Placering af tagnedløb

Jeg er ved at lave en lille vinkel på mit hus. Eksisterende tagrende har nedløb i en brønd (sandfang) i den ene ende af huset, og det er desværre i den ende, hvor jeg bygger til. Jeg skal derfor have lavet en ny forbindelse til brønden.

Jeg mener, at en tørledning rundt om tilbygningen og med tilslutning til eksisterende brønd må kunne gøre det. Normalt vil nedløbet til tørledningen vel etableres i det indvendige hjørne på tilbygningen, således at der kommer lidt balance i tilstrømningen til nedløbet fra henholdsvis eksisterende tagrende og den nye tagrende på den ene side af tilbygningen. Jeg har prøvet at vise det på vedhæftede skitse - det er ved ”A”.

Det vil af forskellige grund være meget mere praktisk at lave nedløbet ved ”B”. Altså yderst på tilbygningen. Er det helt tosset?

Der vil være ca. 10 m tagrende på eksisterende hus samt 5 m på tilbygningen.

Jeg vil få autoriseret hjælp til udførelsen, men det er nu, det skal planlægges.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du placerer nedløbet indv i hjørnet vil du få en maks tilledningslængde på 10m og yderst på tilbygningen 15m.
Der er ingen tvivl om at du vil få lettest ved at holde vandet i tagrenden når du placerer tagnedløbet indv i hjørnet. Her kommer desuden en del vand fra skotrenden mellem hovetbygning og tilbygning.
Hvis du vælger at placere nedløbet ved enden af tilbygningen må du regne med at skulle gå op i dimmension af tagrende.

Desuden tror jeg det vil se mest rigtigt og harmonisk ud med nedløbet i hjørnet.

Jeg har selv et nedløb i et tilsvarende indv hjørne. Og her har fruen stillet et par store krukker, den ene med noget klatre grønt ;-) der snor sig lidt op omkring nedløbet... rimelig dekorativt. 8)

MVH Njord
Ja - Njord - det er nok rigtigt, at jeg bør bide i det sure æble og lave den besværlige, men mest korrekte, løsning.

Når jeg spurgte, var det også for at høre, om det er helt tudetosset at sætte nedløbet dér yderst på tilbygningen - men det er det vel egentlig ikke. Kan dog være, at du har ret i det æstetiske, og det er jo også væsentligt.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis