Teak træ til sæder i cockpit og lønningslisten

Hej,

Under renovering af min B31 er jeg ved at udskifte alt udvendig træ herunder sæder i cockpit og lønningslisten, men nu mangler jeg et sted i syd Jylland hvor det er muligt at købe noget teaktræ til en fornuftig pris, jeg kan selv skære det op i de dimensioner jeg har brug for og få det høvlet hos en tømmer.

Ligeledes er jeg lidt i tvivl omkring hvilken type krydsfiner plade der skal anvendes som underlag i cockpit sæderne?

Samt om hvilken lim der er mest optimal til at lime teaktræslisterne på krydsfiner pladen med?



M.V.H Palle

Steffen
Hej, Under renovering af min B31 er jeg ved at... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Alle!

Der findes mange måder at fremstille en dørk eller cockpitsæde på, men kun et par enkelte metoder til at gøre det rigtigt.

Man kantlimer en WBP (water-boil-proof) krydsfiner med teaklister (så endene skjules), gerne en Gaboon som også er nævnt ovenfor, lægger 6-12mm spejlskårede teakstave. med not fræset i begge sider, sådan at samlingen vil ligge midt i fugen (også som vist på illustration ovenfor), og man limer teakstavene på med epoxy. Man kan også lime stavene på i en konstruktionsfuge, såsom Sika, Tec7, Simpson osv.

Det vigtigste ved fremstilling af teaksektioner, er rengøring af flader inden limning og fugning, da det færdige produkts kvalitet, udelukkende afhænger af vandtætte limfuger. Man bør også behandle undersiden af sektionerne med en primer, gerne en epoxyprimer som lukker fineren i mange sæsoner fremover.

Som det er nævnt ovenfor, kan man købe færdige finerplader med teakfiner og nåd, men fineren er somregel utrolig tynd, og vil slides af indenfor et par sæsoner. Man kan dog bruge de gamle plader, og lægge ny finer/teakstave på og derved redde dem. Til det skal man dog bruge enten et vakuumanlæg eller en finerpresse, da man ellers vil have svært ved at opnå jævnt, ensartet tryk over hele limfladen.

Held og lykke med projektet.

Mvh Allpass
Hej Allpass.
Mange tak for svar. Dejligt, at det fungerer.
Siden igår har jeg "fundet" 10 stk. teak-lister på 700x50x6 mm. Jeg tænkte, at hvis jeg nu skruede/måske limede listerne oven på en "snyde-teakfiner", så man ikke trådte lige ned på fineren. Da listerne ikke fylder hele dørken, vil der naturligvis være luft mellem listerne (ca. 10 mm.), men nok til at man ikke går på selve fineren.
Hæhæ, - jeg ved godt, at der kun er en rigtig måde at gøre det på, men hvis nu tiden og pengene ikke tillader den rigtige løsning pt, - ville det så kunne gå an?
Bedste hilsen Christian

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også