Er træ billigere i Sverige ?

Jeg skal til at lave en 4 * 8 meter træ terrasse.

Er der nogen der har erfaring med om det er billigere at købe og hente selv i Sverige ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er billigere, men ikke meget billigere, hvis det er trælasthandler vi snakker om. Hvis det er private savværker, er det en helt anden historie, så kan det være meget, meget billigere. Rigtig mange mindre skovejere i Sverige har et lille savværk, hvor de skærer deres eget træ op og kan man man komme i nærkontakt med sådan en, er der mange penge at spare.

Som eksempel kan jeg nævne, at jeg i sommers fik 40 stk pæne planker i eg og bøg i formatet 2*10 tommer á 3 meter. Pris: 800 svenske kroner, eller 20 sv. kr. stykket....
For omkring 35 aar siden byggede min far et sommerhus, al det toemmer han skulle bruge koebte han i Sverige hvor det var meget billigere, men dengang blev toemeret opmaalt i tommer og foedder, og en svensk fod er kortere end en dansk cry al det toemmer han fik var for kort sad
Saa derfor naar du koeber saa faa maalene metrisk.
Det morede mig at lyk opgiver maal i en blanding af tommer og meter. :lol: saa tommer bruges altsaa stadig om traelast.
En anden sjov ting omkring maalene paa toemmer, saa er det altid mindre end det man kalder det :?
2*10 tommer er oprindeligt det maal traeet blev skaaret til med en sav, senere naar det var hoevlet blev det 1/2 tomme mindre. Idag har man saa gode save at man ikke behoever at hoevle det, men det ender med de samme dimensioner som det hoevlede cry

Karsten
Hvis der er en generel regel for forskelle i priserne på træ i Danmark og Sverige, er det at de mest anvendte dimensioner er billigst i det respektive land. Nogle dimensioner er billigst i Danmark. Andre er billigst i Sverige. Jeg handler selv hos Räppe Säg lige udenfor Växjö. Det er et velassorteret savværk, langt billigere end trælaster og byggemarkeder, men dyrere end de små lokale savværker…til gengæld har Räppe Säg et langt større udvalg end de små lokale savværker. Og, nåja; så er de mægtig søde og muntre på Räppe Säg – og parate til at slå en handel af!

http://www.rappesag.se

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Dem kender jeg ikke, ser besøgsværdige ud. Man skulle i øvrigt tro, at det var muligt at handle til gode priser nu - såvidt jeg ved er der faldet over 60 mio. kubikmeter træ i sydsverige ved vinterstormen - ved orkanen i 1999? faldt der kun 5 mio. Så det er meget træ, der skal sælges nu.
Det er rigtigt at det kan være dyrt at hente træ i Sverige, respektive at få leveret, men det er jo noget man kan regne på. Jeg har en fritidsgård ved Åsnen, blot tredive kilometer fra Räppe Såg, og en varevogn med et lad der kan laste over halvanden ton, så jeg kender af gode grunde ikke til leveringsomkostninger, men til orientering koster det mig ca. 700 kroner at køre retur fra København.

Jeg ejer selv et stykke skov i Småland, der blev ramt af stormen den 8. januar. Mit problem er det samme som savværkernes, da jeg har et mobilt savværk og ønsker at bruge mit træ til tømmer. Træet skal skæres op inden sommer! Og det kan hverken jeg eller de kommercielle savværker nå at gøre.

Jeg får såmænd bare en hulens masse brænde, men savværkerne er nødt til at bekoste vådlagring af deres træ. Jeg tror således ikke at vi, som forbrugere, får billigere træ ud af det. Det er fordringsfuldt at høste stormfældet træ og der opstår lagringsproblemer, herunder ekstra fragt- og håndteringsudgifter. Der vil også opstå miljømæssige problemer. Sølagring kræver kostbar naturgenopretning (der lagres for eksempel 300.000 kubikmeter i Kisasjön) og der er allerede udmeldt sprøjtning af træ der må lagres i skovene (massaved).

Træ, der ikke er opskåret eller vådlagret inden forsommeren, bliver angrebet af insekter, misfarvning, skimmel og svamp, det slår revner og bliver i øvrigt så hårdt at det slider for meget på skæreværktøjet.

For en fritidsbonde, som mig, er det meget besværligt at komme til de stormfældede træer. Det er forbudt at arbejde alene med stormfældede træer. Og det er langsommeligt, fordi jeg er nødt til at spænde træerne fast med kæder. Det er nemlig ikke til at forudse hvad træerne pludselig gør. Mange er væltet på rod og kan når som helst kan rejse sig når vægten tages af stammen. Nogle hænger fast et stykke oppe i andre træer, mens de fleste er filtret ind i hinanden og ligger hen over hinanden på kryds og tværs.

Alt i alt har jeg mistet for mange tusinde kroner materialer. Og desværre også nogle af mine smukkeste solitærtræer. Men jeg er jo bare fritidsbonde. Det er langt værre for de bønder i området, der har mistet træer for millioner…træer de skulle leve af i fremtiden.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
ja, stormen har ramt mange skovejere meget, meget hårdt. Mine forældre har en ødegård ved Hässleholm, der er meget store skovområder her, som simpelthen er lagt ned. Men selv om det selvfølgelig er trist for dem, det er gået ud over, er det altså også selvpåførte lidelser. I stedet for løvskov, har de plantet hurtigvoksende grantræer i hele sydsverige og de kan altså ikke tåle blæst. Løvtræerne derimod er næsten alle gået fri af stormfaldet.

det er meget lang tid siden, du skrev dit indlæg, men alligevel: kan du oplyse hvilket savværk, det var... skal til at bygge et træhus med trægulve og skal bruge meget træ :-)

mange hilsner LILA 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis