Muret bue.

Vi skal i gang med at mure en ikke bærende væg med en bue-indgang. Dørbreden skal være ca. 1.20. Hvordan konstruerer man en sådan bue?
Med venlig hilsen Lisbeth.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det være en halvcirkelbue,segmentbue eller helt tredje???
De konstrueres på lidt forskellig måde, men grunlæggende mures de på en såkaldt "skive" der er en skabelon udformet så den passer til den aktuelle opgave. Skal murstenene være synlige stiller det temmelig store krav til jeres LDS-evner, da det let kan "skride" for jer.
Skal det pudses er der ikke det samme besvær med at få det til at se pænt ud.
Skriv lidt mere, og jeg skal se om jeg kan hjælpe yderligere.
Hej Lisbeth

Nu står der ikke din geografiske position, men hvis du bor på sydfyn kan jeg hjælpe dig med en skabelon halvbue på 120 cm, jeg gemte fra mit lignende projekt.

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej Kewin. Tak for tilbudet men jeg bor i midtjylland og vi kommer sjældent forbi fyn.
Men måske du har lidt erfarringer at øse af fra dit eget byggeprojekt? Hvordan har du bygget muren og bue op?

Venligst Lisbeth. tongue
Hej Knaldperle. Tak for dit indlæg.

Vi forestiller os muren bygget op af multiplader og dernæst at mure kanten på buen op med en slags skabelon under. Stenene skal pudses og males senere hen.
En segmentbue? Er det en fladere form for bue end en halvcirkelbue? Vores skal nemlig være "flad" med et lige stykke på midten og en runding i begge sider.

LDS-tanker fra Lisbeth.
Jeg fandt lige dette: http://www.danmarkskirker.dk/fagordbog_b.htm Kig lidt nede i artiklen. En halvcirkelbue kaldes her for en rundbue, og en segmentbue for en fladbue.
Det kan lade sig gøre at mure væggen i porebeton, og så skære med en stiksav el.lign. efter en streg for så at få den rette form.
Man kan selvfølgeæig også mure den, men mursten er lidt tykkere end standard porebeton, og det kan da godt give lidt problemer.
Hvis I VIL mure den korrekt, skal buen konstrueres. Eller "snøres op" som det kaldes. Det gøres på forskellig måde alt efter buetypen. Jeg har ikke stor erfaring ud over rundbue og segmentbue, men kan muligvis komme med et par fif.

Men som sagt: Den kan skæres ud i porebetonen, og hvis den både skal pudses og males kan I jo nogenlunde selv bestemme formen og så spejle den. Porebetonen kan skæres med stiksav. Man kan evt. montere en hårdmetalklinge beregnet til denne type opgaver.
Spørg bare igen, hvis jeg kan hjælpe yderligere smile
Annonce
Hej

Jamen min bue blev lavet i en bærende væg og muret op i mursten, den eksisterende væg var ligeledes af mursten.
Efter konsultation med min murer, gik jeg igang med at nedrive den del af væggen der skulle være bredere (der sad en dør i). Som det første skal loftet understøttes, idet man skal ind og have fat i spærfoden.
Den understøttes af såkaldte soldater som kan indstilles i længden med gevind.
Når dette er gjort skal skabelonen opsættes. den er lavet af spånplade/krydsfiner med en tynd masonitplade påskruet som underlag for stenene.
Man laver to plader med den bueform man nu vil have, disse skrues sammen med en afstand fra hindanden hvad der svarer til en halvstens mursten. Ovenpå overkanten af buen monteres som nævnt en masonitplade med små stifter.
Buen klodses op så den er i den højde som underkanten af buen skal være i. Den skal kunne bære stenene, så stil den på nogle bjælker eller lign skruet sammen med skruetvinger.

Så ringer du til en murer, hvis ikke du selv har mod på det.
Du kan også som en anden har nævnt selv lave en i gasbeton. Du kan få en såkaldt overligger fra Celcon, som er stærkere, men ikke armeret.
Når den er opmuret skærer du buen ud med en bajonetsav eller lign.
Det har jeg også gjort i mit badeværelse og det fungerer fint.

Go´ arbejdslyst.
Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej!

Kunne man ikke også rejse hele muren i multiplader, med et dørhul på 120 x h. med en fast overligger i færdig buehøjde, herefter pålime/skrue den ønskede bue i dørhullet. Altså 2 vinkelhjørnestykker på ca. 30x30 med en udskåret Ø30 diameter, det er nogenlunde sådan jeg ser buen for mig.
-Bare lige en anden vinkel på opgaven.-

mvh.

retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Lisbeth

Jeg har tit tegnet mursten og filset en sådan porebetonvæg.
du må ringe til mig hvis du vil ha gode råd.
Ellers kig på Skalflexs hjemmeside.

mvh.

Mureren :lol:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også