Indbygningslys

Hejsa.
Da jeg skal til at lave en trappe, som er meget mørk ved trinene, skal jeg have lavet lidt lys ved føderne.
Det skal være nogen lamper som kan bygges ind i en væg, og det må ikke være spot, da jeg syntes de lyser for meget. og de må ikke være meget større end det spot fylder.
Har søgt lidt på nettet, men syntes ikke jeg kan finde sådan nogle.
Er der nogen herinde der ved hvor man kan købe sådan nogen lamper??
Mvh Panikken

Wanne win, then take a finn
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Når du skriver spot, mener du så halogen?
Hvis du gør det, så kan du jo nøjes med at sætte 5 W pære i, så lyser det ikke så kraftigt.

Søren
Meget afhænger også at hvor retnings bestemt lyset er !
Du kan få nogle der hun lyser i en ganske lille cirkel og andre der løser et større område op.
Desuden kan du få nogle der er beregnet til belysninger som den du er igang med. Her er lyset orienteret ned ad.

Besøg en velassorteret elektrikker.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Til njord: Problemet er bare at hvis du skal have en halogen der er orinteret i bestemt størrelse, er du nød til at have en reflektor pære, ogde er temligt store.

Søren
Sikkert nok... men nu stod der jo også indbygges i væg !!!!

Faktisk har jeg selv lidt gang i noget lignende... men min ide er at der laves ganske små lampesteder i selve trappevangen.... eller evt ganske små lamper under trappetrinnene så de belyser trinnet neden under...

Men jeg er endnu ikke kommet på den rette løsning.....

Så gode råd modtages gerne...

Der er ikke lavet en trappe endnu og derfor kan jeg have et håb om at vinde en smart løsning der kan monteres i selve trappen :wink: ....

MVH Njord
Til njord: Det var ikke ment som en kritik. Det er bare en af de ting jeg har bandet over mange gange.

En anden ting man skal være opmærksom på er at retningbestemt lyd, skal man være opmærksom på afstanden fra pæren til gulv, eller hvad det nu skal belyse, det kan let komme til at se mærkeligt ud pga for lille afstand.

Jeg har selv gået og tænkt på hvad man kan gøre med hensyn til trapper og lys. Jeg har spekuleret lidt i at sætte plastik slange med lys op, i kanten af trinene, men jeg ved ikke om det kommer til at ligne et diskotek for meget.

Søren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tror det med slangen er lidt for poppet.....

Jeg har selv leget en del med tanken om lysleder og en centralt placeret lampe. Men det er ikke billigt hvis det skal være godt.....
Og om det er til at lave ved jeg ikke helt...

Min trappe skal være åben, så der er ikke meget plads at gemme teknikken væk i....

Men dioder vil jo være oplagte hvis det ikke lige var fordi de er dyre og de ikke giver hvidt lys endnu...

MVH Njord
njord: Hvis trappen skal være åben, så tror jeg at jeg ville lave indbygningsspot, altså dem med stiftpære, med max 5 W pære.

Lige en hurtig tegning.

Det vil godt nok koste lidt.

Søren
Hej Søren

Jeg forstår ikke helt din tegning ???

Vil du placere to stiftpærer under hvert trin ???

Eller hvad ??

Jeg vil helst nøjes med at lave noget i mine vanger da det jo er det letteste, men er ikke afvisende overfor at det skal være i trinnene ( eller under disse )
Og ja det vil koste lidt... men så er der jo heller ikke andre der har noget der ligenr... Og det er jo en faktor i sig selv :oops: Altså at se folk få en "AHA" oplevelse....

Kender du nogen små stiftamaturer ??
Problemet med Halogen er jo også at der skal placeres en trafo et eller andet sted... kender du nogen der er små og ikke afgiver specielt meget varme ?? Altså en elektronisk udgave... de gamle jernkerne udgaver er jo for dyre i drift og afgier en masse varme.

MVH Njord
njord:

Ja, jeg ville montere 2 halogen lamper med stift pære. Der skal laves en klods/plade, til montering under hvert enkelt trin der er skrå, for at få vinkelen på lyset. Jeg synes det er pænest, at halogenlamper er undersænket i noget, det virker mere diskret.
Grunden til at jeg synes der skal være 2 er at du ikke får fordelt lyset pænt hvis ikke du har 2.

Hvis du eventuelt udhuler klodserne, kan der ligge en elektronisk trafo i klodsen.
Prøv at kikke på Greeline.dk, deres såkaldte køkkenspots. De er af rigtig god kvalitet. De har også nogle meget små elektroniske trafoer 40x75x20 mm. 10-60W

Jeg tror bare at du vil få en underlig belysning på trappe hvis du sætter dem i vangerne. Selvfølgelig kan man lave et eller andet i vangen, så lyset for den rigtige vinkel, men så sidder det nok i vejen.

Der er meget arbejde i denne løsning, og det koster. Nu er jeg selv elektriker, så jeg har jo nok en lidt anden indstilling til pris på lys løsninger.

Jeg har taget et billed af de lamper monteret i et skab, monteret med 5 W pære. Jeg beklager kvaliteten, det er taget med min PDA, har ikke et rigtigt digital kamera.

Søren
Hej

Blot en lille tanke, - hvad med at montere lysleder kabel hvilket ikke fylder meget.
Lysleder kan monteres i fugen på fliser og i loftet, og så kan de vel også monteres inde ved kanten på en trappe, og så ser det tilligemed smart ud.



Venlig hilsen
Julle
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også