"skæve" vinkler

Hejsa!
Jeg er igang med at montere nye fodpaneler i huset og kan flere steder se at væggene ikke er helt i vinkel. Jeg har hidtil omgået problemet med nogle solid matematiske beregninger, men der må da være en lettere måde? Kan det virkelig passe at tømmeren står med cos, sin & tan når de skal finde ud af hvordan lister, spær eller lign skal skæres til

Jeg har naturligvis en smigvinkel problemet er blot når vinklen skal halveres, det bliver jo ikke særlig nøjagtig.

Så hvad gør en "håndværker" når vinklen ikke er f.eks. 90, hvordan finder de ud af hvor meget halvdelen udgøre af en vinkel > 90 g.

Er der nogen der kan hjælpe?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på fodlister, og så tager du den tråd som vatos har startet, og som jeg har svaret på sidst, der har jeg beskrevet en mulighed for fodlister opsat i indvendige hjørner.

På udvendige hjørner skal man bare have det inderste og det yderste hjørnepunkt, og disse skal så forbindes, og vinklen er delt.

Mvh. Carsten.
Hej Carsten

Tak for svaret

har kigget Vatos' indlæg og de efterfølgende igennem.

Mht. til udvendige hjørner. Hvordan mener du så lige? Måler du simpelthen bare hvor "dyb" vinklen er og skære den så til efterfølgende?
Jeg skal lige lave en skitse, så vender jeg tilbage!

Mvh. Carsten.
Nå du, her er den lille skitse. Jeg formoder ikke, at den kræver nærmere forklaring andet end, at det er set ovenfra.
Hvis det alligevel ikke er nok, så skal jeg gerne forklare.

Mvh. Carsten.
super med en skitse.

Fortolker din tegning således at du skærer den ene vinkel i 45grader og så tilpasser den anden i rette vinkel

Takker for hjælpen
Annonce
Nej, så skulle jeg alligevel ha' tegnet den meget ude af vinkel!

For at finde yderpunktet på den første fodliste, tager jeg et tilsvarende stykke fodliste og holder på den anden væg, så kan jeg flugte yderkanten, og finde yderpunktet (den lodrette stiplede linie).
Når jeg har det, kan jeg dele vinklen (den skrå stiplede linie).

Bagefter gøres tilsvarende til den anden side.

Gør du, som du skrev, kommer det til at tande for hinanden, da snit fladerne ikke bliver lige lange.

Mvh. Carsten.
aahhhh nu begynder brikkerne at falde på plads. biggrin

Mange tak for hjælpen smile smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis