Fysik

Hej.

Kan I hjælpe mig med lidt fysik-viden her ??

Det drejer sig om følgende: Hvis jeg holder en tom 1,5 l plasticflaske med kapsel på, under vand, så trækker flasken opad med en vis kraft. Hvis jeg nu holder den samme flaske under vand i fx. 30 meters dybde, trækker flasken så nu opad med en større "opdrifts"-kraft end førhen. (forudset at flasken ikke bliver mindre under pres)

En anden ting er: hvad vejer et kg jern i vand, vejer det det samme i vand som i luften ?

Venligst

didi
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
..angående det sidste spørgsmål : et legeme nedsænket i ferskvand taber lige så meget i vægt som den fortrængte væskemængde.

som lært for mange år siden

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej igen Didi

Jerns Massefylde: 7,873 g/cm3
1kg jern fylder: 1000/7,873 cm3 = 127,016 cm3
Heraf følger -> 1kg jern nedsænket i ferskvand (ved 4 grader ) vejer: 1000g-127,016 g = 872,984 g

Mvh Anders
Dvs uanset hvor dybt flasken er nede, har den samme opdrift.

Delfinen
Citat fra anje

Archimedes lov:
Opdriften på et legeme er lig med tyngdekraften på den fortrængte væske eller gas.


Archimedes var faktisk meget forud for sin tid...

Archimedes anden lov, som ikke er så kendt, idet der ikke var mange på hans tid der forstod hvad han mente, er:

Når et legeme nedsænkes i vand, ringer telefonen.
Annonce
Hej og tak, specielt til Anje for de gode oplysninger.

Er det nu rigtig, at et emne nedsænket i vand, har den samme opdriftskraft uanset hvor dybt nede i vandet emnet befinder sig ?

Det har jeg lidt svært ved at tro, men det er måske bare mig.

v.

didi
Hej Didi

Du spørger: Er det nu rigtig, at et emne nedsænket i vand, har den samme opdriftskraft uanset hvor dybt nede i vandet emnet befinder sig ?
Svaret er som også Jensen skriver: Ja

Mvh Anders
Citat fra didi

Er det nu rigtig, at et emne nedsænket i vand, har den samme opdriftskraft uanset hvor dybt nede i vandet emnet befinder sig ?


Trykket stiger, jo dyber det er, men det "trykker" jo lige hårdt på over- og undersiden af emnet, så opdriften ændres ikke. Hvis du derimod har et stempel i en cylinder, som er åben forneden (så du har luft over stemplet og vand under det), så vil "opdriften" stige i takt med dybden, fordi det øgede tryk kun påvirker emnet/stemplet nedefra.

Hvis opdriften steg i takt med trykket, ville der jo være en dybde, hvor fx jern blev vægtløst (eller tæt på vægtløst) - det ville være skægt, men det er vist ikke tilfældet :wink:

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
@ThomasPont
Du skriver: "Hvis du derimod har et stempel i en cylinder, som er åben forneden (så du har luft over stemplet og vand under det), så vil "opdriften" stige i takt med dybden, fordi det øgede tryk kun påvirker emnet/stemplet nedefra. "

Jeg kan ikke helt forstå din opstilling, kan du ikke forklare det lidt nærmere.

Mvh Anders
Den gode Archimedes sagde i øvrigt også: "Når et legeme nedsænkes i vand - ringer telefonen".

Og når vi er i gang: Newtons 5. lov: "Den sidste dråbe kommer altid i bukserne"

Lars

-------------------------
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis