pillebrænder på salamander

Hejsa,

jeg har en gammel salamander støbejernskedel, kan man monterer en pille brænder istedet foir en oliebrænder?
Eller kræver det en større ombygning af kedlen?

Hvad skal jeg regne med af pris på en sådan brænder?

Mvh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en af de mest udbredte kedler til brug med pillebrænder, så det skulle ikke være noget problem.

En brænder kan koste alt fra 10.000-30.000. Lav en søgning, kig lidt længere nede her i lav-hus og kig i forum hos www.pilleklubben.dk !

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Er der fast vandrist i bunden af din salamander?

Hejsa,

aner det ikke, det har været brugt til brænde i tidernes morgen, nu er der en olie brænder i det nederste hul, og en låge foroven?

Mit spm er først og fremmest, kan jeg afmonterer oliebrænderen og monterer en pillebrænder, eller skal der laves om på salamanderen?

Mvh
http://www.biovarme.dk/tbmini.asp

Hvis du kigger på denne side har producenten lavet en målskitse

af brænderen, og så er det bare igang med målebåndet. Brænderen

monteres der hvor oliefyret sidder nu.

Salamanderen har ikke vandkølet rist så vidt jeg ved. Det er også

usikkerhed om dens virkningsgrad. Måske kan det betale sig at inve-

stere i en ny mere effektiv kedel.

Hilsen Kris.
Citat fra mtservice

Måske kan det betale sig at investere i en ny mere effektiv kedel.


Måske. Du skal bare huske, at enhver investering kun bliver halvt så interessant, som hvis du fyrer med olie :lol: Der vil derfor skulle kunne spares ret meget i %, før det kan betale sig at skifte kedel.

P.S.: Jeg gav 20.000 SEK for min Ecotec/Bioline 20 kW, inkl. 2,5 meter snegl og motor. Dengang (for 4-5 år siden) svarede det til 17.000 DKK. Jeg kan se, priserne i DK er faldet lidt siden da, så muligvis er der knap så meget at spare nu.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Det lyder jo meget godt!

Men
Hvormeget lamer en sådan biovarme-fætter (ligesom en oliebrænder?)

Sviner det mere? (her tænker jeg ikke på rengøringen af dimsen, men mere i det daglige, altså kan man hænge tøj til tørre ved siden af)

Kan den "skrues ned" om sommeren skal den jo ikke køre tit

Hvis den er indstillet korrekt, hvormange kilogram piller kan man så brænde af mellem hver rengøring? forventet dagligt vinterforbrug 25 kg


Klares rengøringen med en alm. støvsuger? eller ?
Den både larmer og sviner. Jeg overvejede at etablere mit
anlæg i fyrrummet inde i huset, men af pladshensyn blev det flyttet
ud i garagen. Da vi så kom igang med at bruge det kunne vi hurtigt
se at det ville have været utåleligt at have inde i huset. Men nu er
vores gl. fyrrum også lige midt i huset, som er gammelt og dårligt
lydisol. Hvis du har en baggang eller bryggers hvor det kan etableres
lidt adskilt fra opholdsrummene i huset ja så kan det nok gå.

Med hensyn til lugtgener og tørring af tøj er der ingen gener, men er
der dårlig træk i skorstenen kan der jo slå røg ud i fyrrummet, men jeg
mener ikke det vil være et problem.

Den periode det kan køre imellem rensning er meget afhængig af
pillernes kvalitet. Pt. renser jeg hver 10. dag ca. men det er også
topkvalitet piller. 10 dg er ca. 250. 300 kg. piller.

Hvor i landet bor du. der må være nogen i nærheden der har et anlæg
som du kan se i drift. det må være det optimale før du beslutter dig.


Hilsen Kris.
Min brænder larmer en del, men den har vist en "uautoriseret" mislyd, som andre ikke oplever med den samme brænder. Vores fyrrum er i kælderen, og man kan godt høre den i stuen, som ligger lige over, hvis der ellers er stille. Jeg mener, Shell har nogle demo-huse, hvor du kan opleve den "live".

Svineri har vi ingen problemer med - fyrrummet er også vaske/tørrekælder, og der er ingen problemer, hvis man bare fjerner tøjet inden man renser fyret og tørrer snorene over med en våd klud bagefter. I garagen, hvor siloen står, er der støvet, og i rummet ved siden af vaskekælderen, hvor vi har et mellemlager, er der også støvet - primært fordi jeg ikke har fået lukket lageret 100%. Det er transporten, der støver, så hvis man kan have en snegl til at hente pillerne et sted uden for selve fyrrummet og sende dem direkte ind i brænderen, så burde støv ikke være noget problem. Hvis man har røgtilbageslag har man efter min mening et helt andet problem, der skal løses...

Ecotec/Bioline kan godt køre om sommeren. Den har pausefyring, så gløderne aldrig går helt ud. Det er dog knap så effektivt som "rigtig" drift. Vi bruger 8-9 kg/dag om sommeren, men det er så vidt jeg har kunnet læse mig til ikke dyrere end at varme vand til en "gennemsnitshusstand" op med el.

Ved vinterdrift kan vores fyr passe sig selv ca. 1500 kg - så er askebunken vokset op til toppen af brænderhovedet. Kedlen ville sikkert have godt af at blive renset oftere, men det er jeg for doven til :oops: Om sommeren betyder den ineffektive pausefyring, at det er slagger i brænderhovedet, der sætter "serviceintervallet" til ca. 1 gang om måneden - den første sæson kørte den faktisk uden rensning af brænderen fra midt februar til midt august, hvor sneglen i brænderen så stoppede helt på grund af slagge - jeg havde ikke lige fanget, hvor det var, der skulle renses :shock: , så jeg rensede bare kedlen og troede, at det var det :oops:

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej

Efter min mening er det som betyder mest mhp svineri er om kedlen er tæt ved lågerne (læs ny moderne kedel) Min gamle salamander er pivende utæt og man kan ikke tøre tøj i rummet.

mvh Anders
Citat fra AndersKruse

Efter min mening er det som betyder mest mhp svineri er om kedlen er tæt ved lågerne (læs ny moderne kedel) Min gamle salamander er pivende utæt og man kan ikke tøre tøj i rummet.


Det burde da ikke være noget problem - kedlen skulle jo gerne trække luft ind og ikke puste den ud (andre steder end i skorstenen :wink: ) - ellers har du vel lige netop for dårligt træk!?

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis