Vinduer... men hvilke...?

Da min mand og jeg blandt andet står for at skulle skifte vinduer i vores ny indkøbte hus er jeg meget i tvivl om hvilket mærke vi skal vælge. Har hørt at JVK vinduer ikke er super gode men hvilke er så.... :lol: Har set at Silvan har 15% på Rationels vinduer og døre i denne uge men er de så gode eller er der nogen der har erfaring med et andet mærke som er super. Vi er forresten ude efter hvide træ vinduer med lavenergi glas. Huset er fra 1900 og kalket. Håber nogen kan vejlede os lidt og evt fottælle hvilke fejl vi ikke behøver at begå. På forhånd tak. MVH Sille
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har Skjern Vinduer med lavenergiglas, også hvide, og dem er jeg godt tilfredse med.

Fejl I ikke behøver at begå: Sørg nu for ordentlig måltagning, det er træls at stå med et vindue, som er enten for stort eller for lille.

Mvh. Carsten.
Jeg vil jo slå på tromme for træ-alu-vinduer, selvom jeres hus er fra 1900. Har selv et hus fra '43, hvor jeg har fået træ-alu med en lille "udfræsning" i. Ser på et par meters afstand ud som meget velplejede trævinduer.

Merprisen er tjent ind efter første gang maling ;-)

Mvh.

Jan R.
Jeg vil helt klart give Jan ret - jeg har også lige skiftet til træ/alu
vinduer fra Velfac. De fås både i et moderne design og et mere
'klassisk' look.
Efter min mening er livet for kort til vinduesmaling....

Kan forøvrigt i samme omgang anbefale at benytte diffusionsåbne
selvekspanderende fugebånd i stedet for at fedte med fugemasse,
selvom de er noget dyre.
Men jeg ved jo godt at jeg burde have haft gang i fugesken for
at gøre det helt rigtigt

mvh
Jakob
Ang.Velfac..
Der skal de specielle fugebånd for at deres garanti gælder
Du kan aldrig male/skifte farve på vinduerne
Galsset skal udskiftes af velfac
(og jeg burde have købt mine vinduer i træ fra BØJSØ)

Sniffer  
Hej

Jeg har selv Velfac 200 og er ganske godt tilfreds med disse. ( der er naturligvis lavenegiglas efter bedste sortering. Et så gammelt hs som dit kan måske se bedre ud med en Velfac 400 ( kanter med lidt mer profil ) men der er mange andre og ligeså gode træ/alu vinduer. Om mer prisen er rigeligt tjent hjem på mindre maling.....

Sniffer hævder godtnok at glas skal skiftes glas af Velfac men det er IKKE rigtigt. Jeg har efter et indbruds forsøg fået skiftet en rude og en yderramme. Det klarede den lokale tømrermester helt fint :wink: :wink: Og en anden rude er skiftet i døren ( efter samme indbrudsforsøg ) her er det kun ruden der er skiftet og også dette klarede han fint.

Jeg kan så fortælle at i mine Velfac 200 vinduer skal ruder skiftes indefra. Det er altså ikke muligt at fjerne en glasliste og på den måde lave et indbrud... Selve rammen skal altså brækkes 8) op for at indbrudstyven kommer ind. I døren kan ruderne dog tages ud udefra. Men det er rimeligt besværligt og man skal starte rigtigt for at det kn lade sig gøre.

Så helt klart Alu/træ vinduer fra en anerkendt fabrik, og naturligvis den bedste isolerings klasse. Velfacs fuge bånd er iøvrigt ret lette at arbejde med. Og bestemt ikke noget at frygte..

MVH Njord
Annonce
Er I helt, helt sikre på at det er nødvendigt at skifte vinduerne i jeres hus? Hvis det vel og mærke er de orginale vinduer, skal de være meget medtagede for, at det ikke kan betale sig at sætte dem i stand og evt. sætte nye forsatsvinduer i.

Jeg er godt nok vinduesfanatiker, men efter mening nærmer det sig vold af grov karakter, når fine gamle huse med småsprossede vinduer får sat nye plast (meget, meget slemt), alu (meget slemt) eller trævinduer (slemt) i med termovinduer og mere eller mindre hæslige forsøg på at ligne gamle vinduer. Hvis vinduerne virkelig skal skiftes, og de er med sprosser (eller der originalt har været sprosser), skal I overveje at få sat koblede vinduer i fra Bøjsø eller andre. Det er dyrt, jeg ved det, men også meget pænere og værdien på huset stiger mindst med prisforskellen.

Sorry, fik sikkert fornærmet en hel masse...
Vi har købt hvide rationel vinduer med lavenergiglas til sommerhuset, for to år siden. Det virker fint, og de procenter i Silvan (hvor vi også købte vores) kan man godt snakke sig til selv om de siger at det er uge tilbud. Knaster i træet er ved at slå igennem på badeværelsesvinduet, men ellers er der absolut intet at klage over, har tænkt mig at køber Rationel nor resten af vinduerene skal skiftes.

Men er det ikke synd at købe nye vinduer til så gammelt et hus. I vores lejlighed har vi de orginale vinduer, og selv om veligeholdelsesstandarten ikke har været i top, var det muligt at slibe rammerene ned (exentersliber), og rense dem af. masser af linolie og linoliebaseret maling, og det ser fantastisk ud. Jeg har læst at rigtige forsatsvinduer, med rammer og glas faktisk isolere bedrer end termoruder. Man skal bare huske at de skal ventileres til ydersiden. Så vil du have smukke og klare vinduer i lang tid.

Green

Hej

Som Velfac Vindues Mester vil jeg lige nævne et par ting:

I princippet er Velfac 200 til nybyggeri og Velfac 400 til renoveringer.

En af årsagerne er at Velfac 200 er speciel på den måde, at rammen ligger udenpå karmen uden false, så man åbner hele forsiden af konstruktionen.

Dette gør at man er mødt til at montere bånd eller fugning ca. 3,5 cm tilbage i forhold til andre vinduer og de "gamle fugninger kan ikke dækkes.

Iøvrigt er den totale ramme/karmbredde på ca. 9 mm på de to modeller så forskellen på lysindfaldet er ikke ret stort.
Orla´s forklaring på Velfac 200/400 skal nok passe. Men der er noget mere profil på 400 og der er faktisk en del forskel på udseende af dem, skert også på prisen. Så his du vil renovere så kig på hvilken profil du ønsker ( eller hvilken der passer bedst til bygestilen.

Som mange ved bor jeg i et nyt hus (årg 2002). Her har jeg valgt Velfac 200 og i en topstyret version, Enkelte sidehængte pga redningsåbning, og oven på af hensyn til pudsningen også. Mine vinduer er forholdsvis høje og smalle ( det passer fint til byggestilen ) og her er fordelen at rammer/sprosser er meget små. Det giver et vindue der ser lettere ud og det giver et maksimalt lys indfald.

At 200 modellen sidder lidt længere inde end normalt, vil jeg kun sige heldigvis til... Jeg har haft et indbrudsforsøg hvor det ikke var muligt at brække et sidehængt vindue op... der var ikke plads til koben når vinduet sad så langt tilbage. Dejligt at tyven ikke kom ind :wink: Og yderrammen var vist ret enkelt at skifte for den lokale tømrermester. 8)

MVH Njord
for alle svarene. Vi er desværre nød til at skifte vinduerne, men det bliver til træ vinduer og i samme stil som de originale :lol: Har også talt med Stark og de vil komme med et tilbud på vinduer men fedt at vide at vi ikke lige behøver at ligge os fast på rationel i denne weekend men at de er til at tale med mht til% Nu bor vi jo norden fjords..... :lol: Rigtig god weekend KH Sille
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også