Brandmateriel

Nogen der ved hvor man kan købe brandmateriel (til slukning og ikke antændelse). Jeg tænker primært på skumslukkere og brandtæpper. Jeg har set hos Falck, men der er det umiddelbart tilknyttet et abonnement.

Gerne billigt biggrin

M.v.h

Hans
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde egentlig regnet med en 9 ltr skumslukker samt et brandtæppe.

Hende jeg snakkede med hos Linde Brandmateriel oplyste, at man ofte anvender vandslukkere (9 ltr) nu fremfor skumslukkere, så det regner jeg med at anskaffe.

Der er tale om et foreningsklubhus og en udlejningshytte, hvor materielle trænger til en opdatering.

Brandmanden: Kender du et sted hvor man kan læse om reglerne på disse områder, så vi er sikre på, at alt er i orden.

Med venlig hilsen

Hans
Reglerne for håndildslukkere er ikke lige sådan at gengive, da de knytter sig til forskellige regelsæt der gælder for forskellige anvendelse af lokaler, samt personbelastningen.

Men som jeg forstår det er der tale om et klubhus med et køkken.

Som udgangspunkt lyder det som en mindre bygning, og at der ikke er noget brandmateriel i forvejen.

Normalt ville jeg anbefale at man har en trykladet vandslukker (9 liter) når man har en samling af lokaler hvor der ikke er en slukker i forvejen (det er dog ikke et krav i nogen lov) Hvis der er et køkken hvor der laves lidt mad en gang imellem så et brandtæppe der - og hvis der flere gange dagligt anvendes pander mv. ifm. madlavning ville en 6 kg pulverslukker også kunne anbefales.

I overnatningshuset ville en 9 liters vandslukker være god at have. Hvis i har styr på det kunne det være en rigtig god idee at opsætte en røgalarm i hytten der udlejes. Helst lige udenfor soverummet.

Spørger du en leverandør af brandmateriel vil han sokkert foreslå dig både vand og pulver og brandtæppe - det bedste råd er faktisk at tage kontakt til den lokale beredskabsmyndighed (på kommunen, og på brandstationen hvor der er kommunalt brandvæsen) og spørge om de kunne give dig et godt råd med udgangspunkt i netop de lokaler du anvender. Hvis hytten ligger i Roskilde så er Roskilde Brandvæsen normalt meget gode til at rådgive.

Mvh.

René

Annonce
Hej med dig.

Jeg kan give dig et helt entydigt svar på hvad reglerne siger om brandslukningsmateriel.

Jeg har blot brug for et par oplysninger først:

Hvor mange personer er hytten/huset godkendt til?
Hvor mange sovepladser er der?
Laves der mad i køkkenet?

Og til Rene´ vil jeg sige - hvor er det fedt at du svarer på indlæg af brandmæssig karakter! Der er ligeså mange overbevisninger som der er brandfolk *S* jeg er af en lidt anden holdning med hensyn til de 9 ltr. trykvandslukkere.

Trykvandslukkere er rigtigt gode i det tilfælde at man lige skal slukke en juledekoration eller lign. Trykvandslukkerens tømmetid er på ca 1 minut ved kontinuerlig vandstråle. Dette er forudsat at der er det rette tryk på.

9 liter + 1 minut kan (hvis det bliver brugt rigtigt) være rigeligt. MEN brugt forkert batter det ikke en reje. Her vil det (for den uøvede bruger) være en fordel at benytte sig af de gode gammeldags håndsprøjtebatterier med ekstra vanddunk. De ser ikke særligt smarte ud, men de virker!

Der er lige en en sidegevinst ved dette. Hvis hytten er brandsynspligtig, vil det kræves at en trykvandslukker og pulverslukker serviceres af et certificeret firma, hvorimod håndsprøjtebatteriet kan afprøves af hyttebestyeren, såfremt der føres en entydig logbog derom.

Uha - en lang snak om en lille ting. Brandsikkerhed er en svær størrelse måske mest fordi at hver kommune fortolker de driftsmæssige foreskrifter forskelligt. Men det er et spændende emne.

Hvis du er dybt uenig med mig, vil jeg meget gerne høre dine synspunkter, vi kan jo kun blive klogere af det.

VH.
Jesper
Da der er tale om en privat udlejningshytte, mener jeg ikke, at der foreligger nogen form for godkendelse. Der er plads til 22 personer (et stort rum med 20 sovepladser og et lille med 2).

Der laves mad i køkkenet.

Med venlig hilsen

Hans
Hej Hans.

Hytten henhører ikke under anvendelseskategorierne i de driftsmæssige foreskrifter. Så er det kun de regler som står i bygningsreglementet for denne type byggeri du skal holde dig til.

Dermed er der ikke krav om noget brandslukningsmateriel.

Mit råd vil være:

Anskaf dig røgalarmer der kan sluttes til husets el-installationer og med et backup batteri. Anskaf dig så mange at huset er dækket ind.

Anskaf et brandtæppe til at hænge i køkkenet.

Anskaf dig et Håndsprøjtebatteri og placér det centralt i hytten.

Lav selv et årligt eftersyn af røgalarm, tæppe og håndsprøjte. Brug evt håndsprøjten når der skal gøres rent (kun med rent vand), vaskes vinduer o. lign. Så er du sikker på at den virker....og husk så lige at fylde vand på bagefter :-)

Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis