Bygge katamaran af 2 plastkajakker

Jeg har købt 2 plastkajakker hos www.vandsjov.dk
Vi har haft nogle rigtig gode timer i kajakkerne
men så kom jeg til at tænke på om nogen havde prøvet at bruge kanoer eller kajakker som pontoner på en simpel katamaran med sejl, evt. fra en surfer
Jeg forestiller mig "platform" med mast sværd og ror
som kajakkerne kunne monteres på. Det hele skulle gerne kunne ligges på biltag

vh Sven Ole
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har jeg aldrig hørt om. Til gengæld har jeg selv tænkt på noget lignende.
Hvad med at forbinde 2 kajakker og således gøre katamaranen 2-personers?
Det skulle kunne lade sig gøre med lidt fingerfærdighed.
Sejlkajakker var populære i mellemkrigstiden, især i Tyskland. Ofte var de 2-mastede. Engang imellem dukker tanken op igen. I 1980-erne kunne man til en tiki købe beslag til mast. Den skulle sidde bag sædet. Sejlet var latinersejl.
I stedet for mast og sejl har jeg brugt en gennemsigtig paraply. Den er effektiv i frisk medvind.
Uha meget dårlig ide, for det første er det ikke blot om at forbinde de to kajakker som vil kræve extra forstærkninger - der skal også monteres både ror og køl på/i hver kajak - i frisk vind , som må påregnes, vil den ene kajak skulle bære ikke blot nævnte extra vægt men også den modstående kajak samt riggen og dig, resultatet vil blive du vil sejle fartøjet ret ned. Så for din egen skyld og din familie glem det project. venlig hilsen Jens :roll:

Lillelit
...........i stedet for skulle du kigge dig om efter de færdige katamaraner i kajak størrelse, her er dimensionerne afpasset til det aktuelle brug så du ikke løber nogen sikkerhedsmæssig risiko,
jeg ved ikke præsis hvad de små katamaraner hedder med har set dem på trailer , hollandsk indregistreret,

god vind

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hobie Cat heder den og kan fås til ca 5000,- brugt

Steffen
Hej Sven Ole

Du kan prøve med et par lægter, mast, sejl, køl og ror.
Det er nok klogt ikke at bruge en formue på projektet.
Bæreævnen er begrænset for stævnen. Med for stort sejl risikere du at stævnen kommer under vand og "fartøjet" kæntre forover :shock:

Har selv prøvet med to kanoer et "viking" sejl (grøn presenning og rafter) og padler til køl og ror.
Det virker godt i agten for tværs og på læns, men kryds er umuligt.

God vind
Thomas

Mvh Thomas

Annonce
Jeg har en knækket alumast til en Askeladen combijolle - er der nogen der har gode ideer til, hvordan man sætter den sammen?
Citat fra svenole

Jeg har købt 2 plastkajakker hos www.vandsjov.dk
Vi har haft nogle rigtig gode timer i kajakkerne
men så kom jeg til at tænke på om nogen havde prøvet at bruge kanoer eller kajakker som pontoner på en simpel katamaran med sejl, evt. fra en surfer
Jeg forestiller mig "platform" med mast sværd og ror
som kajakkerne kunne monteres på. Det hele skulle gerne kunne ligges på biltag

vh Sven Ole


Hej Svenole.
Selvfølgelig kan du det, og jeg tror endda med godt resultat. Jeg har selv haft en 20 fods katamaran, så jeg kan tale med erfaring om dit projekt.
Det bedste ville være om du anskaffede dig et par 50 mm. aluminiums rør som tværliggere, længden skal være 3/4 af kajkkernes længde, det vil blive breden på din kat. du skal så lave et par træ åg det kan stikkes ned i kockpittet på hver kajak på langs, de skal være så lange at de lige kan stikkes ned, og så trækkes lidt tilbage nede i kajakken. du skal forme dem så de passer op mod dækkets underside. På alu rørene trækker du et par knallerts slanger (fra dæk) de skal være så lange at de lige dækker over kockpit karmen. Det vil hindre den i at ligge og skranse på karmene, du fastgør rørene med 8 mm.elastik line til træågene nede i kajakken, elasticlinerne vil kunne give sig lidt, og det er hensigten, på den måde kan du undgå at kajaken graver sig ned i en sø med stævnen. Som kockpit dørk /sæde kan du bruge et par krysfiners plader som også bindes fast med elasticline.
Du behøver ikke et sværd for jeg regner med at det er til at have det lidt sjovt at du vil lave den kat. og du kan godt krydse med lidt held, måske ikke den store højde på krydset men dog krydse, grunden til dette er at dine kajakker er lange slanke skrog der glider let gennem vandet uden at slæbe den store mængde vand med sig.
Dit sejl areal kan være så stort som din kat bliver i fod (ca. 3 fod pr. m.)
Som ror kan du bruge en åre der er surret fast midtskibs også med elasticliner, for at det ikke skal skranse kan du her også trække føromtalte gummislange på stedet.
Jeg håber at min beskrivelse der blev lidt lang kan hjælpe dig.

V.h. Håndværkeren
Godt nok !!
Prøv lige at se disse billeder.......måske det kan hjælpe lidt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis