Harddisk på hovedet?

Ja, spørgsmålet er egentlig meget simpelt:

Kan en harddisk tåle at blive monteret "på hovedet" - ikke lodret, men vandret med den gale side opad, og ikke midlertidigt, men som permanent installation??

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, den går ikke, kun vandret eller lodret. Lidt på skrå duer heller ikke.
a-hva' ba?

Det mener jeg aldrig at have hørt om skulle være et problem med moderne harddiske -- kan du henvise til en kilde hos f.eks. en harddiskproducent?

Og f.eks. harddiske i bærbare er da næsten altid i hvert fald lidt på skrå, ofte meget på skrå.

sådeeet...
Citat fra majkat

a-hva' ba?

Det mener jeg aldrig at have hørt om skulle være et problem med moderne harddiske -- kan du henvise til en kilde hos f.eks. en harddiskproducent?

Og f.eks. harddiske i bærbare er da næsten altid i hvert fald lidt på skrå, ofte meget på skrå.

sådeeet...


Jeg har i en dell set at disken stod med stik enden ned mod bunden af kabinettet ,hvilket jeg vil mene ikke er godt .
Næ, jeg kan ikke finde en reference, som direkte verificerer min påstand, men jeg vil tro at hvis du kontakter en hvilken som helt producent (Delle måske undtaget :-)) så vil de sige det samme.
Skulle en af de virksomheder jeg handler med til dagligt beslutte at montere deres harddiske på hovedet, så skulle jeg ikke have noget med deres garanti at gøre.
Ja, en laptop holder du lidt på skrå når du bruger den. Om du transporterer en disk på hovedet (eller svingende i store cirkler over hovedet) betyder ikke noget, bare den ikke er tændt.
Jeg siger ikke at den knalder af med et brag, blot at der er en betragtelig risiko for at levetiden falder (hvad den OFTE også gør i en laptop).
Citat fra dk_michael

Næ, jeg kan ikke finde en reference, som direkte verificerer min påstand, men jeg vil tro at hvis du kontakter en hvilken som helt producent (Delle måske undtaget icon_smile.gif) så vil de sige det samme.


Hm. Jeg er til gengæld ret sikker på, at hvis der var bare den mindste lille bitte smule chance for at en harddisk producent ville kunne blive sagsøgt på denne baggrund, så ville det ikke være svært at finde informationer om emnet.

Nu har jeg søgt ret grundigt via google, og er ikke kommet frem med noget endnu. Derfor vil min konklusion være "problemet eksisterer ikke".

Citat fra dk_michael

Skulle en af de virksomheder jeg handler med til dagligt beslutte at montere deres harddiske på hovedet, så skulle jeg ikke have noget med deres garanti at gøre.


Tja -- det kræver jo så, at du og det firma først bliver enige om hvad der egentlig er op og ned på harddisken :-)

(begge sider af hver skive bliver jo brugt, så uanset om du vender drevet den ene eller den anden vej, vender halvdelen af læse/skrivehovederne "op" og den anden halvdel "ned").

I min søgning faldt jeg over i hvert fald 2 (selvbestaltede?) eksperter, der samstemmende udtaler at op/ned og sidevejs stort set altid har været ligegyldigt -- og at på skrå ikke har været noget problem i de sidste 3-4 år. Men som sagt intet, der siger det modsatte.

PS: emnet er ikke kun rent akademisk for mig: Jeg har selv adskillige hundrede gigabyte data på højkant, (om jeg så må sige biggrin )
Annonce
i hp´s ældre vectra pc der sidder disken også på hovedet dvs printet opad

i visse ibm modeller har jeg set den står på den ene side




det kunne være interesant og kontakte

seagate ,western digital ,maxtor om dette spørgsmål
Jeg kan se, at der er delte meninger, men ingen, der helt ved det - personligt vil jeg tolke det, at Dell vender diske med stikket nedad og HP på hovedet, som et tegn på, at diskene er ligeglade, hvilken side, der er op (men ikke nødvendigvis på skrå - der kan jo sagtens være forskel på konstruktionen af bærbar-diske og stationær-diske, så de små er mere robuste) smile

Heldigvis har jeg fundet en anden løsning, så jeg behøver ikke svaret i denne omgang, men det kunne da stadig være interessant at vide...

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Set på Seagates support hjemmeside:
"Mount the drive in either the horizontal or vertical position depending on your case orientation."

Med andre ord - det er ligegyldigt om det er vandret eller lodret, bare du ikke flytter rundt med diskene når de kører.
Hej Guys !!!

I kan vende harddiske på hovedet, skråt på siden eller stående på enden. I kan bare ikke vende den om et år idet lejerne/ophænget er slidt
på den "sjove" måde den har siddet/hængt.
I gamle "pc-dage" installerede vi harddiske med el-strips, tape, tyggegummi på kryds og tværs der var typisk ikke plads til extradiske MEN det lavede vi.

ps. Jeg har været 25 år i pc/edb branchen.

mvh/ Miro
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis