Kondens indvendig på ruder

Vi er lige flyttet i nybygget hus med vinduesruder der har rammer af pvc. Hver morgen har der i nattens løb dannet sig en meget kondens langs vinduesglassets kanter. Er der nogen som har en idé om hvordan vi kan gøre noget ved den kondens rent bortset fra at aftørre med en klud? Der er en udluftningsrevne øverst på hvert vindue, hvor udluftningsrevnen kan reguleres i størrelse. Er det bedst at have den åben eller lukket om natten? Også vore pvc-yderdøre er indvendig drivvåde om morgenen. Hvad kan vi gøre for at modvirke det? Er det dårligt byggeri? Jeg er taknemmelig for ethvert råd.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Problemet er ret kendt i nybyggede huse og kan kun løses via ventilation og vil i hvert fald vare vinteren over og måske længere.
Hæv temperaturen et par grader og ventiler grundigt med tændte ventilatorer/emhætte i en periode (varm luft bringer fugten med ud).
Grundprincippet i udtørring er: Varm luft ud, og kold luft ind ( det vil sige det går allerbedst i frostvejr)

Problemet opstår fordi byggematerialerne afgiver fugten som de indeholder fra byggeperioden meget langsomt (beton er måske først på sit normale fugtniveau efter et års tid eller to).

Jeg har altid sagt at det koster ca. 1000 l fyringsolie at udtørre et nybygget parcelhus, så det skal i nok også regne med.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Tak Orla. Det var et godt svar og giver mig også forståelse hvorfor det er som det er.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Man skal lufte ud ca. 3 x 10 minutter hver dag.

Åben alle vinduer og luk for termostater på radiatorer.

Det virker lidt voldsomt, men det er det der skal til - og det er ikke kun i nybyggede huse.

De 10 minutter er ikke nok til at køle møbler osv. ned, så 10 minutter efter man har luftet ud vil der være varmt igen.

En familie på 4 personer afgiver 15 liter fugt om dagen. (gennem krop, ånde, bad og køkken)

Mvh
ThomasB
Hej Thomasb

Hvis du vil rådgive folk skal du læse hvad de skriver.

Her drejer det sig om et nybygget hus hvor der er lovgivning om hvordan ventilationsmulighederne skal være (Bygningsreglement for småhuse kapitel 6), men i opstartsfasen hvor byggematerialerne ikke har afgivet deres fugtinhold, kan det være nødvendigt at øge ventilationen, og det koster varme, alt andet er at trække pinen ud, med risiko for fugtpåvirkede skader.

------------------
www.orla-nautrup.dk


Hej Thomas.

Det er helt fint du giver din erfaring videre til andre hvis det var et korrekte svar du gav, men har du ikke erfaring hermed vil jeg anbefale at du holder lav profil.

Fortæl mig lige hvad du ved om boligventilation, det ser ud til du ved alt om det.
Jeg synes det er sk. irriterende du forklarer sådan en gang øvl.

Måske ved du hvad luftskiftet skal være?
Hvor stor en luftspalte i vinduer skal der være for et korrekt luftskifte?
Må luftskiftet ske gennem dør til andet rum?
Hvor stor en del af varmeudgiften beregnes der til luftskifte?
Hvor stor et merforbrug i varmeudgift er der ved for høj luftfugtighed?

------------------
Poul Erik

PE

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej...

Dokumentation af mit første indlæg i denne tråd: http://www.dabbolig.dk/internyt/Om_DAB/Omtaler/brochure/fugt.pdf (sidste side i midten)
og: http://www.dinlillegroenne.dk/fynsamt/lysvandvarme.asp (nederst)
og: http://www.topdanmark.dk/familie/bo_ventileret.html
og: http://www.greenguide.dk/groenneraad.asp?AID=117

Orla skrev:
Hvis du vil rådgive folk skal du læse hvad de skriver.

Her drejer det sig om et nybygget hus hvor der er lovgivning om hvordan ventilationsmulighederne skal være (Bygningsreglement for småhuse kapitel 6), men i opstartsfasen hvor byggematerialerne ikke har afgivet deres fugtinhold, kan det være nødvendigt at øge ventilationen, og det koster varme, alt andet er at trække pinen ud, med risiko for fugtpåvirkede skader.

TB** Jeg læste og forstod hvad der blev spurgt om, læste så dit indlæg - og svarede derefter. Men du er måske ikke enig i at man skal udlufte 3 x 10 min hver dag?
Den ventilation som anbefales af SBI er udskiftning af luften min. ½ gang pr. time. Ved typiske boligstørrelse (loftshøjde på 2,3 m) betyder det 0,32 l/s pr. m2 gulvareal. Fugtproduktionen kan være ujævnt fordelt i tid og sted, og der kan derfor være en både energi- og indeklimamæssig fordel ved at udskifte ved behov - f.eks 3 x 10 min. pr. dag. Grundventilationen klares med ventilerne på f.eks. vinduer.
Det bedste er selvfølgelig at have en ventilationssystem, som måler på luftfugtigheden, og derefter suger fugtig luft ud - udeluft skal helst gennem filter + varmevæksler.

pev> De spørgsmål du stillede, og som ikke er besvaret i ovenstående, kommer svaret til her:
Måske ved du hvad luftskiftet skal være?
** Er besvaret ovenfor

Hvor stor en luftspalte i vinduer skal der være for et korrekt luftskifte?
** Er det noget med 60 cm2 pr 20-30 kvm gulv? (Vist nok halvdelen ved mekanisk ventilation.) Og ventilerne behøver ikke at sidde i vinduer.

Må luftskiftet ske gennem dør til andet rum?
** Fra køkken og bad skal der være min. 100 cm2 åbning til andet rum. Derudover anbefales, vindue eller ventil med åbning til det fri på 30cm2.

Hvor stor en del af varmeudgiften beregnes der til luftskifte?
** Det er ca. 1/3 del af opvarmningen der bruges til udsivende luft.

Hvor stor et merforbrug i varmeudgift er der ved for høj luftfugtighed?
** Dette kan ikke besvares, da der ikke er angivet nogle værdier, men det er klart at det er større, da vand kræver mere energi at opvarme end luft.

Mvh
ThomasB
Nu har jeg fulgt lidt med på siden. Stor ros til den. desværre bliver mit første indlæg negativt. Det må i undskylde.

Orla Naustub OG pev i skulle skamme jer!

Hvad har Thomab gjort forkert?
Han kom med et brugbart indlæg, og så kommer i med det sludder.

pev du svarer kun for at rakke Thomasb ned, du kom slet ikke med noget konstruktivt. Stiller ham kontrolspørgsmål. Barnligt pjat!

Det er rigtigt hvad han skriver, man skal lufte ud så meget. måske er det ikke 3* 10 minutter, men så 4* 5-7 minutter eller 6* 4 minutter.

Orla Naustub du ved slet ikke hvad du svarer på. Hvis nu huset er et træhus, så er det eneste der skal tørre kun betondækket og det er under plastik og diverse mørtler og maling.
Stod der nogen steder i sønderjydens indlæg at der var en hus bygget i beton og mursten?

Alle som har set forbrugerprogrammer på DR ved at man skal lufte ud mange gange om dagen og det er uanset om huset er nyt eller gammelt. Har i hørt om skimmelsvamp og husstøvmider? At tro at lovgivningens krak er nok, er meget naivt.

Hvis i er uenige med Thomasv, så forklar dog hvorfor. i slyger jo den ene bemærkning ud efter den anden uden at begrunde.
Jeg skal ikke kunne sige om alle hans debatter er rigtige for der er over 700 og dem har jeg altså ikke læst, men når i ikke er enige så sig det på en pæn måde. Jeg glæder mig over at han kan komme med beviser i denne sag.

Orla Naustub skrver følgende: "Jeg har altid sagt at det koster ca. 1000 l fyringsolie at udtørre et nybygget parcelhus, så det skal i nok også regne med." sådan en gang pis. Det kommer da helt an på hvilket hus og hvilke materialer der er brugt.

Du lyder som om det er dig der har opfundet byggeri. Halløj, der findes altså andre end dig her i verden. Du sidder og tænker at du er prof. og derfor er der ingen der skal komme og fortælle dig noget. "jeg har altid sagt..." den var altså for klam orla.

Nu håber jeg at jeg får lov til være her fremover selvom mit indlæg var surt. :-) :-)

Hastalavista
Henrik
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Damgaard.

Jeg kan ikke se at vi skulle "skamme" os, hverken Orla eller mig. Jeg mener, at vi har vores ret til at korrigere, hvis der opstår ukorrekte eller vildledende oplysninger, da der dagligt er vores arbejde som professionelle vejledere i byggebranchen.

Ang. svarene som Thomas har skrevet til mig er der kun et som kan godkendes et rigtig svar, hvor luftskiftet i et beskrevet rum skal være 0,5 gange pr/h. men hvor mange ved hvad det betyder? de andre svar kan jeg ikke godkende som rigtige.

Som afslutning på denne debat vil jeg sige, hvis man hellere vil have et vildlede/ukorrekt svar og ikke høre efter evt. korrigeringer, er det ok. for mig, da jeg er overbevist om, at det vil give en bedre omsætning/levebrød til både håndværkere,syn og skøndsmand, advokater og dommere.

Et lille tillæg.
Mit syn på hvor Thomas har ca. 700 indlæg er, at han for det første har været her i forummet en rum tid mere end Orla og mig, den anden ting er, han svarer på "alt" hvad der rører sig i forummet, det ser lidt usandynlig ud, at der kan svares på så meget.
Som jeg ser det, er det en form for konkurrence for flest indlæg.

Hvad angår dig Henrik, så tror jeg du har den udbredte sygdom dom som er "Jantelovssyndromet" det er også ok.med det, med en ting jeg har erfaret er de personer altid bliver taberne i spillet.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 22-10-2002).]

PE

Jaa så kom der jo endnu et indlæg om intern diskussion. Så var det ikke kun mig der var træt af dette.......
Men bare rolig LDS'er, dette bliver sikkert også censureret bort tongue
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Alex.

Du har ret, jeg fik ikke svar på mit spørgsmål i dit indlæg.

------------------
Poul Erik

PE

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også