Shunt til gulvvarme

Jeg skal bruge den her shunt til gulvarme under mit trægulv.

Den skal styre 3 kredse med ialt ca. 70 m2.

Den pumpe der sidder på shunten er en

Grundfos alpha 25/60.

Min lokale VVS pusher siger det ikke kan betale sig med alpha pumper på shunts, men forklaringen syntes jeg ikke var helt forståelig. Kan nogen forklare mig om det er rigtigt.

Hvis den bare skal have en alm ups pumpe kunne jeg godt finde på at bytte den ud med min pumpe fra centralvarmen.

Er den ikke meget kraftig til 70 m2, hvis jeg læser tallene rigtig.
Vil en 15/40 ikke være rigelig. Der er 10 W forskel, og det er jo også strøm.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart har din vvs-mand ret, da udgangspunktet for gulvvarme er en konstant cirkulerende mængde som spædes med varmt vand af en given temperatur når sætpunktet ( ønsket temperatur på fremløbsledningen) underskrides.

Pumpen skal levere en given vandmængde gennem nogle rør med en given modstand ved den vandmængde.

Umiddelbart skyder jeg din vandmængde til ca. 600 liter/ time ved en temperaturdifferens på 5 grader ( 50 watt/ m2) og ved et tryktab på ca. 3 meter passer det så'n set meget godt. Men jeg ved faktisk ikke om tryktabet passer!

Som udgangspunkt kan du ikke bare bytte op på pumperne fordi kravene på varmeanlægget er så forskellige. Hvis vi for eksemplets skyld antager at radiatoranlægget og gulvvarmeanlægget skal yde det samme, så vil den maksimalt cirkulerende vand på gulvvarmeanlægget typisk være 4-6 større end på varmeanlægget, simpelthen fordi sammenhængen er linær. Dit gulvvarmeanlæg drives ved en temperaturdifferens på 5 grader - dit varmeanlæg med 20-30 grader afhængig af alder.

Dvs. den pumpe som du påregner at ombytte fra gulvvarme til varmeanlæg vil sandsynligvis altid køre på sit minimum og alligevel altid være for stor. Men så har du jo i princippet bare en dyrere fast-hastighedspumpe, der ikke kan modulere ned og så er du i mine øjne lige vidt, fordi ikke kan spare strøm på den og du risikerer susen i rørene!!

På den anden side; er dit varmeanlægsydelse 4-6 gange større end dine gulvvarmekredse, kan du risikere at pumpen du'r.

Nu har du jo åbenbart købt et blandearrangement med den pumpe, så hold dig til den og byt den anden ud ved lejlighed!
Tak for dit lange fyldestgørrende svar.

Min tanke var :

1) Købe den nye shunt med en 25/40 Alpha pumpe, istedet for 25/60.
2) Tage den gamle UPS 25/40 (som ikke er så gammel enda) og sætte den nye alpha 25/40, som vel kaldes en energisparepumpe.
3) Fjerne de 6 ud af 10 radiatorer der sidder på anlægget idag.

Den nye gulvarme shunt skal styre ca. 70 m2 med trægulv.
Det gamle anlæg, som jeg havde tænkt mig skulle have den nye alpha pumpe (fordi jeg kan skifte den "gratis"), skal nu kun styre 40 m2, dette da huset ikke er større en 110 m2.

Det forvirrer mig at:
1) Energisparerådet siger : Skift til en elsparepumpe næste gang.
2) Jeg kan købe en shunt med en energisparepumpe, men den har ingen rigtig virkning ifølge min vvs'er.

Jeg har nu ikke købt noget endnu, da jeg stadig venter på at de skriver om jeg kan få systemet med en lidt mindre pumpe.
Data for en Alpha 25/40 siger op til 150 m2, så jeg mener stadig jeg smider 10 W ud til fuglene.

Men det er nogle avacerede betragtninger i gør kan jeg se, jeg troede faktisk, ikke det var så svært.

Nyt input for en halv time siden, fra en ny VVS'er.
Alpha pumperne skal helst køre kont. da der er nogle lorte lejer i af bakkelit.

Har man ikke grå hår så...

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis