VVS-spørgsmål, vaskemaskine

Jeg håber på lidt hjælp fra en VVS´er eller anden med forstand på lovligheden af tilslutning af vaskemaskiner m.v.

Sagen er den, at min moster der er invalide pensionist og delvist lammet i den ene side skulle ud og have en ny vaskemaskine.

Hun bestilt en maskine incl. levering, montering og fjernelse af den gamle maskine. Da montøre kommer kigger han i køkkenskabet og konstaterer, at vandtilslutningen ikke var lovlig. "Sådan gjorde man for 15 år siden", og så kørte han igen. Hans udsagn er formentlig rigtigt, da installationen formentlig er 15 år gammel

Vandtilslutningen er som følgende:

I køkkenskabet er der sat en balufix og herefter en fordeler til både vaskemaskine og opvaskemaskine. Montøren mente, at det skulle være muligt at lukke særskilt for både opvaksemaskine og vaskemaskine. Som det er nu, skal man lukke for begge på én gang (håber, at dette er forståligt).

Er der nogle der har et bud på, om montøren har ret, og vi skal have en VVS´er til at sætte en ekstra balifix på, så der kan lukkes af særskilt til de to maskiner. Jeg vil selvsagt gerne have afklaret dette inden vi retter henvendelse til firmaet der har leveret maskinen (men undlagt at tilslutte og fjerne den gamle maskine).

Håber på et hurtigt svar!

På forhånd tak.

/Hans
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan da bare ringe til en VVS'er og spørge, de vil da som regel gerne hjælpe med spørgsmål.

Den lille lav-d-selv-pige
Jeg ville også blive ret sur i den situation. Er der måske en vis egnsforskel her? Hvis en af de lokale hvidevarerforhandlere lavede den slags numre her i området ville han ret hurtigt være nødt til at lukke.

mvh Anders
Det kan godt være, at der er egnsforskelle indblandet, men det var ikke super sjovt for min moster at stå i denne situation.

Jeg har tilsluttet den nye maskine helt som den gamle, så nu virker det.

Jeg er imidlertid ikke blevet klogere på, om der er noget der skal laves om i installationen.

Med venlig hilsen

Hans
Når der tilsluttes en maskine, som er forbundet med en slange, skal ventilen foran være med indbygget kontraventil, sådan at der sikres mod tilbageløb i røret ved hævertdannelse f.eks. ved brud på en lavereliggende rørledning.

Om der skal være ventil foran begge tilslutninger er vel en smagssag, men det er vel altid rart at kunne lukke den ene maskine af uden at påvirke den anden.

Hvis maskinen købes med levering og montering står der altid i betingelserne ' kun tilslutning til lovlig installation' og det gælder både vand og el.

Jeg mener i princippet, at manden gjorde det rigtige, men han burde være i stand til at forklare, hvad problemet er, når han melder ud på den måde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis