Hvordan faar man hul i en mur - - uden at den falder sammen

I en kælder ønsker vi at få et ekstra vindue, vi kan nok finde ud af at skære et hul i betonen med en lejet betonsav, det der bekymrer mig er at der saa ikke længere er noget til at bære murstenene ovenpå. cry
Hvordan får man en jernskinne ind til at bære murstenene?
Muren er en hulmur, hvor bagmuren ser ud til at vaere lavet af gasbetonelementer og den forreste af mursten.
En meter højere oppe er der et andet vindue.

Karsten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej herfra!

Det normale ville være at indmure teglstensoverliggere øverst i vindueshullet.

( altså en, eller reelt tre stål armerede overligger med et overlæg på ca, 20 cm ind hver side)
Nu kan jeg se, at du ikke lige er her fra byen, så jeg ved ikke om disse findes i Toronto?

Ellers er alternativet at udstøbe en stålarmeret overligger, enten på pladsen, eller andetsteds til senere indmuring.

Udstøbning på pladsen: øverst i vindueshullet monteres et støbeunderlag,
understøttet i vindueshullet og min. 20 cm. overlæg ind i eks. sokkel,
heri udlægges opklodset armeringsjern samt kuldebroisolering. 30mm flamingo mellem facade og bagmur.
herefter monteres sider på kassen og udstøb med beton.
Når betonen er afbunden, udmures/fuges afstanden mellem den nye overligger og den overliggende mur. ( brug ved udfugning en rimelig jordfugtig mørtel, som komprimeres med fugeske.) -sådan undgår du svind og sætningsrevner.-

Held og lykke....................
retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej retro04
Tak for din beskrivelse, Det var dejligt at faa hjaelp fra en fagmand. De overlaeggere du beskriver kan godt faas her, men man bliver nok noedt til at lave den selv hvis murstenene skal vaere de samme som resten af huset cry
Kan forklare mig kunsten med at holde muren oppe medens man indmurer den armerede overligger?
Naar man kan det, saa er det jo ingen kunst laengere biggrin
Eller skal man bare stole paa at muren holder mens man laver det?

Karsten
hej! karstenCan

Direkte til spørgsmålet- Ja det kan jeg-

Jeg forudsætter at du ved dit ønske om indmuring af et nyt vindue, har taget højde for bærende bygningsdele, samt iøvrigt husets sundhedsmæssige tilstand. - det er den største del af "kunsten", altså at vurdere opgaven- biggrin

Ved standard vindues størrelser 120-130+overlæg burde murværket, helt uden risiko, hænge i sig selv. Når jeg skriver burde, er det fordi jeg ikke kender din bygning, og meget nødigt vil have noget noget "grimt" på samvittigheden. :wink:

Jeg har endnu aldrig været ude i problemer ved enkeltvinduer, her skal faktisk bruges alvorlig magtanvendelse for bare at ryste en enkelt sten fri.
-Rigtig udført murværk binder sig selv.-

-Ellers er fremgangsmåden at understøtte de overliggende bygningsdele med nogle tværgående/gennemgående afstivninger, i skiftene 40-60 cm. over den ønskede færdige vindueshøjde.-
-Her er vi ude i et indgreb i en størrelseorden, hvor professionel hjælp er at anbefale- Her bliver iøvrigt også en del reperationsopgaver bagefter.-

mvh retroo4
-be carefull over there- :wink:

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Prøv at kikke på:
http://www.mur-tag.dk/muc/index.asp

klik på "udførelse" -> "Renorvering" -> "Åbninger"

Der står en masse om overliggere og afstivning.

Mvh RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Jo, hvornår vil du have det :wink:

Mvh. Carsten.
Klokken 4pm lokal tid :lol:

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis