Hvordan laver man isoptønings væske selv?

Hvordan laver man is optønings middel selv, det som de feks har på tanken? smile

Så man slipper for at stå med sin skraber. wink
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave det af Isopropylalkohol - også kaldet karburatorsprit (som også er hovedbestanddelen i det, du køber på tanken).

Køb det og hæld det på en sprøjte. Plejer at tilføje lidt sulfo - men ved ikke, om det har en effekt.

Har brugt det i mange år - og virker lige så godt som det færdigkøbte!

Mvh.

Jan R.
Isfjerner

I vintertiden er bilens ruder ofte iset til, når bilen skal startes om morgenen. Isen er lettere at skrabe af, hvis du sprøjter lidt isfjerner på ruderne. Isfjerner kan købes i butikker, men du kan lave den meget billigere selv. Her har du opskriften.

Du skal bruge følgende:
En gammel fem-litersdunk, hvor der har været sprinklervæske eller lignende i.
En forstøverflaske til den færdige isfjerner
2 kg fugtfjerner (Kalciumklorid), der kan købes i matas for ca. 30 kr.

De to kg fugtfjerner blandes med tre liter vand i dunken. Ryst til det hele er opløst. (Væsken bliver varm, når du ryster den). Nu har du fem liter hjemmelavet isfjerner, som du kan fylde på forstøverflasken og bruge vinteren igennem. Go' fornøjelse.
Øh - calciumklorid. Er det ikke noget nær saltvand? - og derfor som udgangspunkt ikke det heldigste at "dyppe" sin bil i?

- men nu har jeg lykkeligt glemt mine kemi-timer. Er der noget om det - eller skal jeg også afsted efter noget Calcium?

Mvh.

Jan R.
Hej

Nu bliver jeg ogsaå lidt nysgerrig. På min dunk med kaburatorsprit står der at det kan misfarve lak? Så er det vel ikke så smart at bruge det i optøeningsvæske? :?

mvh Anders
Annonce
Tak for alle de mange svar, men har det lidt ligesom Anders, hvad med lakken?

\René
Tjamen enig (i at være bekymret :wink: ). Men så skal man heller ikke købe færdiglavet optøningsvæske, i og med ingredienserne er næsten ens.
Så vidt jeg kan læse mig til, er isopropylalkohol i praksis det samme som almindelig sprit, som under normale omstændigheder ikke kan misfarve en hærdet lak.
Isopropyalkohol er for øvrigt også frostvæsken i de fleste købe-sprinklervæsker.

Har vi ikke en kemiker iblandt os???

Mvh.

Jan R.
Hej

Både isopropylalkohol og sprit tilhører gruppen af alkoholer. Der er forskel. Jeg tror (uden at være helt sikker) at risikoen for misfarvning skyldes tilsatte farvestoffer. Mig bekendt er isopropylalkoho farveløst?

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis