Blomsterforretning

Hej med Jer.

Een af mine venner, går og drømmer lidt om starte sin egen blomsterforretning engang. Indtil videre bare en drøm, eller bare endnu et skørt påfund ?

Men hvordan kommer hun videre, hvad skal man passe på med, og hvad er der i det hele taget i det ??

Nogen der har gode råd, om hun skal prøve det eller holde fingrene væk fra det ? Hun skulle jo helst ikke gå hen og miste alt for meget på det. Man kan selvfølgelig aldrig være sikker, så gode råd efterlyses.

v.

didi
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hun skal ud og gøre benarbejdet - hvilket egentligt er ret let, men som kræver en del tid...
Men først og fremmest skal hun se ind ad og gøre op, om hun er villig til at tage chancen. Vil jeg investere xx kroner, arbejde gratis i f.x. 12-24 måneder, 18 timer i døgnet og samtidig opgive mit nuværende job og sikkerhedsnet?
Herefter skal der - i hvert fald i hendes hovede - udarbejdes en virksomhedsplan (hvilken type blomsterforretning, hvad er målgruppen, forretningens profil osv.)
Der skal findes erfaringstal (f.x. hentes regnskaber via nettet) for at have en ide om, hvilken omsætning og deraf følgende indtjening, der kan forventes. Hvor skal forretningen placeres - hvor mange konkurrenter er der i nærområdet (man kan få et godt overblik over, hvor det vil være smart at placere den alene ved at sidde med telefonbogen og et kort).

Derefter skal der laves budgetter, man kan tage med i banken - med mindre hun selv kan financiere det hele.

Og så er der alt det praktiske - tidsplaner, indretning, reklame, bogføring, leverandøraftaler, logistik, personale - og jeg kunne blive ved.

Se evt. 100svar.dk, virksomhedsguiden.dk, startfirma.dk - her er rigtig meget hjælp at hente.

OG så skal hun tænke over, om hun er serviceminded - en blomsterbutik er ikke kun blomster, men MINDST lige så meget atmosfæren. Får man en smilende betjening, så kommer man igen - gør man ikke, så kan produktet være nok så flot.

Startede selv virksomhed for knap to år siden og det er helt sikkert det bedste jeg har gjort i mit arbejdsliv - og der for mig er ingen tvivl om, at god planlægning/forberedelse er den halve succes.

Mvh.

Jan R.
Læs også www.startguiden.dk
Her kan der stilles spørgsmål og der er omfattende værktøjer til at vurdere virksomheden og sig selv.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis