Sandspartling på fliser

Kan man sandspartle ovenpå glatte fliser?
Jeg skal have sat filt op på nogle gamle vægfliser, og jeg ved det er et kæmpe arbejde at banke dem ned førtst og så derefter pudse op igen.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er sååååå doven morten biggrin
men det kan man vel godt hvis de er reset ordenligt af først...
Du har da ikke selv prøvet Peter :shock:
Tror du det kan hænge fast på fliserne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej Nej men det er jo så useriøst biggrin at ingen sikket har prøvet det, men jeg ville faktisk tror at det godt kunne sidde fast, men det er jo i din kælder så du kan da bare prøve på et lille område og se hvad der sker!! :shock:
Nej Petttttter.
jeg vil afvente svar fra Njord :lol:
tror du ikke på EKSPERTEN eller hvad ..... fatter man jo ikke... :shock:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tjae....

Ingen tvivl om at jeg ville banke de gamle fliser ned inden jeg begyndte opbygningen.

Om det andet er muligt og om det holder ved jeg ikke. Men bare risikoen for at de gamle fuger måske kan ses igennem når du har spartlet op osv... nej det er ikke risikoen værd.

At banke fliser ned er faktisk ikke så slemt når man kommer igang. Men det kræver en god hammer, en karosserimejsel, handsker og briller. Så er det bare at gå igang... Efter kort tid opnår du et vist håndelag og du vil typisk kunne slå hele fliser ned.... Men du skal slå så meget langs vægen/gulvet du kan komme til. At slå ind mod vægen/gulvet vil kun smadre flisen hvor du slår og ikke får større områder med ned.

Så min anbefaling er at du tager fat om opgaven og laver det ordentligt....

Hus for en LDS koster tiden jo ikke noget og det er kun resultatet du vil kigge på ( og være stolt over ) ikke at du evt har sparet en dag eller to, men ses fugerne igennem eller falder hjørner ned... så vil både du og alle andre tænke SURT.....

Husk: "Selvgjort skal være velgjort" 8)

MVH Njord
Så kom Njord på banen 8)

Tro mig det er et kæmpe arbejde, da de sidder psyko-godt fast.
Det er i 2 kælderrum (bad og bryggers) hvor de sidder i en højde af 1,5M -d.v.s jeg kunne istedet nøjes med at pudse den øverste del af væggene så det kan til at flugte med flisekant, og så derefter sandspartle hele væggen.
Da det er kælderrum må det faktisk godt se lidt rustikt ud, så alternativer til filten ønskes gerne?
Jeg har selv ordnet et gammelt badeværelse og her var der fliser op i 170cm. Og det gik ret godt da jeg kom igang. Og naturligvis også gulv der blev hakket op. Samt et gulv i min gamle baggang.

Klæbe evnen vil formodentligt afhænge meget af hvilken glasering dine fliser har.

Mid dab og baggang var begge fra midt 70'erne og jeg var ikke et sekundt i tvivl om at det skulle gøres på den rette måde.

Men hvis du vælger en anden, tror jeg, vi er mange der gerne vil høre om fremgangsmåde og resultaterne bagefter.

Jeg har også set et par bolig programmer i TV hvor man har flået fliser ned. Her har de anvendt en "borehammer" med en stor bred mejsel. Og det kunne være en oplagt mulighed at leje eller købe sådan en maskine til opgaven. Det vil jo nok lette en del på arbejdet.

Held med opgaven :wink:

MVH Njord
Jeg har set et badeværelse, hvor fliserne på væggene var spartlet op til en pæn glat overflade, og det kan vel kun være gjort med sandspartel?

Der skal vel primes med fliselim for at det kan holde. biggrin

Carsten.
jeg har for ikke så længe siden lavet et gæstetoilet hos en kunde ,

afvaskning m eddikesyre og med malerrens ,
grunding med hæftegrunder,
spartling med sandspartel , 2 gange fuldspartling ,
slibning, microgrunding, og væv eller filt ,

det var fremgangsmåden

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også