Drivhus - Lav det selv

Som så mange andre, skal jeg til at købe nyt drivhus da det gamle forsvandt en blæsende dag i januar.

Den nemme løsning er at købe et drivhus helt magen til det gamle og derved benytte den gamle sokkel, men da det gamle drivhus ikke stod helt hensigtsmæssigt, skal soklen flyttes et par meter, og hvis den så skal flyttes, kan vi ligeså godt overveje om det nye drivhus skal være magen til det gamle :?

Nuvel – en drivhusopgradering er besluttet og vi har kastet kærligheden på det drivhus du ser vha. nedenstående link (hvis det virker).

Nu er det så bare lige jeg kom til at tænke på, om det ikke er bedre at bygget et selv ud af elementer eller sågar hjemmelavede rammer med glas. Størrelsesmæssigt skal det være 12-14 m2. Jeg overvejer ikke en løsning med fastlock plader o.lign. men udelukkende en model med rigtigt glas (thermo eller enkelt lag?)

Har du en kommentar til om det er et dødfødt projekt både teknisk og økonomisk set, hører jeg gerne dit input.

Modellen fra hobbydrivhus.dk koster kr. 9000,- ekskl. sokkel, så en hjemmelavet model med glas og hele molevitten, bliver nok dyrere (men til gengæld meget flottere).

Hvis du har set drivhuse som det fra hobbydrivhuse.dk andetsteds hører jeg også gerne hvor.

http://www.hobbydrivhuse.dk/default.asp?V_DOC_ID=767

Lars

-------------------------
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får nok ikke noget billigere end det du selv har kig på.

At bygge et tilsvarende selv er teknisk set ikke en umulighed, men det bliver dyrere end det viste, selvfølgelig er holdbarheden forudsat det er lavet ordentligt, også mange gange bedre.

Prøv at kig http://www.pavillondanmark.dk se på priserne, du skal helst kunne lave det under disse. Ellers kan du jo bare bruge det til inspiration.

Mvh. Carsten.
Tak for input.

Jeg har besluttet at bygge det helt fra bunden.

Heldigvis er jeg ikke så klog at den faktor 2 som altid spiller ind på både pris og tidsforbrug, set i bakspejlet efter et projekt er afsluttet, ikke tages i betragtning når et nyt søsættes.

Jagten på en h........ masse egnede vinduesglas er gået ind.

Lars

-------------------------
Hej Lars
Jeg har selv bygget mit drivhus. Jeg var i lidt at den samme situation som dig. Alle dem man kunne købe faldt ikke i min smag - og så er der jo kun en ting at gøre!
Jeg var heldig at finde nogle store glasplader (90x200 cm) i Den Blå Avis til en meget billig penge! Selve skelettet har jeg opført i trykinpreneret stolper (100x100 i hjørnerne og 50 x 100 vandret og i midten).
Jeg har på 2 af siderne monteret nogle krydsfinerplader for at stive konstruktionen af og har endvidere lavet nogle skråstivere, selv om jeg faktisk ikke tror de er nødvendige. Drivhuset er ca. 18 kvadratmeter og har selvvandingsanlæg, guldfiskebassin og "terresse"! Soklen har jeg støbt af fundablokke og øverst i gavlene har jeg lavet udluftning med selvoplukkere - det hele fungerer fint!
Prisen? Tja, som sagt fik jeg glasset meget billigt 17 plader for 1200,-kr dertil kom fundablokke og tømmer ca. 3000,- taget er et termotag fra en udestue, som skulle pilles ned (det er faktisk fint med t lidt mat tag så solen ikke brænder for hårdt).


MVH Mads
Fyn...: hvor tykke er de glasplader du har brugt???

Sniffer  
Hej jeg søger en tegning på et rundt drivhus, husker det er bygget op som en masse trekanter der så er sat sammen, husker også at have set en tegning fra Bonholm, er der nogen der har lavet et sådan ????
mvh Mortensmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis