Stauder ønskes

Hejsa!!

Jeg skal igang med at lave et laaaaang staudebed, langs min hæk i kolonihaven. Har fundet en fin plan på nettet, som skulle være lige til at gå til. Meeen det kommer til at koste mig et par tusinde eller mere, og det har jeg ikke lige råd til. Tænkte om nogle af jer havde nogle af planterne, som I alligevel skal dele i år??
Har egentlig ikke lige styr på hvordan man sender sådan nogle, men det må da kunne lade sig gøre!! Jeg skal selvfølgelig nok betalte portoen!

Du kan finde listen her
http://www.majer.dk/kolonihaven/planteliste.htm

Mange forhåbninger og hilsner fra Majer
www.majer.dk/kolonihaven

Altid godt med gode råd!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flere af de planter du nævner kan frøformeres: Akelejer, digitalis og storkenæb. De skal såes nu her inden så længe, så frøposerene er alllerede kommet op ved købmanden

Bauhaus og Bilka og den slags steder har ofte tilbud på de nemme og almindelige stauder som Hosta og Stenbræk.

Liliekonval og Stor Konval kan du finde i en gammel have, men vær meget opmærksom på om du får skvallerkålsrødder med i potten, det kan være svært at se forskel på de lyse rødder.

Prydløg finder du i alle supermarkeder i en pose, de koster ikke en herregård.

Ellers kan du nøjes med at købe en plante af dem der breder sig, og så selv formere dem. Det vil betyde at du ikke får hele dit stauderbed i en omgang, men at du starter i det små, og udvider det efterhånden som du har planter til det.

Hvis du vil gøre det meget billigt, skal du nok ikke regne med at få netop den sort som du har skrevet, men andre i familien kan da også være kønne. Så hvis du vil improvisere lidt hen af vejen og slå til når der er tilbud, kan du nok få noget der ligner din haveplan.

Det ville være kønt med Erantis i bunden, så der er noget at se på her i det tidlige forår. Hvis du vil det skal du samle frø om en måneds tid når de er ved at blive brune og frøene er ved at drysse ud af sig selv, og så bare så dem med det samme, de vil så blomstre om tre fire år. Forårsløg, som du heller ikke har skrevet noget om kan tit købes meget billigt, lige før byggemarkederene skal have plads til julevarene. Så koster de kun en tredjedel af prisen.

Du kan selvfølgelig også holde en fest for venner og bekendte, og sige at det eneste du ønske er gavekort til planteskolen, eller bare bide i det sure æble og selv betale på planteskolen. Det kommer vel til at koste et par tusinde, og det er jo meget billigere end én ny sofa. Du vil sikkert få mere glæde ud af stauderbedet, end af sofaen.

God fornøjelse med stauderene.

Green

Hvis du skal i gang med et nyt stauderbed, og ikke lige kan fylde det hele ud med det samme, så er det en god ide at bruge en sommer på at rense bedet for kvikgræs og andet ukrudt. Et gammelt råd er at dyrke kartofler, de skal dog luges ellers gror det hele sammen. Ellers kan du fylde det med sommerblomster fra en frøpose (koster ingenting) og så plante stauderene i efteråret, eller til næste forår, når du har fået dem samlet sammen.

Jeg tog den store tur med at plante stauder om sidste år, jeg har ikke tænkt mig at grave så meget i dem i år, så jeg har ikke rigtigt noget at give væk. Jeg skal også lave noget nyt, men jeg har tænkt mig at købe stauderene. Hvis man får foræret, skal man være meget sikker på ukrudts-standarten hos dem man modtager dem fra. Jeg gider ikke jage skvallerkål hele sommeren, nu hvor jeg lige er sluppet af med dem.

Skvallerkål er ligesom herpes, det er helt vildt nemt at få, og umuligt at slippe af med igen

Green

Hej Majer.

Lige et lille indspark her fra "sygesengen"...

Jeg har desværre heller ikke de ønskede stauder. Men hvis jeg havde, ville jeg nok alligevel holde på dem, for jeg har Iberisk skovsnegl - populært kaldet dræbersnegl i haven. Dens æg kan alt for let forputte sig i sådan en fin staudeklump cry

Pøjpøj med det nye bed!
Hejsa!!

Mange tak for jeres idéer og gode råd. Glæder mig til at skulle føre noget af det ud i livet.

/Majer

Altid godt med gode råd!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis