Vende en tagrende

Det er ikke sikkert, at det er en opgave som min lille hjerne skal gå i kast med.

Men hvad skal jeg, udover hældningen være opmærksom på hvis jeg vil vende min tagrende så den løber den anden vej? Jeg vil gerne have vandet he n i den anden ende så jeg kan opsamle vandet i en tank ved husets ene gavl hvor der skal være køkkenhave. Lyder det ikke fornuftigt.?

Jeg vil lave en tank (sikkert en stor vindtønde eller lignede) med noget sive-et-eller-andet når den er fuld. Så har jeg jo til vanding af grøntsagerne.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JA det er da fornuftigt at opsamle vandet fra taget.
Men når du taler om at vende faldet og opsamle i den anden ende af huset... Så tænker jeg straks på hvad nu når tønden er fuld ???

Kan du så aflede det overskydende vand til et afløb ??

Hvis ikke skal du have etableret mulighed for dette. det kan du gøre ved at lave enten en faskine eller etablere en tørledning til det eksisterende tagnedløb.

MVH Njord
Jeg påtænker at lave noget nedsivning ude i græsplænen. Jeg læste lidt i sidste nummer fra STARK. Der var der noget med en faskine. Og her i Billund er der jo rent sand, så vanden skal nok sive væk.

Men hvordan sikrer jeg at tagrenden får det rette fald? Kan jeg ikke bare trække ned i de eksisterende rendejern, så hældningen ændres?
Hvad angår selve rendejernene afhænger det jo en del af faltet og hvordan de er fastgjort, hvad du har af muligheder fro at rette på jernene. Eller om de skal afmonteres og genmonteres.

Men du skal sætte dem rigtigt i hver ende og trække en snor mellem disse. Med et snorvatterpas kan du også kontrolere t faldet er den rette vej. Og med lidt opklodsning den ene ende kan du måle hvilket fald du vil få fra den ene ende til den anden. Når du har snoren kan du rette de mellemliggende jern ind efter snoren.

Når man bruger en snor skal den IKKE bruges direkte, man klodser den op i hver ende, fx med to ens klodser, eller søm. Herved undgår man at alle jernene lige rører snoren og flytter den lidt :oops: Så når snoren er udspændt kan man måle ind til den strakte snor der er udspændt mellem de to ender.

MVH Njord
Tak for det. Jeg tror jeg kaster mig ud i projektet når vejret bliver lidt bedre. Der skal helst være tørvejr et par dage, så jeg får tid til at rette det til. Men nu kommer der jo også snart en masse dejlige helligdage til GDS arbejde.
Faskine kan laves med de kasser du omtaler, en billigere udgave laves af mælkekasser der stripes sammen til passende størrelse og pakkes ind i fibertex.

Hilsen Aksel
Annonce
Mælkekasser ... Det var da en god ide.

Er der en eller anden måde hvorpå jeg kan udregne hvorstor den skal være for at den kan tage vandet fra mit tag?
Ahem .... det forekommer mig at jeg har hørt at det er en ualmindeligt dårlig idé at vande køkkenhave med regnvand samlet fra tagflader. Noget med forurening og tungmetaller og svovl og alt muligt nams.

Til gengæld kan det så snildt bruges til skyl i toiletterne - hvis man altså må for ens kommune.

Jeg er ikke helt sikker på det med vandets kvalitet, synes bare lige jeg ville nævne det smile

Med venlig hilsen
FlemmingB

Men så om ikke andet, kan man da vande græsplæne med det og andre småblomster der gerne vil have vand i den danske sommer.

Det må nu være minimalt hvad der er af forurening i vandet, siden man må lede det direkte i jorden via en faskine.

Kan tak for din betænksomhed :-)
Jeg tror umiddelbart ikke der skulle være noget problem i at vande med "tagvand". Det er vel som udgangspunkt ikke mere forurenet end den regn, der alligevel vander haven.

Men du skal være opmærksom på 2 ting, nemlig at alt efter tagets størrelse kommer der altså temmelig meget vand i løbet af selv en lille regnbyge.

Den anden ting er, at hvis du vil have reelt gavn af vandet til vanding rækker selv en meget stor vintønde ikke ret langt. Hvis der skal vandes bare med hvad der svarer til 10 mm regn rækker 100 liter vand kun til 10 kvm have.

MVH
Kim

MVH
Kim
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis