Ekkolog

Hej.

Jeg har en båd, Sagapå 25 fod, med et gammelt ekkolog fra 91, som jeg vil have udskiftet. Mit nuværende ekkologs transduce sidder i bunden af min dobbet skroget gladsfiber båd, men som jeg har forstået det, skal de i dag placeres i hæggen eller ved gennemboring af skroget. Det sidste vil jeg ikke.

Men hvordan placeren man de udenbors transducer på en så stor båd, de tegninger jeg har ser har kun været små både.

Hvilke ekkolog kan I anbefale, jeg bor på grønland hvor vi specielt sejler meget efter ekkologet på mange ikke aftegnet skær osv.

wyx
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
...er da helt sikker på at ekkoloddet i min Granada 24 sejlbåd var monteret /støbt fast med glasfiber, og altså uden at der var lavet hul gennem skroget

god sejltur

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej Tonni.

Jeg har et godt link til dig, hvor stort set alt er skrevet og tegnet hvorledes du monterer din x-ducer.
Gå til flg. link: www.airmar.com

God fornøjelse.

Mvh Jesper
Hvis du bruger søg funktionen her på siden vil du få en masse hits og der er skrevet en del om monteringen af ekkolod.

Men du skal bruge et ord som ekkolod, og ikke ekkolog :oops: Så kommer der noget du kan kigge igennem.

En indvendig monteret transducer kan fungere godt, men kun hvis den er monteret uden luftlomme rog med et skrog der er uden lommer osv.. Så den sikreste metode er at bore den igennem skroget. Også selv om jeg er sikker på du helst vil undgå at gøre det.

Hvis din gamle transducer fungerer fnt kan du evt finde et nyt "display" hvor man anvender samme frekvens og fortsat bruge det gamle indvendigt monterede transducer.

Men her må du tale med din forhandler, for at få råd. Jeg har selv skiftet ekklold uden at skifte transducer ( godtnok efter et tyveri, og mine transdcer var kun 6 år gammel, men fugerede fint.
Mit reserve ekkolod er formodentligt mere end 20 år gammelt og fungerer fortsat upåklageligt. Men har hun en dybdefunktion på den roterende skala... Men dejligt at have den nede ved navigationsbordet.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis