Batteriskift

Jeg skal skifte batteri på min Toyota Carina, men som professionel fumlefinger er jeg i tvivl, om der er noget, jeg kan komme til at gøre galt ? Jeg tænker på, om jeg kan komme til at brænde alle sikringer af el.lign. hvis jeg monterer kablerne til batteriet i forkert rækkefølge. På den anden side har jeg ikke lyst til at betale 600 kr i timen for noget så simpelt. Er der nogen, der kan hjælpe med lidt råd ?? :oops:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er absolut ren novice hvad angår biler, men her i weekenden satte jeg nyt batteri i vores afdankede Ford Sierra efter vejledning fra svigerfar.

Han gav følgende retningslinjer:
1. ledningerne til plus-polen afmonteres først og monteres sidst
2. Check at stelledningerne er forsvarligt monteret både ved batteriet og der hvor den sidder fast på selve bilen
3. Sørg for at ledningsskoene er gjort rimeligt rene og skru ordentlig til
4. Giv eventuelt forbindelserne en gang vaseline til allersidst (for at undgå fugt)
5. Tør alle ledninger af for snavs frem til tændrørene

Jeg gjorde som foreskrevet med glimrende resultat. Det tog ½ time.

Batteriet købte jeg i øvrigt hos Harald Nyborg for 225 kr. Ved ikke hvad kvaliteten er, men den er næsten med garanti længere end resten af bilens.
Jeg sidder lige og bryder mit hovede med "hvorfor" - men mener absolut det er god latin at tage minus-polen af først.
- og ligeledes montere pluspolen først på det nye batteri.

- nå jo, taber du pluspolen, og minuspolen stadig er monteret, har du spændingsforskel og dermed risiko for fejlstrøm.

Mvh.

Jan R.
VIGTIGT Afmonter MINUS altså STELFORBINDELSEN først. Derefter +

Hvis du afmontere + først kan du med din skiftenøgle ramme stel der derved kortslutter med derved følgende bål, brand, kortslutning m.m.

Sørg for at det nye batteri passer med hensyn til korrekt placering af + - pol samt mindst ligeså mange Amp. timer
Ellers er der ingen ben i det.
Tak, så blev jeg også så meget klogere om rækkefølgen på + og - polerne. Godt der ikke skete ulykker, da jeg skiftede batteri. Men det giver selvfølgelig mulighed for at fortælle svigerfar, at han ikke havde ret, hvilket vil være en stor fornøjelse.
Jeg har selv lige skiftet på min Primera og mit valg faldt på Bosch Silver da jeg forventer at have bilen nogen år og mange kammerater har god erfaring med det. Det som jeg skulle bruge i størrelse fandtes i nr 6A, 6B, og 6C. 6A var plus til højre mener jeg, 6B var plus modsat altså venstre og 6 C var også plus til venstre bare med start A på 480A istedet for standard som jeg mener er 280A. Så jeg valgt 6C da min plus sad til højre og så havde jeg lidt større start A når det nu er vinter.

Jeg valgt dog at give det hele lidt kobberfedt efter montering.

Husk at batteriet for det meste sidder fast med en laske i bundet hvor det nemmeste nok er at bruge et topnøglesæt til at få af, giv den evt lidt olie først eller rust opløser da den skrue kan sidde meget godt fast, og pas så på du ikke knækker den, bare så du ikke løsner polerne og ikke kan forstå det sidder fast wink

Held og lykke.

\René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis