Nye gulvplanker - hvordan?

Regner med snarest at skulle til at ligge nye fyrretræs gulvplanker i vores nye lejlighed. Jeg har slebet gulve i to år, men aldrig lagt nyt gulv. Præcis hvordan griber man dette an på den bedste og letteste måde?

Jeg har en idé om at man hiver panelerne af, hiver de gamle planker op, og så ellers bare går igang med at ligger derud af. Kan man sømme hver enkelt planke "på skrå" gennem fer'en, og hvad bruges bedst hertil? Jeg vil helst have at det ligger helt fast, men nægter at slå søm igennem oppefra. Det er sgu næsten syndt med helt nye planker...

Jeg har set nogle 20*134 mm gulvplanker hos bauhaus til kun 99 kr/kvm, men vil egentlig hellere have lidt bredere og tykkere. Det må gerne være andensortering, så lang tid at knasterne ikke er raslet løs!!!

Nogen rigtig gode forslag?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, men det er stort set fremgangsmåden du beskriver. Der er dog et par forhold du skal have styr på, inden du bare maser på.
1. Dimension af gulvbrædder i forhold til afstand på strøer.
2. Evt. opretning af strøer.

Mht. sømning, så sømmes der, som du selv beskriver, og med firkantede dykkere typisk 2,8x65 mm, og de må vist nok gerne være blanke.
Vær opmærksom på, om gulvfabrikanten foreskriver limning.

Hvis du bruger 20 mm planker, kan du ikke have langt mellem strøerne, men det plejer gulvfabrikanten at oplyse om.

Mvh. Carsten.

PS. Det kan være en god ide med planker som er tykkere end foreskrevet, da du så senere har mulighed for en afhøvling eller pudsning.
Citat fra Carsten Weye

Ja, men det er stort set fremgangsmåden du beskriver. Der er dog et par forhold du skal have styr på, inden du bare maser på.
1. Dimension af gulvbrædder i forhold til afstand på strøer.
2. Evt. opretning af strøer.

Mht. sømning, så sømmes der, som du selv beskriver, og med firkantede dykkere typisk 2,8x65 mm, og de må vist nok gerne være blanke.
Vær opmærksom på, om gulvfabrikanten foreskriver limning.

Hvis du bruger 20 mm planker, kan du ikke have langt mellem strøerne, men det plejer gulvfabrikanten at oplyse om.

Mvh. Carsten.

PS. Det kan være en god ide med planker som er tykkere end foreskrevet, da du så senere har mulighed for en afhøvling eller pudsning.


Kanon! Tak for svaret. Så må jeg jo hellere se at komme igang med at undersøge markedet. Er der nogen der har nogen gode/dårlige erfaringer med nogle forhandlere, eller er det bare at smutte i Bauhaus, silvan, byggekram eller lignende og finde det bedste tilbud (i den størrelse man skal bruge selvfølgelig)???
Hej Peter

I min verden er det et ikke planke gulv med de dimentioner. Hvad med kraftigere brædder, så det kan kaldes planker.

Prøv at søg på nettet under planker.
Jeg fandt denne: http://www2.gulvplanken.dk/gulvet.asp

Du kan evt. aftale at du sortere plankerne og de sender 20% mere end du betaler for og har brug for.
Min Far lavede den aftale med en lokal tømmerhandel og det blev billigere,pænere og rester, som børnene kunne lege med.

Når du får plankerene leveret SKAL de ligge et par uger i rummet.
Det er ikke kønt at se på i de uger, men resultatet bliver bedre.
Hvis de er for fugtige, svinder plankerne og du for mellemrum.
Hvis de er for tørre, udvider de sig og kan hive sømne op og bule op.
Mit hus har et ca 10 år gammelt plankegulv med mellemrum på op til 8 mm. sad


God jagt
Thomas

Mvh Thomas

Mener også, du skal væsentligt op i dimension - mindst 28 mm, men gerne mere. Men afhænger af din strøafstand.
Du kan snildt få et savværk til at lave plankerne til dig, også til en rimelig pris.

Anyway - drop sømmene og brug montaflex skruer (selvforsænkende skruer) - så kan du tage gulvet med dig ;-)
- spøg til side - skruerne skulle give en væsentligt bedre fastgørelse (især på sigt) og giver samtidig mulighed for at skifte en planke (når nu man taber strygejernet ned i den - been there, done that).

Mvh.

Jan R.
Hold dig fra byggemarkeder, de handler med varer efter en prispolitk og ikke kvalitet. Selvom de siger derinde at brædderne er gennemtørt er det ofte ikke sikkert. Spørg hos en trælast/savværk, så undgår du sprækker ½-1 år efter at du har lagt guvlet ned.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis