Ja, det er kvalitetsvarer. Carl-ras (og carl-f) er håndværkerforretninger, så det er ikke der du finder black og decker, grøn bosch, skil og no-name maskiner. Men deres tilbud er faktisk billige. Den Makita jeg købte gav jeg 2500 kr. incl moms for, den har en vejledende pris (sikkert fiktiv, men alligevel) på ca. 6500 kr.
Du skal generelt kigge efter:
- ampere på batteriet (den bosch, du kigger på har 1,5 A, mens proff. maskiner har 2,4 eller 3.0 A)
- maksimalt drejemoment (måles i Nm) - det er dog nok kun på proff.maskiner, at dette er dokumenteret. Det er basalt set dette tal, som er afgørende for om du kan bruge maskinen til at skrue karmskruer i.
- gearets kvalitet (plast, metal)
- hvordan kvaliteten føles, f.eks. på momenttrinene
- hvordan den ligger i hånden
Hvis det kun er nogle gipsskruer og almindeligt husvedligeholdelse kan en billig maskine gøre det, hvis det er til det tunge og intensive byggearbejde bør du springe mellemtrinet over og købe en proff., for en mellemmaskine har ikke mange flere kræfter end de helt billige (men nok lidt længere holdbarhed).
Derfor - hvis du overvejer at købe en grøn bosch og give 1000 kr. for den, synes jeg absolut du skal overveje at give 700-800 kr mere og få en proff. maskine - f.eks. enten den 14.4 v bosch med lampe eller den makita 14.4 volt som carl-ras har på tilbud. Det er noget andet, hvis du kun vil bruge 400-500 kr. på den, så er det Harald-nyborg, silvan eller noget lignende, men med 1000 kr. bruger du så mange penge, at du lige så godt kan tage springet helt op og få noget du kan bruge til de hårde opgaver (efter min mening, altså). Og så skal man altså ikke se bort fra lækkerhedsværdien, naboernes misundelse og respekten fra håndværkere på besøg...
Du kan i øvrigt finde en hel del test af skruemaskiner, hvis du søger på nettet.