Håndværkerbesøg!

Jeg må gå til bekendelse, jeg har haft håndværkere på besøg - og det er der jo ikke meget lav-det-selv over. Og måske skulle jeg alligevel have gjort det selv....

Jeg har haft en VVS'er til at montere en radiator med termostat osv. Jeg var ikke selv hjemme da den blev monteret, og da jeg kommer hjem og ser det udførte arbejde er jeg ærlig talt overrasket og bestemt tilfreds for det er meget flot udført. Men... han har sat en almindelig fremløbsventil på, og jeg har returventiler på alle andre radiatorer i huset - vi har fjernvarme.

Inden jeg nu ringer og brokker mig vil jeg lige høre jer om det har nogen betydning ovethovedet?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det kommer an på hvordan i afregner jeres varmeforbrug. Dengang
anlægget er blevet lavet har man sansynligvis betalt efter antal kubik-
meter der passerede gennem anlægget, og så var det vigtigt at der var
returventiler på. Den metode er upræcis og anvendes ikke, så vidt jeg
ved, ikke mere. Nu måler man den energi man trækker ud af vandet og
afregner efter det. Når det er tilfældet kan man anvende fremløbsven-
tiler. For at være sikker kan du kontakte varmeværket der kan du få
nøjagtig besked. men jeg er næsten sikker på at det er som beskrevet.

Hilsen Kris.
Det giver i høj grad mening. Indtil for et par år siden betalte vi per kubikmeter, men nu betaler vi efter energi (kilowatt).

Min kollega nævnte at returventiler også er en mulighed i tilfælde hvor radiatoren er underdimensioneret i forhold til rummet, og det er faktisk tilfældet her - radiatoren er på omkring 800watt, og rummet har et gulvareal på 30 m2, men med skrå vægge fra gulv til loft.

Testen må vel bestå i som sædvanlig at checke om der løber varm vand fra radiatoren ?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
...........en almindelig fremløbstermostat , regulerer vandmængden i forhold til rumtemperaturen , så du holder en konstant rumtemperatur, mens en returtermostat regulerer vanmdmængden i forhold til returvandets temperatur, så du sender vandet retur med samme temperatur men ikke holder samme rumtemperatur ,
så en fremløbstermostat er så at foretrække ,
så får du også glæde af solen allerede i februar måned ,

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
add g.lykke
en almindelig fremløbstermostat , regulerer vandmængden i forhold til rumtemperaturen , så du holder en konstant rumtemperatur, mens en returtermostat regulerer vanmdmængden i forhold til returvandets temperatur, så du sender vandet retur med samme temperatur men ikke holder samme rumtemperatur , så en fremløbstermostat er så at foretrække


Jeg er ked af at sige det, men det er forkert!!!

En fremløbstermostat åbner og lukker ventilen i forhold rumtemperaturen og regulerer således ikke noget som helst på vandmængden.
Den gennemstrømmende vandmængde vil afhænge af boringen i ventilen og den tid, som termostaten er åben. Hvis man ønsker at styre vandmængden, kan man købe ventiler med såkaldt forindstilling, hvor man kan indstille den maksimale vandmængde, der gennemløber ventilen, for så vidt at man kender differenstrykket henover ventilen.

Det gør man i praksis aldrig og derfor har man nogen 'tommelfingeregler', som f.eks. Danfoss beskriver til hjælp til brugeren af ventilen. Vandmængden indstilles til den værst tænkelige situation dvs. ved -12 gr. og er dermed for stor resten af året.

En returtermostat regulerer heller ikke vandmængden, den sørger blot for at det vand, der returnerer fra radiatoren ikke overskrider en given temperatur uanset hvormeget der løber i gennem.

Der har tidligere været skrevet om emnet i dette forum og du kan kloges en del af at søge på emnet.
Citat fra vvs'eren

En fremløbstermostat åbner og lukker ventilen i forhold rumtemperaturen og regulerer således ikke noget som helst på vandmængden.


Det vil sige, at radiatortermostater er on/off :?: Det har jeg lidt svært ved at forstå, for det virker som om (lydene når man regulerer på dem o.s.v.), de åbner gradvist for vandet, jo større differencen til idealtemperaturen er - altså en regulering af den øjeblikkelige "boring" og dermed vandmængde.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Nu er en radiatortemostat jo ikke som en motorventil og dermed en ikke enhed med en vandring, der vil noget.

En radiatortermostat er konstrueret med et medie, der henholdsvis trækker sig sammen eller udvider sig i forhold til den komforttemperatur man har indstillet den til og lægger dermed et variabelt tryk på pakdåsens stift. Dermed er den vel egentlig i teorien regulerende og ikke ON/OFF.
Typisk trykker den gennemløbende vandstrøm også under ventilstiften og da en termostat ofte ikke kan åbne og lukke ved differenstryk over 0,1 bar er det meget små kræfter vi taler om og jeg tillader mig derfor at stille spørgsmål ved en egentlig regulerende drift. Jeg tvivler på, at den nogensinde i praksis står med ventilen halvt åben udover når den er på vej til at lukke eller åbne.

Samtidig er det sådan, at ventilerne kan leveres med forindstilling af af den maksimale vandmængde, hvilket i mine øjne viser at det er så som så med en radiatorventils regulerende evne. Ventilen åbner og lukker en mængde vand igennem, som maks. begrænses, og lukker igen!
Men hvad så, hvis der er monteret en fremløbstermostat på radiatorens returside, så vandet altså løber "den gale vej"?
Dem har jeg et par stykker af. Det har øjensynligt fungeret siden de blev sat op, men her har man jo vandtrykket på den forkerte side af ventilkeglen.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Den typiske facon som man opdager, at vandet løber den forkerte vej i ventilerne, er at de står og laver klaprelyde. Årsagen skulle være, at vandet prøver at trykke ventilkeglen ned, mens termostaten er åben. Derved er der et mellemrum mellem pakdåsestiften og den del af termostaten, der trykker på stiften og under visse omstændigheder kan den altså stå og hoppe frem og tilbage mellem åben og lukket i ventil sædet.
Jeg tvivler på, at din ventil fungerer optimalt, når den sidder forkert i vandstrømsretningen, men forholdet mellem tryk og vandmængde i dit system kan gøre at du ikke oplever hverken komfort- eller støjproblemer.
Komfortproblemer- nej, men to af de "forkerte" radiatorer suser, ligesom en radiator i køkkenet begyndte at lave maskingeværlyde efter en rensning af stiften, der ellers sad fast.
Jeg troede, da jeg først opdagede det, at cirkulationspumpen var vendt forkert, men den vender rigtigt nok. Så det kører indtil der skal laves mere på systemet.
Men det er jo ikke muligt bare at vende dem. (Nippel/muffe problem)

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis