Afkortning af Støbejerns-afløbsrør?

Hej,

Vi er ved at renovere et gammelt badeværelse. Toilettet og vasken har haft hvert sit afløb (afløbet fra håndvasken løb ind i et andet lokale), men jeg ønsker nu at samle toilet og håndvask afløb i det rør, der hidtil kun har været brugt til toilettet. Toiletafløbet er i støbejern, og går lodret ned til en bøjning, og derfra ud gennem væggen.

Dels er adgangsforholdene ned til bøjningen ikke gode, dels har jeg dårlig erfaring med at forsøge at skille støbejerns afløb fra hinanden -- de har en tendens til at skilles et andet sted end der, hvor man står og banker for at løsne det gamle kit. (sidste gang kostede det en hulens bunke besvær og et nyt toilet...) Derfor kunne jeg godt tænke mig at skære røret over lidt under gulvhøjde, og så påsætte de dele der skal til.

I byggemarkedet kan jeg ikke umiddelbart finde tilslutninger/løsninger som kan laves, uden at det skal gå til en krave (altså at det gamle rør fjernes helt nede ved bøjningen).

Så: Er der nogen der har gode råd til ...

1) hvordan man tilslutter "moderne" afløbsrør i plast til et overskåret rør i støbejern?

eller,

2) evt. hvordan man skiller de gamle støbejernsrør ad uden at man får banket noget helt andet fra hinanden -- også hvor det er svært at komme til?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!!

1) Der kan fåes et overgangsstykke til PVC, Husk det skal være det grå afløbsrør. (check evt. ved lavprisvvs)


2) De gamle støbejerns rør er samlet med bly, man skiller dem ad ved at bore en række huller gennem blyet, og kradser det resterende ud med en skruetrækker eller lignende.

Man kan skære støbejerns rørerne over med en bajonet sav, med støbejerns klinge. Alternativt kan man bruge en vinkelsliber, men det vil jeg ikke anbefale indedøre.
Hvis det er et stykke fittings eller rør man ikke skal bruge igen, kan man slå det itu med 2 hamre.
Hej,

Citat fra Samsø

1) Der kan fåes et overgangsstykke til PVC, Husk det skal være det grå afløbsrør. (check evt. ved lavprisvvs)


...men det overgangsstykke passer kun ned i en muffe, ikke til et overskåret rør. Korrekt? eller misforstår jeg dig?
Citat fra majkat

Hej,

Citat fra Samsø

1) Der kan fåes et overgangsstykke til PVC, Husk det skal være det grå afløbsrør. (check evt. ved lavprisvvs)


...men det overgangsstykke passer kun ned i en muffe, ikke til et overskåret rør. Korrekt? eller misforstår jeg dig?
¨

Man kan få en manchet der passer i stål med gummiforing indeni. Husk støttebøsningen til PVC-røret

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej.

Samsø skriver det skal være "grå" afløbsrør - HVORFOR DET ? Når jeg læser Majkat's beskrivelse får jeg da ikke det indtryk, at det er afløb over gulv. Er det i jord eller over nederste gulv, Majkat ?

I øvrigt er I ude i noget snavs, hvis der ikke bruger VA-godkendte materialer eller samlingsmetoder. Det er jo autorisationarbejde vi taler om. Hvis I vil gøre det selv alligevel, så lav det rigtigt (lovligt)
Utætte samlinger skader både bygning og grundvand.

:o) asn
Annonce
Citat fra asn

Hej.

Samsø skriver det skal være "grå" afløbsrør - HVORFOR DET ? Når jeg læser Majkat's beskrivelse får jeg da ikke det indtryk, at det er afløb over gulv. Er det i jord eller over nederste gulv, Majkat ?

I øvrigt er I ude i noget snavs, hvis der ikke bruger VA-godkendte materialer eller samlingsmetoder. Det er jo autorisationarbejde vi taler om. Hvis I vil gøre det selv alligevel, så lav det rigtigt (lovligt)
Utætte samlinger skader både bygning og grundvand.

:o) asn


ASN. Føromtalte samlemetode ER VA-godkendt. 8)


Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Ja, Birger, det ved jeg godt (også det med støttebøsningen), men ved Majkat og Samsø det. Jeg understreger bare vigtigheden af, at hvis man skal lave noget sådan arbejde, så skal det laves ordentligt.

:o) asn
Ja jeg ved det godt - er li'som uddannet vvs-montør. Majkat spurte og jeg svarede, om manden vælger at gøre det selv, eller vælger at få en autoriseret til at gøre det er op til ham selv.

Efter den beskrivelse majkat har givet går jeg ud fra det er over jord, og derfor skal han vælge grå afløbsfittings.
Hej,

Citat fra asn

Når jeg læser Majkat's beskrivelse får jeg da ikke det indtryk, at det er afløb over gulv. Er det i jord eller over nederste gulv, Majkat ?


Det er i jord.

Citat fra Samsø

1) Der kan fåes et overgangsstykke til PVC, Husk det skal være det grå afløbsrør. (check evt. ved lavprisvvs)


Jeg har forsøgt med alle mulige søgninger på lavprisvvs, men kommer ikke frem til det omtalte overgangsstykke. Findes der en mere nøjagtig henvisning?

Ligeledes for den manchet, olfert-olfert omtaler.

Hvis jeg lyder som om jeg stadig er lidt forvirret, er det nok fordi der er noget om sagen :oops:
Hej Majkat.

Prøv dette link, så får du en ide om hvad det er du skal bruge.
Der findes også andre overgangskoblinger, dette er bare en der evt. kunne bruges.

http://www.bd.dk/files/entrepre/2_01.pdf

:o) asn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis