Fysik

Hej.

Kan I hjælpe mig med lidt fysik-viden her ??

Det drejer sig om følgende: Hvis jeg holder en tom 1,5 l plasticflaske med kapsel på, under vand, så trækker flasken opad med en vis kraft. Hvis jeg nu holder den samme flaske under vand i fx. 30 meters dybde, trækker flasken så nu opad med en større "opdrifts"-kraft end førhen. (forudset at flasken ikke bliver mindre under pres)

En anden ting er: hvad vejer et kg jern i vand, vejer det det samme i vand som i luften ?

Venligst

didi
Hej. Kan I hjælpe mig med lidt fysik-viden her... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra anje

Jeg kan ikke helt forstå din opstilling, kan du ikke forklare det lidt nærmere.

Jo da smile Min ide var at sætte fx et 10 meter langt rør ned i vand, så toppen er over overfladen. Røret bliver fyldt med vand. Tag så et (tætnet) stempel og tryk det ned gennem røret, så vandet bliver presset ud i bunden af røret. Kraften, der skal til for at trykke stemplet ned, stiger, jo længere det kommer, fordi det stigende vandtryk kun findes på undersiden af stemplet, altså er opdriften stigende biggrin Jeg bliver dog usikker på, om opstillingen holder, da vandet kun kan forlade røret ved mundingen, hvor trykket jo er konstant... Det er længe siden, jeg har haft fysik sad

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Thomas

Du er vist inde på noget med forbundne kar.
Opdriften får du hvis du vejer hele opstillingen, og så vil du se at den samlede vægt vil falde i takt med at du presser vand ud af røret (fortrængte væskes masse = opdriften)

Mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis