Støbning af gulv, og isolering af krybekælder.

Halløjsa. Håber der er et par kvikke hoveder derude.

Jeg er ved at skifte de bærende bjælker i mit stue gulv. Det vil sige at jeg har direkte adgang til krybekælderen nu.

Jeg ha fået flere kloge løsninger, men umiddelbart hælder de fleste til en. Jeg vil bare vide om det virkeligt er så simpelt.

De nye bjælker bliver lagt på langs med huset, med cirka 1 meter imellem dem (lidt mindre). Imellem dem bliver der lagt 200mm Rockwool isolering, som bliver holdt oppe af nogle lister på tværs af bjælkerne. Oven på alt dette ligger vi en dampspær. Hvorpå vi støber et gulv. Oven på det ligger vi ameringsjern. Varmerørende bliver sat fast på jernet og et nyt lag beton gulv bliver støbt (min 30mm). Oven på det bliver der lagt kllinker.

Er det virkeligt så simpelt !!!!

dse
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej - du støber gulvvarmen ned i første lag, hvori rionettet er en væsentlig styrkende del. Desuden fordeles varmen langt bedre. Slidlaget er blot et tynd slidlag - uden rionet.

Nu ved jeg ikke, hvordan du har tænkt dig at understøtte bjælkerne og hvilken dimension de har - men gør det godt!!!!
Umiddelbart ville jeg vælge at fylde krybekælderen op og isolere den - og så kun støbe under stuegulvet. Men samtidig have forberedt til at støbe under resten af huset!

Mvh.

Jan R.
Lidt for simpel vi ljeg tro...

De lister du monterer under bjælkerne skal jo holde hele trykket mens du støber !!!
Altså holde vægten af Rockwoll, armeringsjern og ikke mindst betonen.
Først efter at betonen er hærdet vil den fungere som en plade der lægger trykket ud på de nye gulvbjælker.

Jeg er ikke sikker men mon ikke du skal have noget understøtning mens du støber ??

Hvilken rockwool vil du bruge ??
Hvis ikke det er en støbebatt vil den også blive flad af trykket fra betonen.
En mulighed er at lægge en trapez plade ind mellem bjælke og det støbtebeton lag. Denne plade vil så bære betonne under støbningen osv.

Husk også at der skal laves passende understøtninger at de lange nye bjælker. Hvor mange og hvordan afhænger en del at undelaget osv.
Men husk på at et betongulv vil veje meget og denne vægt, samt møblemant osv. skal overføres gennem disse opklodsninger.

Og som Jan skriver så skal gulvvarmen lægges i første lag. Men du behøver kun støbe et lag, det er ret almindeligt at nøjes med klaplaget og så lave det i en lidt stærkere blanding end ellers.

Og som Jan også foreslår er en mulighed jo at fylde krybekælderen med fx Leca eller flamingo og så støbe ovenpå dette. Altså et rent betongulv.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis