At lave sit eget æbletræ.

Fra naturen opstår et æbletræ vel egentlig fra kernehuset, men er der nogen herinde der har fået en kærne fra et æble til at spire op.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter

Jeg har ikke prøvet det selv, men det skulle ikke være noget problem at få kernerne fra et modent æble til at spire og blive til et fint stort æbletræ. Du skal dog nok ikke regne med den store æblehøst i år :wink:

Du skal dog være opmærksom på at hvis det er fordi du har fundet en æblesort der smager rigtig godt er det ikke sikkert at den der kommer ud af det nye æbletræ gør det! Det træ du får vil nemlig ikke være af samme sort som det æble du tog den fra, den får man kun hvis man poder med en "gren" fra det oprindelige træ.

Det er faktisk, tror jeg nok, denne metode man bruger til at fremavle nye æblesorter, så om nogle år kan det være, at du kan få en æblesort opkaldt efter dig :lol:

MVH
Kim

MVH
Kim
Det lyder spooky.

Det du siger er at arveegenskaberne der ligger i kernen er en klon imellem den oprindelige stamme (som ikke behøver at være et æbletræ) og den på stammen poede gren.

Det tror jeg nu ikke kan passe, men nu er jo heller ikke biolog.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter
For ca. 10 år siden kom min søster med to pinde i potter. Det var kærner fra et æble hun havde sået året før. De blev plantet et upåagtet sted, hvor de stod i 4 år, da der stadig var liv i dem blev de flyttet ud hvor der var mere plads. Nu har de båret æbler i 3 år, det ene meget flotte røde frugter der er temmelige "syrlige", det andet meget holdbare og søde æbler med en tyk ru skal. Åbenbart har den blomst der dannede æblet haft besøg af flere bier :wink:

mvh Elin Bang
Det er overhovedet ikke spookey, det er det samme som du ikke har de samme gener som dine søskende, eller forældre.

Det der sker når man poder en gren på en anden rod er i virkeligheden en kloning, det vil sige flere eksemplare med den samme arvemasse. Æbletræet deler ikke gener med den rod den sidder på (ellers vil det være en kimær - og så begynder det at blive lidt indviklet).
Så kommer den lille bi med noget sæd (pollen) og befrugter blomsten. Samme historie som hjemme i soveværelse, problemet er bare at bien godt kan have forskelligt støv på sig fra forskellige træer, så man kan ikke vide hvem der er far til de små æblekerner. Det ville jo være noget rod hvis det var sådan det forgik i soveværelset.

Dine små træer har nok et par gode forældre, som begge er spiseæbler, men derfor er det ikke sikkert at det er de bedste gener fra de to træer der er gået viderer, men du kan jo altid håbe. Hvis det bliver et fantastisk æbletræ, som er sygdomsresistent, velsmagende og smukt, kan du jo give podegrene til andre, og dermed have skabt din egen æblesort som du selv kan navngive.

Vedlagt et link om Ingrid Marie, som handler lidt om det samme

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/562.html

Green

Har prøvet med kærner fra Granny Smith æbler. Det blev til 5 små træer.
Det eneste problem med den sort er at de tåler ikke frost sad

Mvh Thomas

Så er de døde, eller tager du den ind om vinteren?

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis