Jeres mening om installation af FWC (ferskvands køling)

Hejsa

Nu vil jeg høre om nogen af jer har nogen kommentarer til FWC (Ferskvands Køling)

Jeg overvejer meget stærkt at installerer FWC på min motor, det drejer sig om en Mercruiser 3.0 L fra 1996.

Til denne type motor fås kun et såkaldt halv systems køling, dvs. kun motorblokken bliver kølet med ferskvand.
Systemet kan erhverves i USA for små 300 $ inkl. alt.

Jeg har hørt meget der taler for, men jeg har også hørt noget imod. Her vil jeg lige stille det der taler for og det der taler imod, op i punkter

For:
Bedre motor temperatur, hvilket føre til bedre benzin økonomi.

Mindre korrosion i motoren, dvs. længer motor levetid.

Vinterkonservering letgøres

Imod:
Nogen siger der er problemer med at installerer det på en motor af ældre dato, da der allerede er dannet en smule rust inden i motoren, hvilket med tiden vil løsrive sig og sætte sig i køleren.

Mere eftersyn efter lækager i kølesystemet.

Er der nogen, her i dette forum der har erfaringer med, med installation af sådant system?

Nogen der kender en dansk forhandler af sådant system?

Ydermere vil jeg sætte stor pris på, hvis nogen af jer vil give en kommentar med på vejen til dette.

Der kan læses mere om FWC (Se nederst i menuen til venstre)

http://www.perfprotech.com/index.htm

På forhånd tak biggrin
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa Epster.

Jeg udskiftede i 1998, min 3L OMC med en brugt 5,7L Mercruiser, som havde sejlet på de Svenske søer. Efter ca 4 mdr. sejlas, monterede jeg ferskvandskøling på den. Jeg fandt en køler fra en 7,4L, som jeg modificerede lidt. Jeg var, li´som dig opmærksom på rust, så jeg satte 200my filtre opstrøms køleren (mellem mannifol og køler), men det var minimalt rust der blev filtreret fra, så de blev afmonteret igen. smile

Ca 2 år efter, sprang der en toppakning, pga. saltvand blev skuppet op i udstødningen pga. store bølger imod bloværket i havn. Jeg blev ved udskiftningen af toppakningen, overrasket hvor meget rust der lå mellem blok og foringer. :shock: Af med den anden top, og rensede og sugede så meget op jeg kunne.

Ellers har jeg kun haft goe´erfaringer med det. Jeg har hørt fra Triton, at man somregel montere en remtrukken vandpumpe, da pumpen i drevet ikke levere vand nok. Det betyder dog kun for mig, at når jeg sejler, skal jeg være opmærksom på, at når jeg slår farten af, skal holde lidt mere end tomgang (ca 1400 omdr.) for at "køre varmen af". 8)

Er der ikke en blindprop, 1" eller 3/4", i "slutningen af dit manifold, og en i "knæet"?. Det mener jeg af ku´huske. I så fald kan du godt prøve at ferskvand køle dette. Der skal så bare en plade imellem manifold og "knæ". Selvfølgelig kun så det spærre af for vandet, og selvfølgeligt med pakninger.

Bare se at komme igang, det er godt for din motor.

Go´fornøjelse, Lyngs. smile

DK-Miljø
Undskyld at jeg sådan bryder ind. men jeg går også og overvejer at sætte ferskvand's kølning på min jolle.

motoren er en 7,4L chevy BB. og selve prinsippet har jeg forstået. man hvor finder man en veksler der kan holde til saltvand?? nogle siger at det er ligemeget. bare man har zink klodser i.. kan de virkelig tage det. også selv om de sidder før eller efter?? og ikke direkte i veksleren??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej
man skal passe lidt på med at montere det på gamle motorer, og som sagt pga rustskaller og også fordi en lidt ældre motor ikke har godt af, pludselig at komme til at køre med en varmere vandtemp.
har snakket med en del motoreksperter inden for marine og de siger for det meste at det er best at lade dem køre med saltvand
Citat fra Donny

har snakket med en del motoreksperter inden for marine og de siger for det meste at det er best at lade dem køre med saltvand

Den eneste grund til at anbefale saltvand i motoren er,at man lever af at sælge nye motorer.
René
nu skal jeg hen og total renovere motoren alligevelle. så det var derfor jeg ville lave det...

og jeg ville lave det selv.. men jeg mangler selve varme veksleren. hvor køber man sådan en??

Annonce
Hejsa..

Saltvands køling er ski da fint.. der er nok af det, og der er ski mange motorer der har kørt på det i rigtig mange år.. det vigtigste er "offermetal" glemmer man det slutter det jo hurtig.. Ulempen er helt klart den lave temp. En motor har det bedst ved en arbejdstemp på ca.60-80 grader, med saltkøling ligger man typisk på ca.50 grader.
Men men... syntes der er lidt pop i at lave en motor om for det.. :-)

Mvh Jan J
ja både og.

på min type motor holder udstødnings manifoldene ikke ret længe selvom man husker zink. og de er MØG dyre. det er nok også lidt luksus, at den er noget nemmere at skylle når den bliver taget op. min båd bliver jo taget op efter hver tur på havet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis