oppudsing falder sammen udendørs

Jeg har nu her i sommers pudset en terasse mur op, eller dvs jeg har lappet den. Nu var jeg lidt ude igår og kigge og det er som om det falder lidt sammen igen. Hvad gør jeg forkert? har pudset op indefor også og der holder det perfekt. Har brugt en blanding fra firmaet Scan som hedder universal mørtel til bla puds osv. Så blandingen bør jo være rigtig.

\René
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rene,

falder sammen hvordan? Revner det eller er der lunker? Er muren enkelt- eller dobbeltstens - og er der hulrum?

Hvis det kan være dig en trøst, så giver gamle murede terrassemure næsten altid grå hår (måske derfor, jeg ikke er kommet i gang med min endnu ;-) )

Mvh.

Jan R.
Det er mursten. Altså de holder men pudsen falder af. Jeg nåede dog at få pudset den op så den var nogen lunde pæn i efteråret og ville så male den her til foråret, men nu er der skaller der er faldet af igen også noget af det som jeg selv har pudset op.

Hrmm ved ikke om jeg gør det forkert eller bruger noget forkert

René
Mit umiddelbare bud er, at du har for høj fugtighed i muren - enten opstigende eller kondens. Min svigerfars havemur lavede samme nummer med fugt - vi endte med at pille den ned og få muret en ny op.

Prøv evt. af rådføre dig med raadvadcentret - de har gode bud på sådanne problemer.

Mvh.

Jan R.
Nu har jeg prøvet at pudse muren op igen og det ser som pænt ud synes jeg selv. Nu vil jeg så prøve at forebygge lidt. Der ligger nogen Klinker på toppen af muren som rager udover begge sider af den, hvor der så er fuge imellem. Måske jeg burde skifte dem til skrå tegl? Eller kan flade klinker godt holde til det.

Hvilken maling bør man bruge til muren, tror nemlig det er plastic maling der er brugt før, og måske det er grunden til fugt. Kan man evt bruge noget maling der holder lidt på pudsen, evt hvilken?

Mvh

René
Plasticmaling hører i hvert fald ikke hjemme på muren.
Der findes flere forskellige silikatmalinger - jeg har gode erfaringer med Cempexo's murmaling, men tror mest det skyldes murerens forarbejde, ikke malingen.

Klinkerne kan være udmærkede. MEN fugerne er altid problemet - vandet sejler ned i væggen. Ville lægge en ventileret zinkinddækning (murpap, afstandsklodser, zink) ovenpå.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Her er et billed af de klinker. Bør jeg likke zink på der istedet eller tagpap?
Kan man evt trække muren over med nogen multiklæb og så pudse den op efter eller kan man få noget man bare pødser på som giver lidt rustik look istedet? Jeg tænker på til at holde den sammen?

\René
= Jeg har i hvertfald opdaget, at tagtegl lagt med hældning er meget bedre end noget andet. Det rager flere cm. ud fra muren og har ikke fuger. Men brug en klæber også, for ellers har de med at blive løse. De virker fortsat, men det virker sjusket.

Om det er løsningen ved jeg ikke, for du havde vel fugtet muren grundigt, da du lavede arbejdet - ellers kan det være det der er problemet. Muren skal være fugtig, ikke våd så det driver, men rigtigt fugtig, for at mørtlen binder godt, og som du også gjorde, så brug en færdig mørtel, for man har tendens til at gøre det lidt for godt med for meget cement i det - læs: jeg har det tendensen=frostskader, da det er blevet for hård og ikke arbejder sammen med de andre sten.

Mvh. JørgenE
Hejsa!

-Har lige sidde og studeret dine billeder og sammenholdt disse med de øvrige indlæg i debatten. -
1. muren er afdækket med vandrette klinker, ved ikke om disse er fuget med elastisk gummifuge. :?: Hvordan er de fæstnet på muren - med multiklæb- :?: Her burde være en gummifuge og ikke mindst en drypnæse, enten i form af alukapsel, eller en langsgående siliconefuge.
2. Hvis muren er en hulmur, burde her være ventilation i form af udskrabte studsfuger pr 20-30 cm i både bund og top.

Mit umiddelbare bud på problematikken, er noget i retning af fugt og frostsprængningsproblemer. Så ventiler muren. og lav en god og ikke mindst tæt murafslutning.
Her kan du bruge de eks. klinker. Men med gummifuger og drypnæser.
Skråtstillet tegl m. multiklæb er også fint.
Krybberør fra hasle, glaserede teglrør med buen opad, er en også en rigtig god og pæn løsning.

Når disse problemer er løst, er her ikke andet en pudsen tilbage,
Her skal alm. udendørs oppudsningsmørtel være løsningen.
Multiklæb mv. hører ikke hjemme på den på billedet viste mur.
Muren kan til slut overfladebehandles med en cementbaseret maling.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også