Ny skruemakine med POWER

Min gamle Bosh er død. Den har også nogle år og gipsskruer m.m. på bagen.
Jeg vil gerne have en ny som kan klare alle opgaver inkl. at kunne skrue selvskærende karmsskruer m.m. i uden at den får åndenød.
Hvilken model kan i anbefale? Så kan jeg holde øje med om der skulle være tilbud på sådan en fætter.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en Makita 18 volt (3 amp. batterier), kan anbefales, omend den er tung, hvis du skal skrue loftplader på. Til gengæld er den så kraftig, at den kan knække 6 mm. karmskruer.

Prøv at kigge på Carl-ras´s hjemmeside (www.carl-ras.com). De har lige sendt en ny tilbudsavis på gaden med adskellige skruemaskiner, heriblandt en bosch 14,4 volt, som jeg også har haft gode erfaringer med. Husk ved prissammenligning om der er batteriafgift eller ej på batterierne- det kan godt betyde et par hundrede kroner.
Hvis du over vejer at købe en Bosch, skal den efter min mening som minimum være af den Blå serie.

Søren
Ja, det er kvalitetsvarer. Carl-ras (og carl-f) er håndværkerforretninger, så det er ikke der du finder black og decker, grøn bosch, skil og no-name maskiner. Men deres tilbud er faktisk billige. Den Makita jeg købte gav jeg 2500 kr. incl moms for, den har en vejledende pris (sikkert fiktiv, men alligevel) på ca. 6500 kr.

Du skal generelt kigge efter:
- ampere på batteriet (den bosch, du kigger på har 1,5 A, mens proff. maskiner har 2,4 eller 3.0 A)
- maksimalt drejemoment (måles i Nm) - det er dog nok kun på proff.maskiner, at dette er dokumenteret. Det er basalt set dette tal, som er afgørende for om du kan bruge maskinen til at skrue karmskruer i.
- gearets kvalitet (plast, metal)
- hvordan kvaliteten føles, f.eks. på momenttrinene
- hvordan den ligger i hånden

Hvis det kun er nogle gipsskruer og almindeligt husvedligeholdelse kan en billig maskine gøre det, hvis det er til det tunge og intensive byggearbejde bør du springe mellemtrinet over og købe en proff., for en mellemmaskine har ikke mange flere kræfter end de helt billige (men nok lidt længere holdbarhed).

Derfor - hvis du overvejer at købe en grøn bosch og give 1000 kr. for den, synes jeg absolut du skal overveje at give 700-800 kr mere og få en proff. maskine - f.eks. enten den 14.4 v bosch med lampe eller den makita 14.4 volt som carl-ras har på tilbud. Det er noget andet, hvis du kun vil bruge 400-500 kr. på den, så er det Harald-nyborg, silvan eller noget lignende, men med 1000 kr. bruger du så mange penge, at du lige så godt kan tage springet helt op og få noget du kan bruge til de hårde opgaver (efter min mening, altså). Og så skal man altså ikke se bort fra lækkerhedsværdien, naboernes misundelse og respekten fra håndværkere på besøg...

Du kan i øvrigt finde en hel del test af skruemaskiner, hvis du søger på nettet.
OK.
for det ikke skal være løgn så har Silvan faktisk en der er endnu billigere:
En Toolmate Extra med specifikationerne: 18V og 3,0 Amp. til 399,95 kr på tilbud.

Ved godt at dette mærke sikkert er noget "Lort" men lyver specifikationerne?
Annonce
Tror ikke, at specifikationerne lyver, men det er klart at gear, motor og resten af mekanikken ikke er topkvalitet til den pris. På den anden side, der er jo 2 års garanti, så går den i stykker kan den jo byttes.

Hvis du ikke vil bruge de 1700 kr. på en proffesionel blå bosch eller en makita, ville jeg ville ubetinget spare de 600 kr. og købe den fremfor den grønne bosch, og 400 kr. er så lidt, at går den i stykker, er det ikke nogen ulykke.
Såvidt jeg kan se, er der dog kun et batteri med, så hvis du regner med mange skruer i træk, bliver der nogle opladnings-/ølpauser.
Tror sku jeg prøver den til 400kr.
Kan godt se dem til 2600kr er fede. Men det er sku også mange penge.
Har du sat din frem på hylden over pejsen :lol:
Ja, det er mange penge, og min bedre halvdel mener ikke altid at mine værktøjsindkøb er udtryk for sund økonomisk tænkning. Hun er dog vant til det, listen over værktøj indeholder blandt andet afretter/tykkelseshøvl, stationær rundsav, dyksav, overfræser, borehammer, vinkelsliber, excentersliber, rystepudser- altsammen i professionel kvalitet, så der er blevet brugt nogle penge til værktøj i tidens løb. Men nu mangler jeg heller ikke så meget, kun lige en vertikalfræser.. Til gengæld kører jeg rundt i gammel spand, der koster mindre end høvlen...
Hej!

-Lige en forbrugeroplysning-

Den med 2 års garanti, går desværre ikke længere..........
Vi er blevet dårligere stillet end tidligere, med 1 år fuld garanti. cry

-Garantien er nu kun 1/2 år, dog med yderligere 1 1/2 års reklamationsret- Men med denne reklamationsret er det os som bærer bevisbyrden. ( forbrugeraftaleloven)
Altså skal vi bevise at produktet er defekt, ved en produktionsfejl, og ikke ved almindelig brugtslitage. :roll:

Man får heller ikke bare lige byttet, nej her repareres og repareres op til 3 gange. med lange afsavnstider............

- Den er meget svær - Men det er vel lykkedes et par stykker..... :wink:

Min erfaring siger, - at dyre/anerkendte varermærker her, yder den bedste service-
Har i denne forbindelse rigtig gode erfaringer med mærket DEWALT
-Pejsehylde eller ej- :lol:

Mvh retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Vil blot nævne, at jeg flere gange har været ude for, at disse billigmaskiner står af - sjovt nok med karmskruer og andet, der kræver moment. De brænder varme og har ikke moment nok til at klare opgaven.

Så jeg har altid min Makita med, når jeg er på "kunne du ikke lige sætte xx op, når du nu er her" besøg ;-)

Men behov og temperament er forskelligt - det er jo ikke særligt fedt at have en maskine til et par tusind eller mere liggende i skabet, hvis man kun bruger den til at skrue misteltenen op i loftet

Til Retro04 - du har ret med garantien, MEN hvis der reklameres med 2 års garanti på et produkt, så er der netop tale om en garanti.

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis