, som jeg så på messen i Fredericia i år, det så nøjagtigt ud som teak, men var en slags vinyl, som firmaet lavede på mål, og med "sikastreger og hele barduljen, men hvor holdbart det er ved jeg ikke, men pænt var det, måske nogen i forummet kender til det.
Mvh. autoole
Nb. har du en volvo penta motor 2001-2-3 i B31eren så læs lige på min hjemmeside www.olesautoservice.dk
Hej,

Det er desværre bare endnu et eksempel på værfter som springer over hvor gærdet er lavest.
Det er jo meget hurtigere at fremstille kistebænkelåg, dørk mm. af krydsfiner som er topfineret med teak og hvor der fræset et spor til en gummifuge.
Den slags plader kan købes helt færdige med gummifuge, og da topfineren kun er 1.5-2.0 mm. tyk så er holdbarheden lige akkurat garantiperioden.....
Brug 6-10 mm. tykke spejlskårne teakstave på en god krydsfiner, så holder det.


Mvh
Henrik.A


Citat fra autoole

Hej
Jeg har en elan 33 sejlbåd med teakfiner i hele cockpit dørk og siddeflader, og der er øverste lag finer efterhånden væk af sol og vand og vask, og hvad det ellers kommer ud for, så på længere sigt vil jeg ikke anbefale finer, men derimod det masive.
Eller måske noget kunstigt, som jeg så på messen i Fredericia i år, det så nøjagtigt ud som teak, men var en slags vinyl, som firmaet lavede på mål, og med "sikastreger og hele barduljen, men hvor holdbart det er ved jeg ikke, men pænt var det, måske nogen i forummet kender til det.
Mvh. autoole
Nb. har du en volvo penta motor 2001-2-3 i B31eren så læs lige på min hjemmeside www.olesautoservice.dk
Hej Alle det vedkommer.
Jeg håber, at det er det rigtige sted jeg skriver. Jeg har været medlem i 5 min.
Har med interesse læst denne tråd, da den behandler et emne, der svarer til mit, men da jeg så, at de sidste indlæg er fra 2005, tænkte jeg, om der var kommet nogle nye materialer/ideer til løsning af mit problem.
Nuvel, - jeg skal have lavet et dørkgulv (ned til motor) i mit cockpit og gulvet skal være ca. 500 x 700 i "teaktræ". Jeg har læst om problemerne med stavlimede køkkenplader, og så ville jeg spørge, om der var kommet en ny løsning (evt. med noget snyde-dørk). Hvis jeg skulle lave det rigtigt, vil det koste ca. 2000,- i matrialer, og det er lige dyrt nok før sommerferien. Ærede medlemmer, - har I nogle gode råd?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også