Jordvarme, pillefyr eller biobrændsel

Jeg skal have skiftet det gamle oliefyr (og brændefyr) til noget nyt og tidssvarende.
Jeg har ikke meget lyst til at fyre med olie, og har kigget lidt på alternativerne.
Et jordvarmeanlæg lyder meget besnærende, men er umiddelbart en noget dyr investering, men kræver et minimalt arbejde. Et pillefyr er en noget billigere investering, billigt i drift, men kræver nogen vedligeholdelse. Et biobrænselsanlæg til eks. rapsolie kræver den mindste investering, og så vidt jeg kan se, heller ikke tynget af det store arbejde.
Hvad er imidlertid jeres erfaring med disse former for opvarming? Er det f. eks. et stort arbejde at passe et pille fyr, og kommer alt omkring mit hus til at lugte som en grillbar hvis jeg futter rapsolie af?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Sidste år ved denne tid havde jeg de samme overvejelser. Jeg kom så
langt at jeg indhentede tilbud på rapsoliefyr. Men da jeg så regnende
nærmere på det måtte jeg indse at besparelsen simpelthen var for lille.

Så var det jordvarmens tur. Stor investering og for mit vedkommende
for lille grund så jeg skulle spørge naboen om lov til at grave rør ned
i hans mark. så det droppede jeg også, men det så ellers tiltalende ud.

Så var der biobrænsel tilbage. Det sviner meget og det larmer meget
mere end oliefyret og det kører længere tid. Så det hele blev flyttet ud
i garagen hvilket resulterede i investering i ny skorsten.

Samlet investering blev 45000, Årlig udgift til olie var 25000.

Det ser ud til at årlig udgift træpiller bliver 12 til 13000. kr. så det kan
altså godt betale sig. Jeg bruger ½ time en gang iimellem på at rense
kedel og brænder, desuden skal pillesækkene bæres ind når de bliver
leveret. Det er en fordel med lidt teknisk indsigt , en pillebrænder er
ikke så driftsikker som et oliefyr, men der går lidt sport i at få det til at
køre optimalt.

Iøvrigt har jeg hørt om problemer med disse rapsoliebrændere, en kol-
legas bekendte har helt opgivet deres brænder og er gået over til koks.
men jeg ved ikke hvad problemet var.

Nogle anbefaler at man køber en rigtig stoker . den giver mulihed for
at vælge alle slags biobrændsel f.eks korn, flis, olivensten o.s.v. det
kan være interressant hvis pillerne bliver meget dyrere.


Hilsen Kris.
Citat fra mtservice

Det ser ud til at årlig udgift træpiller bliver 12 til 13000. kr. så det kan
altså godt betale sig. Jeg bruger ½ time en gang iimellem på at rense
kedel og brænder, desuden skal pillesækkene bæres ind når de bliver
leveret. Det er en fordel med lidt teknisk indsigt , en pillebrænder er
ikke så driftsikker som et oliefyr, men der går lidt sport i at få det til at
køre optimalt.


Jeg er enig i, at det er godt at være lidt fingernem, når man fyrer med piller - der skal skrues lidt ind imellem! Med hensyn til den løbende arbejdsindsats kan man til en vis grad selv vælge. Jeg har valgt at betale lidt mere for så at have mindre arbejde ved at bygge en silo - så består opfyldningen af piller i at trykke på en knap. En dag skal der også automatik på det, så jeg ikke skal gøre andet end at ringe efter piller, når siloen er tom smile

Citat fra mtservice


Nogle anbefaler at man køber en rigtig stoker . den giver mulihed for
at vælge alle slags biobrændsel f.eks korn, flis, olivensten o.s.v. det
kan være interressant hvis pillerne bliver meget dyrere.


Der var en periode for et par år siden, hvor pillepriserne så ud til at ryge gennem loftet, men de er faktisk faldet igen og virker så vidt jeg kan se rimeligt stabile nu...

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Sidder også med samme overvejelser..er dog kommet frem til Jordvarme.
Der skal graves mellem 275 og 350 meter slange ned i haven, med 50-100cm mellemrum. Disse slanger må ikke lægge under terasser perlesten og lign. der blokerer for sollys..altså kun bede og græsplæne. Så vælger man den løsning skal man være opmærksom på at man ikke lige kan smide terasser og småbygninger rundt omkring.
Vi har valgt jordvarme..har 1000m2 grund og fik af vide at det tog ca 300-400m2 af grunden til slangerne.
Investeringen er pebret...ca 90K..og så skal jeg selv grave slangerne ned.
I øjebliket har vi elvarme..kunne nemt få gas...men jeg har det ret godt med at noget af det strøm der skal til at drive kompressoren kommer fra alternativ energi..vindmøller ect...desuden skule man jo alligevel bruge ca.30K på vandvarmer og gasfyr..så egentlig er det kun 60K der skal tjenes hjem igen.

MVh. Jesper
Hvilket firma har i brugt til at få løst jeres jordvarme opgave ?
Kommer an på hvor mange penge du vil bruyge. Og hvor afhængig af fremmede faktorer der skal spille ind på din varmeregning.

Hvis du vælger jordvarme er du bundet helt på el prisen men du har altid varme på og det passer sig selv. Men det er jo igen noget af et indkøb at gøre det er jo ikke gratis sådan et anlæg.

Hvis du vælger en bio olie brænder er du også låst af markedet specielt med den fødevarekrise der har været kunne det nemt blive ligeså dyrt som fyringsolie. Ikke nogen kæmpe udskrivning men koster næsten det samme som en pillebrænder.

En pillebrænder er du bundet af pillerne og den pris de har. Men det er også en meget lille investering men igen er du bundet og det kan nemt komme til at koste kassen.

Vælger du derimod et stokeranlæg er du ikke bundet af ret meget hvis du ellers har mulighed for at lave nogle gode handler om brændsel. Men det er og en af de lidt større udskrivninger har selv lagt 58000 for mit anlæg.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Jeg ville anbefale en varmepumpe, Der findes meget effective varmepumper på marked nu mitsubishi laver nogle gode luft til luft pumper hvor du få op til 5,25 KW for hver KW du putter ind i den. Jeg kan godt anbefale en model hvis det har interesse.  pris ca. kr.14.000. alt incl til det varme vand og lign kan findes der anlæg fra omkring kr.70.000

du sparer meget på anlægsudgiften

jordvarme vil koste omkring 130 til 150 K og have en tilbage betalings tid der er lang.

luft til luft varmepumpen vil betale sig selv indenfor 1- 1.5 år i sparet udgift til olie eller el

Kan det være rigtigt at en luft til luft varmepumpe kan smide 5,25 kw ud for hver 1 kw man smider i den? Er tallene ikke 1:4 ved jordvarme, altså er luft til luft mere effiktiv?
Vores nabos nabo har fået en miljøsag på halsen af kommunen fordi han har sat en varmepumpe op (luft/luft) der larmer for meget - alle er uvenner med ham fordi kompressorens udvendige del støjer for meget og han nægter at tage den ned.

Så min holdning hvis du bor i byen er at lade være med at overveje en varmepumpe - der er støj nok i forvejen. Hvis du bor på landet og du er glad for freden så bør du overveje kraftigt om du vil forurene dit eget nærmiljø med lavfrekvent støj.

Stoker + solvarme + akkutank er nok bedste alternativ og giver maksimal fleksibilitet i forhold til hvilket brændsel der er billigst når høj -eller lavkonjunkturerne ruller, men hey, det er med et varmeanlæg med så meget andet - man får hvad man betaler for! ...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 28 jun 2009 00:06
Vores nabos nabo har fået en miljøsag på halsen af kommunen fordi han har sat en varmepumpe op (luft/luft) der larmer for meget - alle er uvenner med ham fordi kompressorens udvendige del støjer for meget og han nægter at tage den ned.

Så min holdning hvis du bor i byen er at lade være med at overveje en varmepumpe - der er støj nok i forvejen. Hvis du bor på landet og du er glad for freden så bør du overveje kraftigt om du vil forurene dit eget nærmiljø med lavfrekvent støj.

Stoker + solvarme + akkutank er nok bedste alternativ og giver maksimal fleksibilitet i forhold til hvilket brændsel der er billigst når høj -eller lavkonjunkturerne ruller, men hey, det er med et varmeanlæg med så meget andet - man får hvad man betaler for! ...

/BOFH

Rolig nu

Det kan da godt være at din nabo har været uheldig og fået et dårligt anlæg
MEN der er så mange gode på markedet at du skal skamme dig over at køre alt over en kam pga. en nabo.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis