rugemaskine

hejsa

jeg er ik sikker på om det er det rigtige sted at spørge men lav det selv det blir det....

er der nogen der har kendskab til at bygge en rugemaskine selv til hønseæg .... jeg er godt nok ik søderjyde men vil ik betale 1500 kr :shock: for en rugemaskine når jeg ved den kan bygges rimlig simpelt

håber der er en eller flere der kan hjælpe her biggrin
hejsa jeg er ik sikker på om det er det... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Dennis jørgensen

jeg har det sådan når jeg tager et dyrs frihed så må jeg gøre det ypperste for dem så for mig vil det være naturligt at være meget opmærksom på rugeæggen smile
familien har da heldigvis indrettet sig på at al fritid jeg har bruger jeg på høns påfugle og dvs. andre dyr jeg har efter dem er det haven så hele sommeren er jeg optaget for når det ik er dyr så er det haven

det giver en dejlig ro i ens sind at være sammen med dyrne på deres premiser



ja det er der selvfølgelig noget om smile
men der er nu heller ikke noget der så hygsomt som en hønemor med sine kyllinger der futter rundt biggrin

det var for mig mens jeg havde høns noget af det bedste ved det.
men har man tiden og lysten til at passe en rugemaskine, så er det også ganske sjovt, jeg havde ihvertfald svært ved at være tålmodig lige omkring når det var kælknings tid.

men hvordan er det gået med dit projekt, hvilken maskine valgte du og er der kommet kyllinger??

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej alle
Jeg er nyt i ruge faget men jeg vil meget gerne vide om der er nogen der kender til flere maskiner hvor de kan købes og hvordan man bruger dem.

hvad betyder forxempel at man selv skal vende æggene altså jeg er godt med på at man så selv skal gøre det men hvad indebære processen.

Håber der er nogen der gider og kan hjælpe en nybegynder.

Kærligts
FugleDamen fra Helsinge
Citat fra Fugle-damen

Hej alle
Jeg er nyt i ruge faget men jeg vil meget gerne vide om der er nogen der kender til flere maskiner hvor de kan købes og hvordan man bruger dem.

hvad betyder forxempel at man selv skal vende æggene altså jeg er godt med på at man så selv skal gøre det men hvad indebære processen.

Håber der er nogen der gider og kan hjælpe en nybegynder.


Hej Fugle-dame.

rugemaskiner fås i mange udformninger og prisklasser alt efter hvad dit behov og æg er.

hvad havde du i tankerne at ruge ud ??

[url] http://www.america-thisted.dk [/url] har en hel del gode maskiner.


det med at vende æg, jamen det er jo lige som fulglemor selv gør når hun ruger, i maskinen ligger de bare i en holder af en art. hvor du så vender/triller ægene ½ omgang.
det gøres 2 gange dagligt, hvor samtidig tjekker fugtighed og temperatur.

ægene tages også ud een gang dagligt i ca 2-5 min for at blive luftet, som når fuglen klarer det den nu skal, mens jeg selv rugede i maskine luftede jeg dem samtidig med at den blev vendt om aftenen.

det hele er rimeligt simpelt at have med at gøre, men det skal gøres hver dag! i ruge perioden.

håber det gav dig lidt mere indsigt, ellers er du velkommen til at spørge igen smile

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

ja det gav da godt nok noget mere indsegt.

det er mine forældre der har lutterhøns eller det vil sige de har en dame tilbage og vi gerne se om de kan få slægten til at overleve så det er hendes æg der skal "fuskes" med for hun ligger sig ikke selv i en alder af 8 år men hun ligger mange æg.

og så har jeg vagtler og finker så det kunne godt være det oz skulle prøves.

har været inde på ders side og kikke lidt og der er jo mange forskellige men jeg kunne forestille mig at den lille til 12 var noget at prøve men nu må vi se.

tak for hjælpen.

Kærligts
FugleDamen fra Helsinge
Læste fornylig om en dame. som med held havde udruget en kylling i "kavalergangen", og det er ikke en and. smile

Efter en tur til Bokhus/Løkken har jeg set mange potientelle rugemødre, som sagtens kan klare op til flere æg ad gangen. :wink: :wink:

Mvh.
bodker

Citat fra Fugle-damen

ja det gav da godt nok noget mere indsegt.

det er mine forældre der har lutterhøns eller det vil sige de har en dame tilbage og vi gerne se om de kan få slægten til at overleve så det er hendes æg der skal "fuskes" med for hun ligger sig ikke selv i en alder af 8 år men hun ligger mange æg.

og så har jeg vagtler og finker så det kunne godt være det oz skulle prøves.

har været inde på ders side og kikke lidt og der er jo mange forskellige men jeg kunne forestille mig at den lille til 12 var noget at prøve men nu må vi se.

tak for hjælpen.



jamen det var godt smile

ok ja det er da et forsøg værd, men de skal jo også have en hane ellers virker det jo ikke :wink:

jeg har selv haft (for længe siden) modellen der hedder Turn X og den fungerede ganske fint, en lille maskine til omkring 1000,-
meget simpel, bare en pære, men temperatur styring til, puttet ind i noget det er minder om en osteklokke biggrin

mine forældre rugede selv ud i maskine, det var mest høns og ænder, men jeg mener også at de rugede nogle få vagtler ud. finker tør jeg så ikke udtale mig om det kan lade sig gøre. biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis