Dimensionering af elkabel

Hej, jeg skal have trukket et kraft kabel fra tavlen til et udhus. Afstanden er 45 meter, hvoraf 20 meter er på loft og 25 meter er på husmur og i jord. Gruppen er en 16A kraft gruppe og det er skal drives er et komfur på 13,2KW. Én af de 4 plader er dog defekt så maxforbruget vil aldrig overstige 10KW. Normalforbruget vil være omkring 5-7 KW. Alt sammen ved 16A (3 faser). Hvad dimension skal ledningen være? Vil 5x2,5mm2 være nok eller skal man højere op pga. den relativ store afstand?

Jeg kan finde diverse tabeller for strømværdier - bl.a. her http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php

Der kan jeg se at ved 2,5mm2 og normale varmeafledningsforhold burde kunne trække omkring 20A. Men så meget kan jeg vel ikke trække når jeg komme ude på 45 meter?

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
10Kw lyder jo af meget, men hvis du alligevel trækker kablet, så træk dog to. Så kan du altid "dele" strømmen op (to ledere pr kogeplade) i det om fang det er muligt, og hvis du skulle brænde en ledning over, så har du ekstra ledere. Når man først har gravet ned er det noget lort at skulle skifte.

Om 5x2.5 er nok, det vil jeg overlade til en bygningselektrikker at vurdere.... Men til kr. 1000,- for en rulle, så grav for gUDS skyld et ekstra kabel ned nu du er igang.. det er MEGET billigere end at skulle lave det hele om hvis du skal have noget repareret, og hvis 5x2.5 ikke er nok, så har du nu 10x2.5 (!)
Det er en meget dårlig ide, og ulovligt, at forsyne et elapparat fra to parallelle kabler.
Hvis du skal bruge 16 Ampere skal du bruge 4 kvadrat kabel, der er for stort spændingsfald i 2,5 kvadrat ved 40 meter.

Hilsen Aksel
Tja... Så træk to af dem (!)

Men herudover, så har de fleste komfurer af de lidt større modeller da TO stik idag... Det har mit nye i hvertfald. Så der burde ikke være noget problem med at forsyne hvert stik med strøm fra hvert sit kabel.....

Men, jo det er ikke vildt smart (men er det ulovligt ?) at to ledere forsyner SAMME stik, det var nu heller ikke det jeg mente der skulle gøres.
Citat fra Twist

Tja... Så træk to af dem (!)

Men herudover, så har de fleste komfurer af de lidt større modeller da TO stik idag... Det har mit nye i hvertfald. Så der burde ikke være noget problem med at forsyne hvert stik med strøm fra hvert sit kabel.....


Mon ikke de "forskellige stik" du omtaler på nutidige hårde hvidevarer vil være at bruge til en faset (altså 230 VAC) hv. fler faset (altså 400 V) installationer.

Med strøm er det dumt at lave ulovlige/fusker ting…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Siden hvornår er det blevet ulovligt at forsyne via parallelle kabler?!?

Eftersom du forsyner dit udhus fra tavlen i din bolig, så skal der ikke regnes på noget som helst... Du forsikrer med 16A og skal derfor trække 2,5 kvd kabel. De 45m er ingen hindring mht spændingsfald.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis