Stinkpudsning

Vi har et gammelt hus fra 1957, som er bygget af betonblokke, hvorpå der er stinkpudset. Vi er pt. igang med at reparere nogle revner i ydervæggene. Så langt så godt. MEN - hvordan får vi 'genskabt' stinkpudsemønstret, så man ikke kan se revnerne når vi til allersidst skal male det hele?

Altså - er der nogle som kender stinkpudse teknikken - hvordan gør man? Eller ved nogle hvortil jeg kan henvises så jeg kan lære det? Kan man læse sig til det i en eller anden bog?

Med venlig hilsen
Signe Wilkinson
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være ekspert
mener jeg at man i "gamle dage" påførte stænkpuds med en hånddrevet mølle agtig ting, og senere en luft drevet maskine der driver pudset frem fra en beholder. Det er vel et sådan apparat der envendes i "Friland" på DR2 når de påfører lerpudset på halballerne. I JP har jeg inden for den sidste måned eller 2 læst om et totalrenoveret hus i Ålborg hvor man netop havde stænkpudset med et gammelt hånddrevet apparat for at få samme "mønster" som det gamle murværk. Det har sikkert været i JP's ejendomssektion en søndag, men kan evt også have været i boligsektionen torsdag. Men find en gammel murer og få ham til at vurdere hvordan pudset er lavet på jeres hus og få en pris på opgaven. Det er sikkert ikke så nemt at få samme "mønster" i det nye uden det fornødne håndværk.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg er også den lykkelige ejer af hus med stænkpudsning og har også hørt, at man brugte mekanisk apparat til at udføre dette.
Du skriver om maling af huset.
DET MÅ DU ALDRIG GØRE. Hvis du har et hus, som nu har en facade af cement puds, så skal du behandle huset med Cempexo, som er et cementprodukt og meget holdbart. Huset kan fortsat ånde. Du må aldrig begynde at male, for det første kan huset ikke ånde og for det andet vil malingen på et eller andet tidspunkt begynde af skalle af også selv om malerforretningen påstår noget andet. Cempexo er forholdsvis billigt. Maling er meget dyrt og holder - som sagt - ikke. God arbejdslyst.

------------------
Lars P.P.

Lars P.P.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også