Filt eller glasvæv

Hej Alle

Jeg har revet alt det gamle tabet ned i min nye stue. Planen er så at få pudset de dele af væggene op som ikke er så pæne, eller hvor den gamle puds er faldet af.
Jeg tænker på om det er bedst at sætte filt op bagefter eller om glasvæv er løsningen?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

med hensyn til filt kontra væv er det bl a et spørgsmål om udseende,
men også om bundens beskaffenhed,
filt kræver en mere perfekt bund end væv,
men du slipper ikke for at spartle under alle omstændigheder,
som armering på væggen er væv den bedste løsning

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej

Det er vist mest et spørgsmål om smag og behag. Hvis du vælger glasfilt, skal væggen være helt perfekt. Alt, selv den mindste ujævnhed, ses igennem. Det er oftets nødvedigt at fuldspartle omhyggeligt inden man sætter filt op. Jo grovere glasvæv du evt vælger, jo flere småujævnheder kan du skjule.

mvh Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar. Det lyder som om jeg er nød til at bruge glasvæv, men jeg er ikke så meget for det her firkantede mønster. Kan man sætte et groft glasvæv op, og derefter spartle dette ud, eller er det nemmere at fuldspartle hele væggen? Det skal siges at væggene er en del ujævne og ikke særlig pæne efter et antal reperationer og døre, der er blændet af.
Jeg tror ikke du vinder noget ved at sætte glasvæv op først. Dels får du bare et lag mere ovenpå muren, dels koster det tid og penge og endelig vil du få en dårligere vedhæftning med vævet.

Afhængig af hvor krakilsk man er vil små ujævnheder og buler i væggen stå som skygger på filten. Det vil du ikke få væk med glasvæv og en gang spartel.

Jeg vil klart anbefale væv i stedet for filt. Husk endelig at grunde med en forankringsgrunder inden du sætter væv/filt op. Ellers risikerer du at vævet kun binder på murens støv og derfor falder af når du begynder at male (taler af bitter erfaring....)
OK, det bliver til glasvæv, så tager vi en fuldspartling med i købet :-)
Men jeg skal lige have fat i det helt rigtigt. Er det
pudse op til væggen er nogenlunde plan - forankringsgrunder - spartel - forankringsgrunder - væv
eller er det nødvendigt med to gange grunder?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Det er kun nødvendigt med forankringsgrunder inden du sætter væv op.

mvh Anders
Spar da en masse arbejdsgange. Og brug denne metode.
Ingen opudsning før da vandskuringen tager ujævnheder.
kalkbinder, vandskuringsmønster, vandskuring, microdispnser, maling. Og det var det.
Materiale udgiver ca 10-15 kr. pr. kvm uden maling

http://home.gvdnet.dk/~stensboel/index.html
Hej herfra!

-Hvordan pokker holder du prisen nede på dette niveau- :?:

jeg har selv prøvet, forøvrigt efter din udmærkede vejledning.
-resultatet er pokkers flot- biggrin biggrin biggrin
men jeg er måske for grov til at smøre på. -altså med grundpudsen!-


mvh retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

1. kalkbinder har jeg brugt en bøtte af.
2. skalflex har jeg brugt 2.5 pose at til ca 70 kvm.
3. microdispenser 1.5 bøtte.

jeg har lavet nogle forsøg. på vandskuringen.
Og om der er et lag på 2, 3 eller 5 mm. Så er der ingen forskel. da vandskuringen tager ujævnheden.

Det jeg gjorde var at tage et stift stålbrædt. og så lave en god lind blanding. og så pudsede jeg det på. Og så skrabede jeg, så brættet gled på de små sorte kugler der er i blandingen., på den må ligger der et lag på ca. 1.5 mm. eller noget i den retning.

og så er det bare at pudse med strandsands mørtel. og så lige inden jeg er færdig med at filse et område. så tager jeg filse brættet og lige køre en gang i fugerne/studsfugerne. også filse det, hele over for, at få filsesporene væk.

men iøjeblikket venter vi på vvs manden og elektrikkeren, der skal komme og lave det sidste.
hej!

-takker, jeg smører altså for tykt på- set ud fra en økonomisk betragtning-

-Burde måske have lavet en test-
Bruger 4-5 mm svarende til ca. 3-4 kg pr kvm.
Resultatet er en lidt dyrere blødstrøgen sten, fremfor maskinstenen. :lol:

Nej pjat, slutresultatet er sikkert præcis det samme, og jeg må medgive dig at det er anstrengelserne værd. virkelig flot. biggrin biggrin

Jeg er heldigvis færdig med projektet, men her er mange som spørger om det ikke er lidt for "vildt" at udskifte samtlige vægge, for det ser jo virkelig sådan ud. Når prisen samtidig kan holdes nede på dette niveau, så er her mange muligheder.
-Lige til vi igen bliver bedt om at tapetsere- :roll:

mvh retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også