Vådrum i lejlighed - hvordan?

Jeg har lige købt en ejerlejlighed på Frederiksberg. Da der ikke er noget bad, vil jeg gerne lave et badeværelse i et normalt rum på 4½ kvm der "er i overskud" smile og som egner sig godt til det

I første omgang er jeg "bare" interesseret i at lave rummet om til et vådrum (dvs. ikke lave dyre brusekabine-løsninger mv.) og vil derfor gerne høre hvordan man kan gøre det på den billigste måde og hvor meget man må lave selv.

Hvis der skal lave afløb, er det nødt til at gå ned i underboens lejlighed for at få et fald. De har i forvejen sænket loft, så jeg forestiller mig at man kan afmontere deres gipsplader og montere dem igen, hvis de giver lov. Ellers må jeg vel leve med en pumpe?

En anden ting er væggene: Som jeg har forstået det, skal der males med en vådrumsmembran direkte på pudsen og derefter opsættes gipsplader. Er det korrekt? Hvis det er tilfældet: kan man undvære fliser ude på gipsen og istedet male med en vandafvisene maling, eller er fliser et lovkrav?

Og til sidst: Er der nogle krav til loftet (som _skal_ sænkes af andre årsager)? Er det ok at bruge alm. gipsplader eller skal der bruges vådrumsplader dér?

Håber at I kan hjælpe.

-Allan Elsted

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elsted (den 24-10-2002).]

Mvh. AllanE
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skal en tur omkring teknisk forvaltning som noget af det første.
Jeg tror de kan fortælle lidt mere om reglerne og noget om hvor du finder yderligere oplysninger. Du må ikke bare starte op og så håbe og tro at det går nok.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Elsted.

Vedr. afløb fra evt. bruseniche.
Vælger du en bruseniche som har bund på ca. 15-20 cm. høj, så kan du undlade at føre afløb i gulvet, så kan rørerne kan føres ud langs væg.
Toilettet kan købes med afløbsrør på ca. 40 mm. som pumper skidtet ud til spildevandsledning.
Mht. vægbeklædning, så skal du benytte vandfaste materialer, som evt. 2 x 13 mm. gips.
Vådrumssikring skal udføres i vådzoner. Forklaring herpå kan fås på byggecenter.

------------------
Poul Erik

PE

Hej du skal have enten fliser eller fuldsvejset vinyl på dine vægge i vådzonen. Jvf. SBI 169 ( Eller er det 159). Malebehandlinger er ikke længrer godkendt i vådrum.
Der ud over ved jeg af praktisk erfaring at Frederiksberg Kommune er tunge at danse med når det drejer sig om baderum. ( Jeg bor selv på Frederiksberg, og har renoveret et badeværelse, der i blandt flyttede toilettet)
B.la har de nogle sære regler om at afløb skal være i støbejern eller stål. alle andre steder må man bruge PVC - bare ikke her.
Mht. din underbo - så skal du have lov til at etablerer afløb, også selv om dette kan ses hos underboen.
Men skriv endelig igen hvis du har flere spørgsmål.

hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hej Idani.

Du skriver Frederiksberg kommune forlanger støbejern eller stål som afløbsrør, du tror ikke det er vvs'eren som absolut kun vil benytte disse. Jeg har netop haft denne diskussion, hvor vvs'eren absolut ville benytte støbejern, fordi han sagde det var et "myndighedskrav", men det er det altså ikke, det var mere økonmien han tænkte på fordi de er meget dyrere en plastrør. Prøv selv at spørge dem som sælger plast rørerne, de ved hvad der er lovligt og ikke lovligt.
Jeg mener heller ikke teknisk forvaltning kan ændre de regler som afløbsnormen har Br. 98.

------------------
Poul Erik

PE

Annonce
Se jeg troede også at det var vvs'erne som sagde det - men jeg blev klogerer. På Frederiksberg vil de have stål eller støbejern.
Vi lavede nemlig selv vores, og havde bare supervision og godkendelse af en VVS'er. Af samme grund havde vi selv kontakt til Teknisk Forvirring, for at undgå at de kom og vill have lavet noget om.
Hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Altså først kontakt til teknisk forvaltning for at få klarhed over hvad man må og ikke må.

Venligst Njord smile wink smile

MVH Njord
Hej,
Det er et typisk krav til valg af afløbsledninger i etagebygninger, at de skal være af støbejern eller tilsvarende støjhæmmende materiale.
Typisk er det altså et myndighedskrav, hvor man ønsker at sikre beboerne mod støj, der ikke kan reguleres.
Når du iøvrigt laver nyt vådrum i dag, skal du bruge vådrumsmembran på de flader, der er udsat for direkte vandpåvirkning dvs. typisk hele gulvet og vægge i bruseniche. Når du laver gulvet skal du således også skifte gulvafløbene til en model forberedt for smøremembran. Overfladen skal være som andre beskriver fliser eller vinyl.
Til sidst et velment råd; når der er tale om baderum, så gør det rigtigt første gang! Det koster 'spidsen af en jetjager', når det er gået galt og vandet løber ned til underboen eller der er råd i trækonstruktionen. Sørg for at have en aut. vvs'er til at lave afløbet i gulvet og en 'gulvmand'/ murer til membranen og derefter resten selv, hvis du kan. Skulle der blive en utæthed over gulvet, er du nu sikker på, at vandet ryger i afløbet og at du har forsikringen i ryggen.

Jeg er godt klar over, at det ikke er særlig 'lav-det-selv'- agtigt, men jeg har lige set resultatet af et badeværelse, hvor vandet var løbet ind bag fliserne. Råd i bærende vægge, gulve, indbyggede skabskonstruktioner osv. Fy for den!!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også