Tilpasse/tilskære indv. dør og karm

I forbindelse med en "renovation" af gangen ovenpå, skal jeg ha' indkøbt en dør + karm til et ganske lille toilet, problemet opstår da er ikke er ret højt, dvs. 2 meter., og en dør er jo ofte 204 cm. + karm

Selve døren er der vel ikke så meget at snakke om, her er det vel blot at køre en rundsav igennem ved toppen, og skære X cm. af, men hvad med karmen, hvordan får jeg den tilpasset ?

Er en karm ikke sat sammen med 'noter' i toppen ?

Hvis jeg skære af i bunden på karmen passer hængsler og låseblikket til låsepalen jo ikke, og hvis jeg skære af i bunden på døren, kommer håndtaget til at sætte lidt lavt.

Hvad ville i gøre ?

Thomas

Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan købe døre + karme, i forskellige mål. Både højde og bredde.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Citat fra olfert-olfert

Man kan købe døre + karme, i forskellige mål. Både højde og bredde.

Det var en mulighed som jeg ikke lige havde overvejet! Men det lyder som om at det godt kunne blive en dyr løsning når der ikke vælges standart mål ?!

Mit udgangspunkt var at købe en bedre brugt brugt dør og en brugt karm, da prisen så også kan holdes meget lav.

Jeg kunne godt være intresseret i at vide hvad man egenlig gør i sådan en situatuion, hvis dør og karm skal tilpasses :?:

Det jeg mest spekulere mest over er tilpasning af højde på karmen.

Thomas

Thomas
Jeg har selv sat gamle fyldningsdøre i på vores første sal. Dit problem kan så absolut løses på en billig måde:

Du kan bare skære i bunden af karmen og så flytte hængsler og låseblik. Ellers kan du jo overveje at bygge karmen selv, ud fra nogle høvlede planker. Ingen af delene er noget problem.
Hvis du skærer karmen for oven skulle det nok være muligt at sætte det sammen igen med nogle skruer osv. Hvis du sørger for at skrue sider og toppen af karmen rigtig godt fast i muren gør det ikke noget at karmen måske ikke hænger 120% ordentlig fast i hjørnerne.
Ligemeget hvad kan du sagtens købe en dør og karm og så tilpasse det. Eller måske kan du finde en genbrugsdør med de korrekte mål.
Københavns afsyring har mange mål. Ellers er der jo den blå avis.
Held og lykke
Jeg monterede de sidste 5 fyldingsdøre med nye karme i sidste uge (af 9 ialt). Jeg har måttet skære 2½ cm af karm og døre pga ukurante mål. Karmene har låseblikket præcis i midten så man kan vende dem på alle måder. Jeg fandt nogle fyldningsdøre med dobbeltbrædt i bunden, så det ser ikke så dumt ud efter at have savet stykket af. Håndtagene sidder stadig 3 cm højere end de gjorde på de gamle, så det er en forbedring i.f.t. før. Jeg undersøgte priser på special-måldøre og det løb op i over 1700 for en dør. Jeg har lavet mine døre for 899,- pr. stk.
Jeg har brugt en Festo dyksav til at save stykket af dørene. Den første savede jeg i hånden med en god håndsav - det blev lige så godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis