Gulvvarme i trægulv

Jeg har flået et gammelt gulv op, p.gr.a. en sammenlægning med andet rum mm. Derefter har jeg i den blå avis indkøbt gamle fyrretræsplanker fra ca. 1910, der er magen til resten af huset. De er pæne, med bevarelse af fer og not, men selvfølgelig sømhuller hist og her. De skal så lægges og derefter slibes.

Spørgsmålet er om man inden lægning, kan etablere gulvvarme mellem bjælkelaget med varmefordelingsplader, gulvpap og derefter lægge de gamle gulvbrædder på. Kan disse gamle planker tåle varmen og har det en betydning af gulvet ikke vil blive 100% tæt, p.gr.a dårlig fer+not og sømhuller mm.

Thomas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ThomasR,

Hvordan er det gået med gulvvarmen under de gamle brædder? Jeg har selv lige købt et hus fra 1894 hvor vi skal have gulvet op for rette det op og trække kabler mm. og tænker også på at få lagt gulvvarme. Der er ikke mange der tør udtale sig om noget som helst... Hverken VVS eller Danfoss..

Vh. Ole
Gamle planker er vel tørret ud. Sørg for at de har ligget længe i det rum, de skal lægges i, ved samme temperatur, som der kommer til at blive i stuen. Køb evt. en fugtighedsmåler og sammenlign med andet træ i rummet.

Det værste, der kan ske, er vel at de trækker sig lidt sammen, så der bliver lidt revner mellem plankerne, men sådan er det jo med gamle plankegulve.

Dog er det vigtigt at følge alle forskrifter med opbygning af gulvvarmen og temperaturbegrænsning med mere.

Jeg ville ikke betænke mig, men jeg er også amatør-selvbygger, der har lagt en hel del både gamle og nye planker på gulve. De gamle planker kommer ikke til at ligge så tæt, som nye, tørre gør. Husk behørig afstand til væg!
Tak for input :-) Jeg regner også med at de er rigtig tørre - de har trods alt ligget der i 104 år :-) Lidt revner i mellem brædderne gør ikke så meget - jeg var mere bekymret for om de ville bukke op el. lign. De bliver pillet op og ligger opmagasineret i et tilstødene værelse med varme på. Desuden regner jeg med at ligge dem løst ind på gulvslangerne i et par dage, mens systemet bliver testet igennem. Gulvbjælkerne skal først rettes op med enten Kerto eller reglar og da jeg gerne vil have gulvbrædderne til at ligge på samme måde som i dag må jeg vel lave nogle tværbjælker hvorpå forskalling og alu-plader placeres. Hvad tænker du om det? Og hvordan gør du brædderne fast ? søm, stifter eller skruer?
Tjek evt. Udformning og styring af energirigtige gulve.

Jeg synes jo egentlig, at gulvbrædder skal sømmes, men jeg har faktisk skruet nogle af mine gulve i, fordi jeg havde lyst til nemt at kunne tage dem op igen. Dette skyldes at der ligger nogle ting i gulvet, som med tiden kunne være smart at kunne komme til.

Tjek på nettet, hvordan du skal bygge op med fordelingsplader og mellemlæg og så videre på fabrikanterne af gulvvarmesystemers hjemmesider.
hej thomas

Der er ingen problem i løsningen med gulvvarme, temperaturen på gulvene skal ikke være mere end 2 grader varmere end rumtemperaturen altså omkring 22grader. Da gulvvarme er en stråle varme og ikke en konvektor varme etc.

Så isolering mellem dine bjælkelag omkring 300mm vil være rigeligt, herefter spånpladerne forrillede, og varmefordelingspladerne af alu... Det er meget vigtigt da du ellers ikke vil få en varmefordeling, som er det gulvvarme systemer går ud på.

mvh
Daniel
VVS.tekniker.
Annonce

Jeg har selv lavet gulvvarme i mit trægulv for 5 år siden (stueetage+1.sal) med et godt resultat til følge.

1. God besparelse på varmeregningen pga. lille forskel mellem gennemløbstemp. og rumtemp. + naturligvis muligheden for at få efterisoleret optimalt.

2. God besparelse på materialer da jeg selv har presset mine aluplader og har genbrugt de gamle gulvplanker som underlag, 2 planker lagt tæt sammen, så et mellemrum på 25mm, igen 2 planker, 25mm mellemrum, osv. osv.

3. God ensartet rumtemp. let at styre, godt indeklima.

 

Jeg er ved  at lave samme øvelse, hvor jeg genbruger mine gamle planker, og hvor gulvvarmen bliver lagt mellem bjælkelaget.

Efterfølgende er jeg dog kommet i tvivl om mine planker er for tykke (27-28 mm) til gulvvarme (de vejledninger jeg har læst sige max. 20 eller 25 mm, ellers skal gulvproducent kontakts, men det kan jeg jo nok ikke så lang tid efter  :-) ).

Det hele er jo lidt skævt i et gammelt hus, hvorfor det er svært at lægge isolering og varmefordelingsplader, så det ligger helt tæt, og egentlig ville jeg benytte 3 mm skum mod plankerne, men det isolerer vel også, og gør sammen med de relative tykke planker, at udnyttelsen af gulvvarmen ikke bliver optimal.

Slutteligt kan tilføjes, at jeg kun har plads til 155 isolering (mod delvis opvarmet kælder)

Nogen kommentar til ovenstående løsning, og hvad er konsekvensen ved at have en overflade temperatur på over de anbefalede 26-27 grader

Hej diske.

1. tykkelse på planker har ingen betydning (dog min. 22mm da de kun skal udligne

tykkelse på slange 20mm + aluplade 1mm)

2. På nogle områder har jeg kun 100mm isolering, virker fint da alupladerne giver strålevarme hvilket vil sige varmen stiger op.

3. Du vil få meget varme tæer, de 26-27 grader har kun betydning hvis du lægger massiv trægulv ovenpå.

Hej Georg

Beklager, det er mig der ikke formlerer mig ordentligt. Når jeg skriver genbruge mine planker, men jeg som gulv igen. Mine massive planker er 27-28 mm, under dem 19 mm forskalningsbrædder (tilpasset så der man ligge 20 mm pex), hvori varmefordelingspladerne ligger.

Som du selv næver er der tale om strålevarme, men med et "tykt" lag træ som øverst, hvor der er behov for varmen.

Hej igen Diske

Da jeg lavede de første spæde forsøg begyndte jeg med badeværelset i stueetagen, fordi den tidligere ejer havde lagt svejst vinyl på som jeg ikke ønskede at fjerne.

Den tidligere ejer havde lagt 26mm vandfast krydsfinerplader oven på det eksisterende plankegulv som også er ca. 27mm tyk, hvilket giver 53mm + 4mm tyk vinyl.

Da vi har kælder under huset var det let at lave et forsøg, jeg tog varmeslangen (20mm) og startede fra en ende af, lagde slangen i alupladen, løftede denne op og gav den en tur med en lille klammepistol og op med næste plade.

Det eneste der var lidt (på jysk) træls var bjælkelaget, hvor jeg skulle have slangen igennem, jeg borede et 25mm hul, det positive var at der blev mindre og mindre slange at trække.

Men for at komme til sagen, min gulvvarme i badeværelset kører fint på trods af en gulvtykkelse på 57mm. det er dog en smule langsommere til at reagere når vi skruer op eller ned.

Altså varmen skal nok komme igennem dine 27-28mm planker, varme vil heldigvis helst op.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis