Spartling af vægge?

Jeg har prøvet at søge lidt på hvordan man bedst spartler vægge i forbindelse med opsætning af glasfilt.

Det drejer sig om en lejlighed fra 1935 som vi overtager 1/3, så nu vil jeg prøve at forberede os bedst muligt.

Vi har tænkt os at fjerne alt gammel tapet, og herefter opsætte glasfilt.

Hvordan skal væggen spartles? Skal den fuldspartles, og hvordan gøres dette nemmest (trin for trin)?

Jeg ville utrolig gerne høre gode råd om arbejdet og hvordan det bliver bedst.
Da jeg aldrig har prøvet noget lignende modtages alle råd med glæde, og det gælder lige fra spartling, og til opsætning af filten. Jeg synes dog at have fanget hvordan man lettest sætter filten op, ved at bruge den glimrende søgefunktion. Dette har jo været oppe et par gange før ;-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er i fuld gang med det samme projekt.
Først og fremmest skal du forberede dig på at puds på væggen kan falde af eller sidde løst når du tager mange lag gammel tapet ned. Det skal selvfølgelig pudses op igen. Det er nemt nok, det tager bare lidt tid og sviner lidt rigeligt.
Mht. spartling så jeg det lille videoklip her
http://www.dr.dk/gds/raad_enkelt.asp?id=1794

Princippet er sådan set det samme direkte på pudset væg (sådan har jeg i hver fald gjort). eneste forsleæ er at du skal passe på med at "genbruge" spartelmassen, den biver hurtigt fuld af småsten, som trækker små fuger i spartlen.

Og så lad endelig være med at lægge et for tykt lag spartel på, så kommer der bare store sprækker i.

Med hensyn til pudsning kan du få en god ide om hvad man gør her:
http://www.husk-det-hele.dk/docs/videoklip/filmside.asp?fb=xdsl&fil=xdsl


N.B. Jeg har brugt Cempexo fra Jem og Fix til at pudse op med, og en almindelig mellemfin spartelmasse.
............og husk så lige på at grov letspartel ( endelig letspartel ) kan bruges i lagtykkelse typisk op til 15 - 20 mm , mens medium kun er til lagtykkelser på max 2 - 3 mm ,
og brug den lidt dyrere letspartel i stedet for sandspartel , pengene er givet godt ud , er nemmere at påføre og nemmere at slibe ,

korrekt ikke at genbruge spartelmassen med småsten ,

og så god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
1000 tak for rådene. Så har jeg da en let bedre ide om hvordan jeg skal gribe det an!

Men skal væggene vaskes ned i et eller andet efter tapeten er fjernet, og inden man spartler?

Skal man så bruge forankringsgrunder på væggene mellem spartling og opsætning af væv?

Men nu ligger der vist ikke en hjem og fix i nærheden, så hvis der er nogle andre produkter i kan anbefale ville jeg blive glad. Prisen er mindre vigtig, det skal blot være det produkt der "lettest giver det bedste resultat", hvis I forstår :wink:
Så langt er jeg ikke kommet i mit projekt endnu, men jeg har lært og læst rundt omkring at forankringsgrunder bruger man først efter at der er spartlet. Det vil jeg i hvert fald gøre! Væggene skal ikke vaskes eller grundes inden du spartler, men fjern ALT det gamle tapet inden du går i gang med spartlen.

Jeg vil mene at så længe du køber en færdigblandet universalmørtel, så er det vist ligegyldigt, hvor du køber den. Jeg ved faktisk ikke om Jem og Fix er billigst, men Cempexo eller tilsvarende kan du garanteret købe de overalt.
Jeg ville ikke, uden erfaring, forsøge at blande mørtlen selv.
..............HUSK ! at grunden med microdisp. grunder efter spartling og inden opklæbning af væv/filt , også hvis der kun skal males ovenpå ,

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Suk nogle flotte garager smile

Jeg er newbee i det her GDS univers, og takker jer alle for de gode input og tips - ellers var jeg ikke nået så langt som jeg er idagsmile

Flover mig dog allerede over min "pædago" garage løsning med fladt tag - men det er altså af hensyn til naboer...

Jeg smider lidt billeder når jeg når så langt at det er beklædt - men nu ikke noget med at mobbe:/
Hvis der er gamle rester af kalkmaling SKAL du vaske det ned, og det bedste er 3D saltmak vand
Mon ikke de har fået ordnet de vægge for længst
Jo, selv en mindre ihærdig GDS mand har sikkert klaret det efter 4 år....
Hvis du gerne vil se hvordan det skal gøres rigtig, hvorfor går du så ikke bare in på en side som http://malertips.dk/saadan-spartler-du-vaegge/

Maleren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også