Stål tag

Hjælp jeg skal bruge et link eller nummer til
et firma der sælger ståltagplader med teglprofil,i længder.
Det er let nok at finde alle dem der sælger dem på 70cm men jeg har for år tilbage haft kontakt til et firma der sælger dem i længder efter mål altså 110x5,0 mtr.
På forhånd tak. Leo :?

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Hjælp jeg skal bruge et link eller nummer til et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er efter min beskedne mening tale om lidt overdreven lyst til at gøre noget uinteressant til en interessant sag.

Det er korrekt at det kræver lidt mere indsats at ventilere (det er det udtryk der bruges om at slå hul i taget) et tag der er beklædt med "stålplader" - men så er det også sagt.

For alle byggematerialer gælder der fordele og ulemper, det være sig konstruktionsmæssigt, økonomisk eller udseendemæssigt. Altsammen faktorer der har indflydelse på valg.

Når et parcelhus brænder er det afgørende, at der er opsat røgalarmer i huset, så beboerne kan blive gjort opmærksom på at der er en brand under udvikling. Så kan de redde sitg ud ved egen hjælp. At branden så kan være lidt mere besværlig at slukke er så en anden sag.

Bygningsreglerne har da også som hovedformål at sikre, at menneske liv ikke går tabt, samt at brande ikke kan sprede sig voldsomt.

Det væsentligeste i debatten er, at der klages over den store mulighed for akkumulation af varm røg i tagrummet. Varmeophobning i tagrum vil også kunne optræde på isolerede lofter uanset hvilken tagbeklædning der anvendes.

Hvis man bygger med ståltag oven på undertag, er problemet ikke særligt stort i relation til slukningsindsatsen, det er meget nemt at skære igennem pladerne med selv lettere maskindrevet værktøj. "Problemerne" kan opstå når der bygges oven på et eksisterende tag af f.eks. eternit. Her er der så to lag der skal gennemskæres, beværligt ja, men ikke umuligt.

De steder der bygges med build-up tage (flade tage med tagpap eller membram) er der hulrum under tagfladen hvor branden uset kan sprede sig, også her er det lidt mere besværligt at komme til at slukke, tagpap og skæreskiver/kædesave er i hvert til fælde en skidt kombination når der skal skæres i længere tid.

Hvis det brænder i et hus med eternit tag vil man opleve at når branden først er gået gennem loftet og ud i tagrummet, så lyder der noget mange knald. Eternitten "sprænger" i flager og sendes op i luften og falder ned igen, det kan for de fleste godt opleves som meget dramatisk.

Næ, mere interesant er det med anvendelse af brændbare undertage, de sørger nemlig for en væsentlig hurtigere brandudbredelse.

En brand i et køkken, der sprænger vinduet så flammerne slikker op ad facaden og fanger undertaget via udhænget, kan give en meget hurtig spredning af branden under hele tagfladen.

Jeg har gennem min tid i brandvæsnet oplevet en del parcelhusbrande, og ja der er da ting der kan være uhensigtsmæssige i forhold til brand - men fælles for dem har det været, at dem der havde røgalarm har bevaret livet og dem der manglede har i større omfang mistet det eller været i overhængende farer.

P.S. Jeg har selv valgt en "stålplade" løsning ifm. renovering af parcelhus - det er ikke noget der gør mig mere nervøs.

Mvh.

René

Hej Alle.

Med det seneste indlæg af Rene´ blev geden vist så godt og grundigt barberet.

Lige en lille ting vil jeg tillade mig at tilføje.

Hvis der er ild i dit hus skal du ikke tænke over hvilket tag du har på....se blot af at komme ud i en fart og få familien med.

Det vigtigste er ikke hvad tagbelægning du har på. Det vigtigste er at du bliver alarmeret så hurtigt som muligt efter at branden er opstået.

Midlet hedder røgalarmer - ja det er faktisk rigtigt at det står i flertal. Jeg taler som brandmand og måske en smule fagidiot, men meningen er ikke til at tage fejl af :-)

Bor selv på 160 kvm i to plan. Stueplan består af kontor, køkken. allrum, entre, stue, toilet og bryggers. Her har jeg alarmer i alle rum pånær køkken og toilet. Førstesal består af: Repos, soveværelse to børneværelser og badeværelse. Her er røgalarmer i alle rum pånær badeværelse.

Virksomme røgalarmer redder menneskeliv.

Røgalarmerne skal testes en gang om ugen - læg det ind i jeres vaner. Hos os er det min datter på 4 år der husker os på at tjekke alarmer hver fredag. Hun ser børnetime klokken 1800 - 1830. Hun tager mig med rundt og tjekke alarmerne 1831. Først derefter får hun lov at blande slik til der kommer Disneysjov klokken 1900.

Røgalarmer er en meget billig forsikring. Tænk sig 3 stk for bare 100,- Jo tidligere du bliver gjort opmærksom på at det brænder - jo længere tid har du til at få din familie i sikkerhed.

....Og ståltaget......det skal brandvæsnet nok slukke når de ankommer.
Ja, vi er mange fagidioter her, jeg er dog ikke fungerende brandmand mere, og kan vel heller ikke tillade mig, at kalde mig selv det, da det er mere end 6 år siden jeg var i et brandvæsen biggrin
Annonce
Er det virkelig nødvendigt at chekke røgalarmer hver uge?

Jeg synes, at alle vores er gode til at starte med nogle forfærdelige biblyde når batteriet er ved at være brugt op, men det kan man måske ikke altid regne med (det er umiddelbart ikke mit indtryk, at der er nogle alarmer der er gået døde for batteri uden disse biblyde)
Citat fra Hans Hansen

Er det virkelig nødvendigt at chekke røgalarmer hver uge?

Jeg synes, at alle vores er gode til at starte med nogle forfærdelige biblyde når batteriet er ved at være brugt op, men det kan man måske ikke altid regne med (det er umiddelbart ikke mit indtryk, at der er nogle alarmer der er gået døde for batteri uden disse biblyde)


Hvis man tænker lidt praktisk, og kun forholder sig til røgalarmen og ønsker en hvis sikkerhed for at den virker, så kan en god tommelfingeregel være:

Skift batteri mindst 1 gang årligt, kontroller altid din/dine røgalarmer når du har været væk fra huset mere end 1 uge.

Sandsynligheden for at den/de er startet med advarselsbip samme dag du er taget afsted og derefter død inden du kommer hjem efter 1 uge er forsvindende lille.

Mvh.

René

Hej Alle.

OK - jeg erkender at det sagtens kan være en jungle at finde rundt i med de her røgalarmer, MEN det behøves ikke at være særligt svært. Følg blot to simple regler, så KAN det ikke gå galt. Forklaringen følger.

Regel nr. 1. Gør det til en vane at teste dine røgalarmer én gang om ugen (gerne på et fast tidspunkt....ellers er det jo ikke en vane)

Regel nr. 2. Skift batteri én gang om året i alle alarmer i ét hug. (Brug evt. dit barns fødselsdag som skæringsdato - det gør det lettere at huske)

Nu er du garderet - ikke mod ildebrand, men du er rimeligt sikker på at dine alarmer virker når de skal.

Og så til det svære.

Dansk varefakta har sat en række regler op for at producenterne kan få godkendt deres røgalarmer. En af dem lyder frit fra hukommelsen sådan her:

Alarmen skal afgive et akustisk signal ved lav batterikapacitet. Signalet skal udsendes 2 gange i minuttet over en periode på syv dage.

Hvis i vil have den eksakte ordlyd, må i ind på Varefaktas hjemmeside.

Her opstår der imidlertid et lille problem: Batterierne. Varefakta kræver(ifølge JoEL producenten) at de i vejledningen skal anbefale alkaline batterier til brug i alarmerne. Dette gør de velvidende at de billige brunstensbatterier er bedst egnede.

Hvorfor? Alkalinebatterier bevarer strømmen optimalt i hele den virksomme periode, hvorefter spændingen falder pludseligt.

Brunstensbatterier bevarer strømmen i knap så lang tid hvorefter spændingsfaldet sker langsomt, med et alarm pipperi til følge - og det er jo netop DET vi ønsker af vores røgalarm.

Jamen hvorfor kræver varefakta så at producenten anbefaler (mindre egnede) alkaline batterier. ´Svaret er enkelt: Det er den type batterier der er lettest at få i handlen!

Jeg må så erkende at det er rigtigt. MEN - enhver velassorteret forretning har brunstensbatterier - Hvis ikke der står alkaline på batterierne, så er det brunstensbatterier. Der er en lille fordel ved brunstensbatterier....det er som regel de billigste!

Og her må jeg så fortælle at der faktisk er en fejl i varefaktas egen hjemmeside. I deres eksempel på et varefaktamærke nævner de batteritypen IEC 6F 22. Dette er et brunstenbatteri, men de kræver at producentens vejledning anbefaler alkaline (ihvertfald ifølge JOEL)...hmmmmm.....jeg sagde jo det var en jungle.

Hvad så med genopladelige batterier??? Genopladelige batterier MÅ IKKE BRUGES I RØGALARMER!!!! Det er den ultimative falske sikkerhed der findes. Afladningskurven er den korteste - ja nærmest ikke eksisterende af alle batterityperne, så hold jer fra dem i jeres røgalarmer.

NÅ - en lang smøre om et lille emne.

Her er lige et par links hvis i vil vide mere:

http://www.varefakta.dk/
http://www.batteri.dk/

DET HELE KAN SIGES MED BLOT TRE ORD:

HUSK JERES RØGALARMER!

Jesper :-)
Skal røgalermer i nybyggeri generelt være serieforbundet (med strøm)?
Hejsa til alle.
Ikke at jeg mener at diskusionen om røgalarmer er underlødig,
absolut ikke!,men skal vi ikke sørge for at skrive denne nye tråd under et andet emne end "Ståltag".?
Så kan andre der ikke interesserer sig for ståltage også få en mulighed
for at kikke med.
Det kan på grundlag af denne slags ellers gode indlæg være svært at bruge "søgeren". Man får ganske simpelt noget andet op end det man
søger.
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.Det var godt.
Kan i have en god weekend alle sammen.Tak for gode råd og hvad der ellers følger med.
Leo biggrin biggrin

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis