Skift af sikringer for "dummies"

Tak for den gode tone her på LDS!

Jeg læste igår en debat andetsteds om et komfur. Spørgeren efterlyste grunde til, at hendes ovn i komfuret ikke varmede, mens alt andet inkl. lys i ovnen virkede. Det viste sig at være en sprunget sikring (hvilket flere var venligt behjælpelige med at vejlede hende i), hvilket hun ikke lige havde tænkt over, da det ikke var hele komfuret, der ikke virkede...

Efterfølgende blev hun belært om (af en anden kvindelig debattør): "almindelig banal fejlsøgning gøres FØR man råber på hjælp, og sikringer er altså også inden for kvinders ompetanceområde."

Selvom jeg er rigtig dygtig :wink: til at tjekke eltavlen (automatsikringer i.ø.), når noget ikke dutter, så er jeg ikke sikker på, at jeg havde tjekket den i hendes situation...

Fra min tid som administrativ blæksprutte i Teknisk Afdeling på Bornholms Centralsygehus ved jeg, at også mænd kan finde på at ringe efter hjælp, hvis ex. læselampen ikke virker, før de har tjekket, om stikket sidder i stikkontakten...

Så for nu at udvide vores allesammens kompetanceområde:

Har I været ude for situationer, hvor det ikke virkede oplagt, at problemet var en sprunget sikring?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Se jeg har en endu 'bedre' el-hændelse:
Pludselig slukkede alle apparaterne i en del af huset - sikring
tænkte Konen og jeg, men ak, alt vel. Så vi ringede efter
elektrikeren som kom meget hurtigt da han alligevel var på
vej hjem eller sådan noget.
Bedst som han kiggede på tavlen kom strømmen tilbage!
Og forbi ude på vejen kom en NESA-bil futtende. Elektrikenen
lurede lidt men kom frem til NESA havde pillet ved en af faserne
så noget virkede men ikke alt - se det er sure håndværkerpenge
og en situation jeg aldrig har hørt om før eller siden!
Jeg opgav på forhånd at klage til NESA...

Det var ganske vidst ikke en sikringshistorie, men den lignede...

mvh
Jakob
Den sidste historie kunne vel fint have været en sikringshistorie... en mastesikringshistorie..... :wink:

MVH Njord
Citat fra Zephirine

Efterfølgende blev hun belært om (af en anden kvindelig debattør): "almindelig banal fejlsøgning gøres FØR man råber på hjælp, og sikringer er altså også inden for kvinders kompetanceområde."

LOL - østrogenniveauet må have været højt den dag :wink:

Jeg var ude for det samme for nogle år siden - og det var da kun fordi jeg har renoveret lidt sammen med en elektriker, at jeg nåede at checke sikringerne. Efterfølgende har to (hhv. mand og kvinde) oplevet det samme i den pågældende lejlighed (og begge ringet og beklaget sig over komfuret, til trods for at de var instrueret i "det mulige sikringsudfald").

Så jo, been there, done that.

- og så kunne jeg jo berige med div. fejlsøgningsprocesser i forbindelse med madlavning. Men man skal jo heller ikke udlevere sig selv for meget :lol:

Mvh.

Jan R.
For at være kedelig:

Servodan Tytan I gruppeafbrydere har en glimlampe i sikringsskuffen, der lyser, når sikringen er gået. Så er tavlen hurtigt overskuet.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Som elektriker må man sige at det største problem med alm. sikringer, er at den farvede "melder" der sidder i bunden af sikringen. Ikke altid springer ud, men bliver siddende så må elektriken på arbejde, og det ikke det mest spændene at blive kaldt på vagt til.....

en anden historie om sikringer, var en kunde der godt ville have skiftet nogle kontakter, intet problem i det . Men kontakterne sad i nogle gamle trædåser, så de sidder fast med lange skruer fint nok, vi genbruger skruerne så er men da sikker på det sidder fast, så spænde kontakt fast og så BANG.. en af skruerne rammer ledningen. Når det var da godt nok et ordenligt brag, så viser det sig at sikringerne er omviklet med sølvpapir.... kunden jammen det kender vi ikke noget til det må være den gamle ejere der har gjort det.........
Hej

En generel betragtning:

Hvis man ikke laver fejl, så laver man for lidt.
Der er dog ingen grund til at lave samme fejl flere gange. :wink:

God weekend
Thomas

Mvh Thomas

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis